عملکرد خبرنگاران را در بحران کرونا چطور دیدید؟

عملکرد خبرنگاران را در بحران کرونا چطور دیدید؟ معاون امور مطبوعاتی در پاسخ به این پرسش که این معاونت از خبرنگارانی که به‌واسطه شغل‌شان در مواجهه با ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، چه حمایتی می‌کند، توضیح داد: به طور کلی خبرنگاران توسط رسانه‌هایشان مورد حمایت قرار می‌گیرند و ما نیز از رسانه‌ها حمایت می‌کنیم. در این […]

عملکرد خبرنگاران را در بحران کرونا چطور دیدید؟

معاون امور مطبوعاتی در پاسخ به این پرسش که این معاونت از خبرنگارانی که به‌واسطه شغل‌شان در مواجهه با ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، چه حمایتی می‌کند، توضیح داد: به طور کلی خبرنگاران توسط رسانه‌هایشان مورد حمایت قرار می‌گیرند و ما نیز از رسانه‌ها حمایت می‌کنیم. در این میان اگر خبرنگارانی که به‌صورت آزاد فعالیت می‌کنند، به بیمار کووید۱۹ مبتلا شوند قطعاً در اندازه مقدورات و امکاناتی که در اختیار داریم، به صورت همه‌جانبه از آنها حمایت می‌کنیم. محمد خدادی؛ معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عملکرد رسانه‌ها در پوشش اخبار شیوع ویروس کرونا در کشور، اظهار کرد: با در نظر گرفتن این نکته که کرونا دارای دو لایه جسمی‌ و روحی است، می‌توان گفت که کادر درمان بُعد جسمی‌و رسانه‌ها بُعد روحی را کنترل می‌کنند. خدادی با تأکید بر اینکه «طبیعتاً جریان رسانه‌ای و اطلاعات در همه زمینه‌های مقابله با کرونا نقش داشته است»، یادآور شد: رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی درباره پیشگیری، مقابله و آموزش مواجهه با کرونا نقش تعیین‌کننده داشتند، زیرا هر فرد بر مبنای اطلاعات صحیح می‌تواند در موارد فوق وظایف خود را بداند و به انجام رساند. علاوه بر این در زمینه‌های مختلفی همچون حمایت از کادر درمان‌ – ایجاد همگرایی-‌همکاری-‌هم‌افزایی و شریک‌سازی در شرایط بحران ناشی از کرونا نیز نقش محوری داشتند. معاون امور مطبوعاتی ادامه داد: خبرنگاران در خط‌مقدم جبهه اطلاع‌رسانی و به‌عنوان سربازان گمنام این عرصه در فضای کرونایی کشور فعالیت می‌کردند. به‌عنوان مثال جاده‌های کشور با اطلاع‌رسانی بسته شد و نه با اجبار و تفنگ یا روز سیزده‌بدر مردم به دلیل اطلاع‌رسانی درست به پارک‌ها نرفتند. بنابراین این موارد به خوبی نشان می‌دهد که ظرفیت اطلاع‌رسانی تا چه اندازه می‌تواند باعث پیشگامی ‌در جهت مشارکت شود. او با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی در پیشگیری از افزایش شیوع ویروس‌کرونا، خاطرنشان کرد: مسأله ابتلا به ویروس کرونا کاملاً یک موضوع فردی است که ماهیتش ناشناخته بودن و نتیجه آن غافلگیری است. در این میان به میزانی که اطلاعات با مرجع و منبع مشخص‌ باشد، اثرات تکلیف مردم در نحوه مواجهه با بحران معین و اقدام صحیح در سریع‌ترین زمان ممکن می‌شود و برعکس. ایجاد اضطراب، نگرانی و ناامیدی سم مهلک ابتلا به هر مریضی از جمله کروناست که رسانه‌ها در این موضوع نیز سهم مهمی ‌داشتند. اینکه از حالت شک‌وتردید نسبت به اقدامات مؤثر رها شوند و دستورات وزارت بهداشت را در کوتاه‌ترین زمان دریافت کنند، بسیار در این ایام تعیین‌کننده بود؛ به‌گونه‌ای که مرجعیت اطلاعات به منبع موثق آن یعنی وزارت بهداشت منتقل و هدایت گردید. خدادی یادآور شد: باید بگویم رسانه‌ها وظیفه خودشان را در ایام مقابله با کرونا به نحو قابل‌توجهی اجراء کردند، البته این عملکرد قابل قبول به این معنی نیست که واکاوی نکنیم و جریان رسانه‌ای را مورد آسیب‌شناسی قرار ندهیم. ما هم اکنون در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها این کار را انجام می‌دهیم تا بتوانیم با پرداختن به موضوعاتی همچون مهارت‌افزایی، مرجعیت‌سازی، نحوه پوشش اخبار و… از تجربه کرونا برای تقویت مهارت رسانه‌ای در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کنیم. این مقام مسؤول در پاسخ به این پرسش که آیا تدبیری از سوی معاونت مطبوعاتی برای کاهش برگزاری برنامه‌های خبری اندیشیده شده است، بیان کرد: در شرایط فعلی، ستاد ملی مبارزه با کرونا وظیفه اصلی تصمیم‌گیری را برعهده دارد و تمام سازمان‌ها، نهادها، وزارتخانه‌ها و اصناف براساس شیوه‌نامه‌هایی که وزارت بهداشت تعیین می‌کند، موظف به رعایت کلیه موارد هستند. ما نیز در معاونت مطبوعاتی مطابق همان دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌هایی که تصویب شده، سیاست‌گذاری می‌کنیم. او افزود: البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که رسانه‌ به هیچ عنوان تعطیل شدنی نیست و اتفاقاً در زمان بحران کار اهالی رسانه و وظیفه آنها چند برابر می‌شود و حضور، نقش و سهم‌شان نیز باید نسبت به شرایط عادی افزایش پیدا کند. در شرایط فعلی رسانه‌ها باید تقویت جریان اطلاع‌رسانی برای پیشگیری از افزایش شیوع ویروس تمام تلاش‌شان را به انجام رسانند. البته خبرنگاران همیشه به بحران عادت دارند و در هر شرایطی از هشت سال جنگ دفاع مقدس گرفته تا سیل و زلزله همیشه در صحنه حضور داشته‌اند.