پرونده خودروهای ترخیص نشده بسته یا باز؟

پرونده خودروهای ترخیص نشده بسته یا باز؟  اواخر خردادماه بود که مهلت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک برای بار چهارم تمدید شد تا صاحبان آنها بتواند اقدام کنند، اما این در حالی بود که بعد از خروج بخشی از این خودروها در دوره‌های قبل، حدود ۳۷۱۹ دستگاه دیگر در گمرکات و بنادر باقی مانده […]

پرونده خودروهای ترخیص نشده بسته یا باز؟

 اواخر خردادماه بود که مهلت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک برای بار چهارم تمدید شد تا صاحبان آنها بتواند اقدام کنند، اما این در حالی بود که بعد از خروج بخشی از این خودروها در دوره‌های قبل، حدود ۳۷۱۹ دستگاه دیگر در گمرکات و بنادر باقی مانده بود که از این تعداد حدود ۲۴۷۱ دستگاه خودروهای دارای پرونده قضایی بوده و طبق مصوبه دولت نیاز به تمدید زمان برای ترخیص نداشتند و ۱۲۴۸ دستگاه دیگر نیز نیازمند تمدید زمان بودند که ۱۱۰۰ دستگاه آنها بدون ثبت سفارش بود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در حالی بیش از یک ماه از مهلت جدید گذشته و جزییاتی در رابطه با تعیینتکلیف این خودروها اعلام نشده که اخیراً رئیس کل گمرک اعلام کرده «به غیر از خودروهای که در محاکم قضایی بودند که تعداشان کمتر از ۳۰۰۰ دستگاه است، پرونده خودروهای وارداتی در گمرک بسته شده است». این در حالی است که از مانده خودروها حدود ۲۴۷۱ دستگاه دارای پرونده قضایی بود که رئیس کل گمرک به آن اشاره کرد و باید از ۱۱۴۸ دستگاه دیگر برای ۱۱۰۰ دستگاه ثبت سفارش انجام می‌شد تا امکان ترخیص پیدا کنند و بارها ارونقی؛ معاون فنی گمرک تأکید کرده بود که «برای ترخیص این خوردها باید وزارت صمت نسبت به باز کردن ثبت سفارش اقدام کنند در غیر این صورت امکان ترخیص نخواهند داشت و غیر این صورت تمدید زمان فقط برای خروج ۱۴۸ دستگاه خواهد بود». به‌دنبال این موضوع مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه از مصوبه هیأت دولت برای ترخیص خودروها همچنان دو ماه زمان باقی مانده است؛ اظهار کرد: پرونده این خودروها بسته نشده و مسؤولان در گمرک در حال رسیدگی و انجام امور ترخیص هستند و همکاران ما نیز پیگیر هستند.

وی افزود: متأسفانه بیشتر مشکل ما در اداره کل مقررات و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است که کارها به گمرک ختم نمی‌شود و واردکنندگان نمی‌توانند خودروهای خود را ترخیص کنند. دلیل این امر نیز این است که بسیاری از آن‌ها که سه تا چهار سال پیش اقدام به واردات خودرو کرده‌ بودند، آن زمان فعال اقتصادی و تاجر در واردات خودرو بودند اما حال که مسائل ترخیص حل شده و قرعه بر آزادسازی خودروها شده و واردکننده می‌تواند خودروی خود را ترخیص کند، از وی کارت بازرگانی خواسته می‌شود.

دادفر تصریح کرد: این در حالی است که کارت بازرگانی بسیاری از واردکنندگان تمدید نشده است؛ چراکه پس از ممنوعیت واردات، دیگر موضوع و دلیلی برای تمدید کارت بازرگانی وجود نداشته است و از فعالیت تجاری خارج شده‌اند. دسترسی به سامانه اداره کل مقررات و همچنین سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، برای بارگذاری قراردادهای گارانتی، منوط به کارت بازرگانی دارای اعتبار است؛ لذا موضوع همچون دور باطل شده است. اگر اکنون اقدام به تمدید کارت بازرگانی کنند، پروسه زمان‌بری خواهد بود و شاید به مهلت مصوبه نرسد. اگر هم تمدید نشود هم که کار در همان مقطع اداره کل مقررات باقی مانده و اصلاً به گمرک نمی‌رسد تا کارهای ترخیص صورت گیرد.

دبیر انجمن واردکنندگان تأکید کرد: عدم همکاری خواسته و با علم و اشراف با توجیه اینکه بعدا در وزارت صمت دچار مشکل خواهیم شد، در سازمان توسعه و تجارت کاملاً قابل مشاهده است و قصدی برای باز شدن گره کار نیست. اگر در بند ۱۹ مصوبه دوم دستورالعمل‌های مربوطه گفته شده که قوانین و مقررات زمان قبض انبار آورده می‌شد، شرایط سخت نمی‌شد؛ چراکه آن زمان همه شرایط مورد نظر از جمله اعتبار کارت بازرگانی واردکننده فراهم بوده است.

وی خاطر نشان کرد: تا جایی که اطلاع داریم پرونده این خودروها بسته نشده و فرآیند در حال اجراست؛ چراکه خودروها همچنان در گمرک هستند.