چالشها و راهکارهای تنظیم بازار محصولات فولادی شرکت فولادمبارکه اصفهان همواره با رویکرد حمایت از صنایع داخلی و پاییندستی و تأمین حداکثری نیاز تولیدکنندگان برای تضمین اشتغال و توسعه تولید در کشور، اهداف و استراتژیهای خود را تدوین و برای پیادهسازی نظام عرضه و قیمتگذاری پایدار و استاندارد بر اصول از پیش تعیین شده خویش […]
چالشها و راهکارهای تنظیم بازار محصولات فولادی
شرکت فولادمبارکه اصفهان همواره با رویکرد حمایت از صنایع داخلی و پاییندستی و تأمین حداکثری نیاز تولیدکنندگان برای تضمین اشتغال و توسعه تولید در کشور، اهداف و استراتژیهای خود را تدوین و برای پیادهسازی نظام عرضه و قیمتگذاری پایدار و استاندارد بر اصول از پیش تعیین شده خویش تأکید و این اصول را اجراء کرده است. افزایش ظرفیت تولید این شرکت از ۲٫۴ میلیون تن به بیش از ۷٫۵ میلیون تن در سال طی ربع قرن تلاش خالصانه و صادقانه کارکنان خستگیناپذیر فولادمبارکه بیانگر این مهم بوده است.
به گزارش مناقصهمزایده، طهمورث جوانبخت گفت: فولادمبارکه به منظور توسعه و تأمین صنایع داخل کشورگامهای مؤثری برداشته است و در نتیجه میزان واردات محصولات فولادی تخت طی چند سال گذشته از سهمیلیون و ۶۷۸ هزار تن به ۵۰۸ هزار تن در سال ۹۸رسید و ۸۶ درصد تنزل پیدا کرد که از یک طرف وابستگی صنایع فلزی به فولادسازان خارجی و دیگر کشورها کاهش یافته و از طرف دیگر موجب اشتغالزایی و رونق تولید بیشتر در داخل کشور شد که البته در کنار آن میتوان به جلوگیری از خروج میلیاردها دلار از کشور نیز اشاره کرد.
معاون بازاریابی و فروش فولادمبارکه اصفهان، افزود: مشتریان فولادمبارکه دارای ۱۲ زمینه فعالیت مختلف هستند که یکی از آنها صنایع تکمیلی و نوردکاران هستند. لذا با رویکرد توسعه زنجیره پاییندستی در جهت حمایت از بازار داخل، کالای مورد نیاز و خوراک خطوط تولیدی شرکتهای فولاد گیلان، فولاد اکسین، فولاد کاویان، نورد و لوله اهواز و همچنین فولاد غرب آسیا و شرکت هفت الماس، را تأمین نمود تا از یکسو در شرکتهای مذکور تولید و اشتغال تداوم یابد و از سوی دیگر محصولات فولادی تخت تولید شده در آن شرکتها به بازار عرضه گردد تا هر چه بیشتر نیاز مشتریان بازار داخل تأمین شود.
وی ادامه داد: طبق تصمیمات نودوهفتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار مورخ دوم تیرماه سال۹۹ مقرر شد، دیگر صنایع تکمیلی نیز محصولات تولیدی خود را در بورس کالا عرضه نمایند که فولادمبارکه ضمن تأکید بر اجرای این راهکار اصولی، لازم میداند نهادهای بالادستی بر اجرای آن نظارت و کنترل دقیق و شفافی داشته باشند. درتصمیمات کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد که در مورخ۱/۵/۱۳۹۹ ابلاغ شد، کف عرضه تکلیفی اسلب به صورتی تعیین شده است که عملاً هیچ نیازی به بورس کالا نمیباشد زیرا عرضهکننده و خریدار به همراه میزان خرید آنها تعیین شده است. در این حالت هیچ رقابتی در بورس کالا وجود ندارد و قیمت نیز همان قیمت پایه خواهد بود در حقیقت قیمتگذاری تعزیراتی صورت گرفته است بنابراین نقش بورس به طور کلی حذف شده است و هیچ جایگاهی برای پروژهای ملی و ضروری کشور نیز در نظر گرفته نشده است.
معاون بازاریابی و فروش فولادمبارکه اصفهان تصریح کرد: در ماههای اخیر بسیاری از معاملات فولادمبارکه در بورس کالا باطل شد که این امر موجب افزایش رانت شدید قیمتی در بازار شده و از سوی دیگر ثبت سفارش مشتریان را با اخلال مواجه کرد که نه تنها به رونق و جهشتولید کمکی نشده بلکه به تولیدکننده واقعی مانند فولادمبارکه که به عنوان بزرگترین شرکت بورسی کشور شناخته میشود و سهم بهسزایی در رونق تولید و اشتغالزایی دارد فشارهای زیادی وارد آورده و فرآیند عرضه و تقاضا را با مشکلات عدیدهای مواجه کرده است.
با ابلاغ تصمیمات هشتادمین جلسه کارگروه تنظیم بازار انتظار میرفت تمرکز بر قیمتگذاری کاهش یابد و روند عرضه و تقاضا به حالت منطقی بازگردد ولی با تصمیمات بعدی و ابطال معاملات بورس کالا (به صورت کلی یا جزیی) بدون وجود یک فرمول مشخص، قیمت در بازار متلاطم شده و تولیدکنندگان و مصرفکنندگان را دچار سردرگمیکرد و باعث شد تا اختلاف قیمت بازار آزاد و بورس کالا افزایش یافته و این مابهالتفاوت قیمت تنها سود دلالان را افزایش دهد و از چرخه سرمایهگذاری برای تداوم و رونق تولید حذف شده است.
فولادمبارکه اصفهان براساس تجارب چندین ساله در عرضه محصولات به بازار اطمینان دارد، با تعیین قیمت طبق فرآیند عرضه و تقاضا و فعال شدن فروش مچینگ و بازگشت به روال عادی عرضه در بورس کالا، روند نزولی التهاب قیمتی در بازار آغاز خواهد داشت که در مجموع به نفع تولیدکنندگان زنجیره فولاد کشور و بازگشت ثبات به بازار محصولات فولادی تخت خواهد بود.
برای این مهم لازم است:
۱- اجرای تمامی بندهای تصمیمات هشتادمین جلسه کارگروه تنظیم بازار از جمله:
۱-۱ عرضه محصولات سایر شرکتهای خریدار ورق فولادی و نوردکاران طبق بند ۴-۶ در بورس کالا
۱-۲ فروش انواع لوله و پروفیل حداکثر ۱۲درصد بیشتر از قیمت ورق گرم دریافتی در همان ماه طبق بند ۶-۶
۱-۳ نظارت و کنترل بر موجودی انبارهای مستقر در استانها طبق بند ۸-۶
۱-۴ تسهیل در عرضه محصولات فولادمبارکه به میزان ۴۰درصد ورق گرم و ۲۰ درصد ورق سرد در تالار معاملات بورس کالا و فروش بقیه تولیدات در مچینگ و عدم ابطال معاملات.
۲- روش تعیین قیمت پایه در بورس کالا و سقف رقابت اصلاح شود. پیشنهاد میگردد، قیمت پایه برابر با متوسط موزون قیمت کشف شده قبلی برای هر نماد در نظر گرفته شود و امکان رقابت تا سقف قیمتهای جهانی با نرخ تسعیر ارز سنا (اسکناس) در نظر گرفته شود. با این روش نوسانات قیمت در عرضههای متوالی بهحداقل میرسد و مشتریان به دلیل اطمینان از ثبات نسبی قیمت و دریافت کالا برای خرید از بورس کالا هجوم نمیآورند.
۳- به علت نیاز گروه فولادمبارکه به ارز برای تأمین برخی تجهیزات و مواد اولیه از خارج کشــور لازم اســت، صادرات حدود ۲۵درصد مجموع محصولات گروه فولادمبارکه مجاز باشد و موانع انجام صادرات این گروه تا این سقف برداشته شود.
۴- جهت تداوم تولید در شرکتهای فولادساز از جمله فولادمبارکه تأمین به موقع و کافی مواد اولیه مورد نیاز از جمله سـنگآهن و کنسانتره لازم و ضروری است و باید معادن و کارخانجات تولیدی ملزم به تأمین به موقع و مداوم مواد اولیه برای شرکتهای فولادی باشند.
۵- اجرای تصمیمات کمیته تخصصی تنظیم بازار مورخ۱/۵/۱۳۹۹ به منظور بررسی کارشناسی دقیقتر به تأخیر افتد تا پس از اصلاح آن مجدداً ابلاغ شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.