افزایش قیمت نداریم، نداریم، نداریم!

 افزایش قیمت نداریم، نداریم، نداریم!       اینکه در کشورمان برای هر کسب‌وکاری‌، یک اتحادیه و صنف و انجمن و دارودسته وجود داشته باشد‌، خوب است و اینکه برای هر شغل و پیشه‌ای‌، یک نهاد دولتی و اداره کل و سازمان و وزارتخانه نظارتی و کنترلی و بالادستی و حمایتی وجود دارد‌، خوب‌تر‌! البته اینکه هر […]

 افزایش قیمت نداریم، نداریم، نداریم!

      اینکه در کشورمان برای هر کسب‌وکاری‌، یک اتحادیه و صنف و انجمن و دارودسته وجود داشته باشد‌، خوب است و اینکه برای هر شغل و پیشه‌ای‌، یک نهاد دولتی و اداره کل و سازمان و وزارتخانه نظارتی و کنترلی و بالادستی و حمایتی وجود دارد‌، خوب‌تر‌! البته اینکه هر چند وقت یکبار برخی از این اتحادیه‌ها و اصناف و معاونت مربوطه و اداره کل مرتبطه‌! به صورت خودجوش و کاملاً غیرهماهنگ شده‌! (حتی بدون در نظر گرفتن افزایش قیمت دلار‌!) با برگزاری چندین نمایش و همایش آنلاین و وبینار و عملیات ایضایی و ننه‌من غریبم و البته بعضاً همراه با رجزخوانی و چشم‌غره رفتن‌، تیر افزایش قیمت محصولات و خدمات خود را صاف بکارند وسط سیبل سفره خانوار مصرف‌کننده نگون‌بخت‌! خوب که نیست‌، خیلی هم کارشان حرف دارد و اسباب شرمندگی است‌!

 نمی‌دانم چرا همیشه دعوا بر سر لحاف ملاست و اگر هم سر چیز دیگری دعوا شروع شده و بالا بگیرد‌، آخر کار این کلاه جماعت مصرف‌کننده است که بر باد می‌رود‌، برای نمونه یک‌بار هم نشده که تولیدکننده و دلال و فرآوری‌کننده و توزیع‌کننده و نهاد و وزارتخانه‌ای‌، کمی‌جور بکشند و افزایش قیمت را دست‌به‌دست نکنند و به سفره خانوار که روزبه‌روز نحیف‌تر و کوچک‌تر و خالی‌تر می‌شود هدایت نفرمایند‌!

      باز جای شکرش باقی است که گوشت گاو و گوسفند و مرغ و ایضاً برنج و خوارو بار و کلی چیز دیگر با دلار دولتی وارد این ملک می‌شود و اگر به دلار حساب کنیم قیمت‌ها چند سالی است تکان که نخورده و به گفته مسؤولین کاهش هم داشته است و همه چیز به لطف دلال و واسطه و رانت و باند به‌وفور در دسترس مردم است‌، فقط مشکل اینجاست که مردم به‌دلیل مضر بودن این اقلام و یا ارزش غذایی پایین این اساسی‌ها‌! سعی وافر دارند کمتر از این مواد مضره استفاده کنند و تا حد امکان به دیدن ایشان در پشت ویترین و صفحه تلویزیون اکتفاء نموده و نخریدن و نخوردن این کالاهای اساسی‌، اساساً ربطی به قیمت و ایضاً جیب خلق‌ا… نداشته‌، ندارد و نخواهد داشت‌!

    معلوم نیست، چرا به محض اینکه دلار گران می‌شود‌، قیمت کالاها به صورت ناگهانی بالا می‌رود و حتی لحظه‌ای را هم در این امر خطیر از دست نمی‌دهند ولی وقتی دلار در سراشیبی می‌افتد همین کالاها‌، سفت و محکم خود را به سقف قیمت چسبانده‌اند و به‌جز ضرب و زور و بگیر و ببند راهی برای پایین کشیدن آنها وجود ندارد‌!

کالای اساسی و خدمات دولتی و هزینه‌های تعرفه‌ای و نمی‌دانم حق ثبت و حق بوق و صدور مجوز و تمدید و هزار و یک راه درآمد دولتی‌ها هم که قربانش بروم‌! روز اول اعلام می‌کنند دولت با افزایش قیمت دلار اجازه گران شدن کالاها و خدمات را نمی‌دهد‌، اما چند روزی که از ماجرای گرانی گذشت‌، آن خصوصی و شبه‌خصوصی‌ها که کلاً به حال خود رها می‌شوند تا حقوق تاریخی خود را از خلق‌ا… باز پس بگیرند‌! دولتی‌ها هم چراغ خاموش و نرم و بی‌سروصدا‌، فتیله‌های قیمت را می‌کشند بالا ولی همچنان هرگونه افزایش قیمتی را در کل کشور‌، به شدت تکذیب می‌کنند‌!

 

                                                            هوشنگ‌خان