شرکت‌های دولتی تمایلی به سفارش ساخت و تعمیر شناور به ایزوایکو ندارند

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران شرکت‌های دولتی تمایلی به سفارش ساخت و تعمیر شناور به ایزوایکو ندارند حمید رضاییان‌اصل با بیان این‌که به همه تعهداتمان (به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) عمل کرده‌ایم، گفت: با توجه به وجود توانایی ساخت انواع کشتی تا ظرفیت ۵۰هزارتن توسط تکنسین‌‌‌ها و مهندسان ایزوایکو، آماده پذیرش سفارش‌های جدید […]

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران

شرکت‌های دولتی تمایلی به سفارش ساخت و تعمیر شناور به ایزوایکو ندارند

حمید رضاییان‌اصل با بیان این‌که به همه تعهداتمان (به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) عمل کرده‌ایم، گفت: با توجه به وجود توانایی ساخت انواع کشتی تا ظرفیت ۵۰هزارتن توسط تکنسین‌‌‌ها و مهندسان ایزوایکو، آماده پذیرش سفارش‌های جدید هستیم.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران اظهار ‌کرد: با وجود بیکاری بالا در کشور متأسفانه هم اکنون ۷۰ درصد از ظرفیت ایزوایکو به دلیل نبود سفارش ساخت بدون استفاده باقی مانده است و هرچند استفاده از این ظرفیت‌ها نیازمند عزم ملی است، اما جماعتی نمی‌خواهند در این بخش رونق ایجاد شود.

وی با انتقاد از شرکت‌های دولتی در خصوص ندادن سفارش ساخت و تعمیر شناورهای تحت مالکیت‌شان به ایزوایکو، تصریح ‌کرد: ادامه این روند موجب زمین‌گیر شدن صنعت کشتی‌سازی و حتی ساخت صنایع فراساحل در داخل و درنتیجه خوشحالی دشمنان این نظام می‌شود.

رضاییان سود اصلی صنایع کشتی‌سازی را در سری سازی(سفارش تعداد زیاد کشتی) دانست و عنوان ‌کرد: سفارش ساخت تکی منجر به ورشکستگی چنین صنعتی با این وسعت از فعالیت می‌شود.

وی خاطرنشان ‌کرد: درحالی ایزوایکو قابلیت ساخت انواع شناورهای کوچک و بزرگ و حتی اقیانوس پیما را دارد که سازمان بنادر و دریانوردی سفارش ساخت بیش از ۱۰ فروند کشتی را به شرکت‌های خارجی داده است.

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران با بیان توانایی‌های این شرکت در خصوص تعمیر انواع شناور تا ظرفیت ۴۵ هزار تن، افزود: تعمیر کشتی‌‌‌ها از ۳۵ روز به کم‌ترین زمان یعنی بین ۱۰ تا ۱۲ روز کاهش یافته است.

رضاییان‌اصل با تأکید برعمل به فرمایشات رهبرفرزانه انقلاب در خصوص اقتصادمقاومتی، افزود: هم اکنون که ایزوایکو پس از سال‌ها تجربه به این مرحله از رشد رسیده زیبنده نیست و ما نمی‌توانیم بپذیریم شرکت‌های داخلی به جای تقویت آن، سفارش ساخت کشتی و سکوهای نفت ‌و گاز و حتی تعمیر شناورهای حمل نفت (شرکت نفتکش)را به کشورهای خارجی بدهند.

وی ادامه‌داد: از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به وجود منطقه ویژه اقتصادی کشتی‌سازی خلیج‌فارس، ارایه خدمات پشتیبانی به تمام واحدهای مجتمع، اسکله‌های تخلیه و بارگیری، انتقال و صادرات محصولات نفتی و مواد معدنی، ارایه خدمات انبار‌داری و برخورداری از تسهیلات منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرد.

بنا به اظهار وی، شرکت‌های زیرمجموعه ایزایکو نیز شامل صنایع کشتی‌سازی بحر گسترش هرمز، صنایع کشتی‌سازی ندیم گسترش هرمز، مبین سازه گستر خلیج‌فارس، گروه تأمین تجهیزات شفق هرمز، عظیم گسترش هرمز و بحر گسترش هرمز اعلام شده‌اند.

این مقام مسؤول ابراز نگرانی از وجود لایه‌های قدرت و رانت در پا نگرفتن صنعت کشتی‌سازی، اضافه‌ کرد: وقتی این توانمندی در داخل کشور وجود دارد، چرا باید این صنعت را دور زد یا چوب لای چرخ آن گذاشت و ضمن هدر دادن سرمایه ملی به خیل جمعیت بیکار در کشور افزوده ‌شود.

آری صنعت کشتی‌سازی را صنعتی زمخت می‌نامند و کارگرانی را می‌بینید که برای جوشکاری و رنگ آمیزی به قسمت‌هایی می‌روند که شاید کسی باورش نمی‌شود و اگر مسؤولان ذی‌ربط این صحنه‌ها را از نزدیک ببینند، شاید به توانمندی جوانان این مرز و بوم بیش از پیش توجه کنند، جوانانی که چشم امیدشان به سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی است که این روز‌‌ها سفر به کشورهای آسیایی شرقی و سفارش به آن‌‌‌ها عینک‌شان را آفتابی کرده است!