ابلاغ سند مقابله با انحصار پلتفرم‌های اینترنتی

توسط شورای‌عالی فضای مجازی محقق شد ابلاغ سند مقابله با انحصار پلتفرم‌های اینترنتی دبیر شورای‌عالی فضای مجازی کشور از ابلاغ سند سیاست‌ها و الزامات کلان حمایت از رقابت و مقابله با انحصار سکوهای فضای مجازی خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی ‌مرکز ملی فضای مجازی، سیدابوالحسن فیروزآبادی؛ دبیر شورای‌عالی و رئیس مرکز […]

توسط شورای‌عالی فضای مجازی محقق شد

ابلاغ سند مقابله با انحصار پلتفرم‌های اینترنتی

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی کشور از ابلاغ سند سیاست‌ها و الزامات کلان حمایت از رقابت و مقابله با انحصار سکوهای فضای مجازی خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی ‌مرکز ملی فضای مجازی، سیدابوالحسن فیروزآبادی؛ دبیر شورای‌عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به دستاوردها و نکات مثبت توسعه اقتصاد سکویی در دنیا و به تبع آن در کشور گفت: به واسطه ویژگی‌های منحصربه‌فردی چون بهره‌گیری از صرفه اقتصادی ناشی از توسعه مقیاس و توسعه قلمرو، کنترل قابل‌توجه بر کلان‌داده‌ها و بهره‌گیری از اثرات قدرتمند شبکه‌ای، نگرانی‌های جدی درخصوص شکل‌گیری و تقویت انحصارها و کاهش رقابت‌پذیری و افزایش موانع ورود به بازار برای کسب‌وکارهای نوپا در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان اینکه قانون‌‌گذاری و تنظیم‌‌گری در حوزه تقویت رقابت و مقابله با انحصار، تقریباً در اکثر کشورهای دنیا از دو سال پیش با جدیت آغاز شده است، افزود: اتحادیه اروپا فعالیت قابل‌توجهی را در این حوزه آغاز کرده است. در داخل کشور نیز با روند روبه افزایش چالش‌ها، پرونده‌ها و منازعات مرتبط با شکل‌‌گیری انحصار یا بروز و ظهور رفتارهای ضدرقابتی در بازار کسب‌وکارهای فضای مجازی کشور رو‌به‌رو هستیم.

فیروزآبادی تأکید کرد: این روندها نشان می‌دهد که موضوع ایجاد انحصار در فضای کسب‌وکار سکوهای فضای مجازی و نحوه مواجهه با آن به یک دغدغه تبدیل شده است.

وی درخصوص اهداف این سند تصریح کرد: مرکز ملی فضای مجازی با اهداف استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و مقابله با آسیب‌ها و تهدیدات ناشی از تحولات پرشتاب عرصه فضای مجازی، انتظام‌بخشی و مدیریت ابعاد و مسائل نوپدید این فضا، تضمین حفاظت حداکثری از حقوق کسب‌وکارها و برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای بهبود شرایط کسب‌وکار مرتبط با فناوری‌های مجازی درصدد تدوین سازوکاری برآمد که علاوه بر حمایت از رقابت و مقابله با شکل‌گیری انحصار در بازار سکوهای فضای مجازی و کاهش موانع ورود کسب‏وکارهای نوپا به بازار سکوها، ارتقای کیفیت و مطلوبیت خدمات ارائه شده به کاربران را نیز مدنظر قرار دهد.

فیروزآبادی گفت: پس از مطالعات دقیق کارشناسی، بررسی شیوه‌های مواجهه در سایر کشورها و بررسی دقیق چالش‌ها و منازعات شکل گرفته در داخل کشور که عمدتاً شامل مواردی چون محدودسازی کاربران سکوها برای استفاده همزمان از خدمات سکوهای رقیب، ایجاد وابستگی میان خدمات ارائهدهندگان، ادغام‌ها یا تملک‌های غیررقابتی، عدم رعایت بی‌طرفی دستگاهی و بی‌طرفی سکویی، عدم شفافیت الگوریتم‌های مورد استفاده توسط سکوها و سوء‌استفاده از قدرت مسلط در بازار جهت تحمیل بندهای قراردادی ناعادلانه بود، سند سیاست‌ها و الزامات کلان حمایت از رقابت و مقابله با انحصار سکوهای فضای مجازی در نسخه اولیه تدوین شد.

وی افزود: پس از آن با مشورت و رایزنی تنظیمگران مرتبط از جمله نمایندگان معاونت علمی‌و فناوری رئیس‏‌جمهور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صداوسیمای ج.ا.ا.، وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت و سازمان نظام صنفی رایانهای کشور و به طور خاص با مشارکت فعال مرکز ملی رقابت که در قالب کارگروهی تخصصی گرد هم آمدند، اصلاح و نهایی شد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشت: مفاد سند، مصادیق اقدامات ضدرقابتی در بازار کسب‌وکارهای فضای مجازی را روشن ساخته، از طریق ایجاد و ارتقای شفافیت، ارائه‌دهندگان خدمات سکو را از تبعیض قائل شدن میان کسب‌وکارهای بهره‌بردار منع کرده، با سوء‌استفاده از قدرت و موقعیت بازار برای محدودسازی رقبا مقابله کرده و ادغام‌ها و تملک‌هایی که انحصار را تقویت می‌کنند، محدود خواهد ساخت.

وی درخصوص وظایف مرکز ملی رقابت در این سند گفت: این مرکز مکلف شده تا تعاریف و معیارهای تصمیم‌گیری خود را با درنظر گرفتن ویژگی‌های کسب‌وکارهای فضای مجازی به‌روز کرده و با توجه به این که ماهیت ایجاد انحصار در این فضا بیشتر نیازمند تنظیم‌گری پیشینی است تا پسینی، رویه‌های تحقیق و تفحص خود را با هدف شناسایی زودهنگام نشانه‌های بروز انحصار، فعال کند.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه در این مسیر کارگروه تشکیل شده به‌عنوان بازوی مشورتی شورای رقابت، یاری‌گر خواهد بود، افزود: امید است این سند که با دستور ریاست محترم جمهور ابلاغ شده، راهگشا و راهنمای شورای رقابت به‌عنوان متولی و تنظیمگر رقابت کشور، در مواجهه با پرونده‌ها و چالش‌های نوظهور و روبه افزایش مرتبط با ایجاد انحصار یا ارتکاب رویه‌های ضدرقابتی در میان کسب‌وکارهای فضای مجازی باشد.