بازگشت ۱۰ تا ۱۰۰ برابری سرمایه در صنایع فضایی ایران! به اعتقاد محققان صنایع فضایی ماهوارههای مکعبی کوچک نسبت به سایر حوزههای فضایی به بازار نزدیکتر است، ضمن آنکه براساس برآوردها بازگشت سرمایه در این حوزه ۲۰ تا ۱۰۰ برابر سایر صنایع است و از این حیث قابل مقایسه با سایر صنایع نیست. به گزارش […]
بازگشت ۱۰ تا ۱۰۰ برابری سرمایه در صنایع فضایی ایران!
به اعتقاد محققان صنایع فضایی ماهوارههای مکعبی کوچک نسبت به سایر حوزههای فضایی به بازار نزدیکتر است، ضمن آنکه براساس برآوردها بازگشت سرمایه در این حوزه ۲۰ تا ۱۰۰ برابر سایر صنایع است و از این حیث قابل مقایسه با سایر صنایع نیست.
به گزارش ایسنا، سجاد غضنفری؛ کارشناس ارشد مهندسی فضایی پژوهشگاه فضایی ایران در وبینار عصر جدید فضا؛ چالشها و فرصتها که بهصورت مجازی برگزار شد، افزود: در عصر فعلی فضایی برای اجرای پروژههای فضایی ملاحظات سختگیرانه در نظر گرفته میشود که این امر به بالا رفتن هزینههای این پروژهها کمک میکند و بر همین اساس تلاشها بر روی ساخت ماهوارههای بزرگ چند صد میلیون دلاری متمرکز است.
وی ادامه داد: این در حالی است که در عصر جدید فضا تمرکز بر ساخت ماهوارههای کوچک و ارزان است؛ از اینرو به جای ساخت یک ماهواره بزرگ، منظومهای از ماهوارههای کوچک ارزانقیمت ساخته میشود که در آنها قابلیت اطمینان و توانمندیهای آن ارتقاء یافته است.
غضنفری، حرکت دنیا به سمت طراحی و ساخت ماهوارههای کوچک را نتیجه تلاشهای شرکتهای بخشخصوصی دانست و یادآور شد: بیشترین هزینههای پروژههای فضایی مربوط به بخش پرتاب است و طراحی و ساخت ماهوارههای کوچک انقلابی در این زمینه ایجاد کرد و ایده منظومه ماهوارهای کمک کرد تا چندین شرکت در کنار یکدیگر قرار گیرند و از این طریق دسترسی به فضا تسهیل شود.
این کارشناس ارشد مهندسی فضایی پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به چالشهای موجود اظهار کرد: در عصر جدید فضا ساختارهای پیچیده دولتی به سمت ساختارهای چابک حرکت کرده است؛ چرا که در بخشهای خصوصی ظرفیتهای نهفتهای وجود دارد که تصمیمگیریها در لایههای کمتری صورت میگیرد و برخلاف ساختارهای فعلی، تصمیمگیریها سریعتر انجام خواهد شد.
غضنفری، بخشی از وجود چالشها در عصر فعلی فضا را ناشی از خود تحریمهای داخلی عنوان کرد و یادآور شد: عصر جدید فضا شرایطی را فراهم کرده است که بتوان برای اجرای پروژههای فضایی از منابع به صورت اشتراکی بهرهبرداری کرد.
وی با تأکید بر اینکه در حالحاضر ماهوارههای مکعبی نسبت به سایر حوزههای فضایی به بازار و تجاریسازی نزدیکتر است، ادامه داد: علاوه بر آن سرمایهگذاری در صنایع فضایی افزایش یافته است، بهگونهای که میزان سرمایهگذاری بخشخصوصی در این صنایع در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار برآورد شده و گفته میشود این میزان برای سال ۲۰۲۰ دو برابر خواهد شد.
غضنفری، صنایع فضایی را حوزه کسبوکاری دانست که دولتی نیست، اظهار کرد: در فضای کنونی اگر میخواهیم وارد عصر جدید فضا شویم، باید تغییرات را در خودمان ایجاد کنیم و جایگاه خود را در این حوزه بیابیم.
در این وبینار همچنین اکبر قهری، طراح و تولیدکننده سختافزارهای مخابرات و مدیر عامل یکی از شرکتهای فضایی با اشاره به گزارشی از فرصتهای سرمایهگذاری در صنایع فضایی، خاطر نشان کرد: براساس آمارها در شرکتهای فضایی سرمایهگذاری ششمیلیارد دلاری در سال ۲۰۱۹ صورت گرفته که این امر نشان از ورود کارآفرینان جدید در عرصه فضایی است.
وی، ارسال انسان به فضا از سوی شرکت Space X در سال ۲۰۲۰ و سرمایهگذاری خطرپذیر در استارتآپهای فضایی در سالهای اخیر را نشاندهنده اهمیت فضا در تجارت و ایجاد یک عصر جدید در حوزه فضایی دانست و یادآور شد: رباتیک فضایی، ناوبری فضایی، مخابرات فضایی، مشاهده زمین و اکتشافات از حوزههای مرتبط با فناوریهای فضایی است.
قهری با تأکید بر اینکه بیشترین حجم بازار مربوط به محصولات مرتبط با مشاهده زمین و سنجش از دور است، خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۷ به مدت ۱۰سال رشد اقتصاد فضایی ۱٫۹ برابر شده است و براساس برآوردها این صنایع ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بازگشت سرمایه خواهد داشت و کمتر صنایعی در دنیا وجود دارد که چنین حجم بازگشت سرمایه داشته باشد.
این فعال حوزه صنایع فضایی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۹ حدود چهارمیلیون دلار بر روی استارتآپهای این حوزه سرمایهگذاری شده است، گفت: ۴۸ درصد این سرمایهگذاریها بر روی سه استارتآپ و ۵۲ درصد دیگر بر روی استارتآپهای کوچکتر سرمایهگذاری شده است.
وی دوره بازگشت سرمایه مناسب، میزان بازگشت سرمایه نسبت به سایر صنایع و ریسک سرمایهگذاری پایین را از جمله مزایای سرمایهگذاری در حوزه صنایع نام برد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.