خودروهای ما ۱۰۰ درصد داخلی نیستند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خودروهای ما ۱۰۰ درصد داخلی نیستند عضو کمیسیون اقتصادی مجلس علت افزایش قیمت خودرو و علاقه مردم برای حضور در این بازار را تشریح کرد.  مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبر فوری، با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار و نحوه مدیریت این بازار گفت: خودرو به یکی از ابزارهای […]

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

خودروهای ما ۱۰۰ درصد داخلی نیستند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس علت افزایش قیمت خودرو و علاقه مردم برای حضور در این بازار را تشریح کرد.

 مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبر فوری، با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار و نحوه مدیریت این بازار گفت: خودرو به یکی از ابزارهای حفظ قدرت ارزش پول تبدیل شده و افراد می‌بینند رشد قیمت خودرو به اندازه کاهش ارزش پول است، پس ترجیح می‌دهند پولشان را به خودرو تبدیل کنند.

 وی گفت: بعضی از افراد نیاز مصرفی به خودرو ندارند ولی باز هم در ثبت‌نام خودرو شرکت می‌کنند و منتظر قرعه‌کشی هستند که آیا برنده می‌شوند یا خیر؟!

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ‌در ادامه افزود: با توجه به رشد دو برابری قیمت خودرو در طول یک‌سال گذشته، افرادی که تصمیم به خریدن خودرو می‌کنند فقط می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند.

این نماینده مجلس بیان کرد: کسی که خودرو را با قیمت ۹۰ میلیون تومان ثبت‌نام کرده است، می‌توانید بعد از مدتی آن را به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان در بازار به فروش برساند. فرد زمانی که به گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری نگاه می‌کند به طور حتم به سمت بازار خودرو می‌آید و سرمایه خود را در این بخش قرار می‌دهد.

طغیانی عنوان کرد: با توجه به بازار فروش، خودروساز متوجه می‌شود، تقاضای جدیدی وارد بازار شده است، این در حالی است که ظرفیت عرضه ما تغییری نکرده و حتی به خاطر مسائل ارزی و تنگناها و مشکلات وارداتی تولید نیز کاهش پیدا کرده است، در نتیجه قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: از طرفی تمام خودروهای ما صددرصد داخلی نیستند و بعضی از قطعات آن‌ها وارداتی هستند،به خاطر مباحث ارزی هزینه‌های تولید بالا می‌رود.

وی گفت: افزایش نرخ ارز، افزایش دستمزدها و نیروی انسانی و همچنین افزایش آهن‌آلات و متریالی که حتی در ایران تولید می‌شود باعث افزایش قیمت نهایی خودرو شده است.

طغیانی تصریح کرد: از طرفی خودرو مشمول قیمتگذاری است، به این منظور قیمتش را بازار عرضه و تقاضا تعیین نمی‌کند بلکه حتی اگر عرضه و تقاضا بود به خاطر انحصاری بودنش احتمال افزایش قیمت آن وجود داشت.

وی با اشاره به دلایل افزایش قیمت خودرو بیان کرد: با توجه به دلایل تفاوت قیمت از تولیدکننده تا مصرف‌کننده، سود را کسانی استفاده می‌کنند که به خودرو دسترسی داشتند و از قبل افرادی را تعیین می‌کنند تا با اشخاصی در قسمت فروش خودرو در ارتباط باشند وده‌‌ها ماشین را خریداری و در بازار به فروش برسانند و در اصل رانت‌خواری انجام می‌دهند.