رییس سازمان نظام مهندسی تهران مطرح کرد احساس پرداخت پول زور توسط برخی از کارفریان حبیبا… بیطرف میگوید: متأسفانه در کشور ما هنوز اخلاق حرفهای و اصول آن و مصادیق آن بهطور عملی نهادینه نشده است. همچنین در حرفه مهندسی وضعیت مراعات اخلاق حرفهای غیرمناسب است. به گزارش خبرآنلاین، رییس سازمان نظام مهندسی تهران، با […]
رییس سازمان نظام مهندسی تهران مطرح کرد
احساس پرداخت پول زور توسط برخی از کارفریان
حبیبا… بیطرف میگوید: متأسفانه در کشور ما هنوز اخلاق حرفهای و اصول آن و مصادیق آن بهطور عملی نهادینه نشده است. همچنین در حرفه مهندسی وضعیت مراعات اخلاق حرفهای غیرمناسب است.
به گزارش خبرآنلاین، رییس سازمان نظام مهندسی تهران، با انتقاد از نامناسب بودن رعایت اخلاق حرفهای در نظام ساخت و ساز کشور اقدام وزارت راه و شهرسازی برای طراحی، تلاش برای تصویب و ابلاغ و نظارت بر اجرای نظامنامه اخلاق حرفهای در مهندسی ساختمان را گامی مؤثر برای نهادینه کردن اخلاق در نظام ساخت و ساز کشور خواند.
وی درباره اهمیت اجرایی شدن نظامنامه اخلاق حرفهای مهندسی ساختمان که چندی پیش از سوی هیأت دولت مصوب شد و توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ میشود، گفت: دهها سال است موضوع اخلاق حرفهای در ۴ حرفه پزشکی، مهندسی، وکالت و حسابداری در بسیاری از کشورهای جهان نهادینه شده است و شاغلان این حرفهها طی مراسم رسمی منشور اخلاق حرفهای را پذیرفته و به صورت نمادی آن را امضا و برای تعهد به آن قسم یاد میکنند. به همین دلیل نیز با توجه به اهمیتی که ساخت و ساز دارد ضرورت داشت تا نظامنامه اخلاق حرفهای با تعریفی که عنوان شد برای مهندسان ساختمان در کشور نیز تعریف و به اجرا درآید که اینکار با تلاشهای وزارت راه و شهرسازی به سرانجام رسید.
رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: شاهد هستیم که در بسیاری از کشورها، رعایت اخلاق حرفهای یک امر طبیعی و الزامی برای فعالان حرفه است. ولی متأسفانه در کشور ما هنوز اخلاق حرفهای و اصول آن و مصادیق آن بهطور عملی نهادینه نشده است. همچنین در حرفه مهندسی وضعیت مراعات اخلاق حرفهای غیرمناسب است.
بیطرف در پاسخ به این پرسش که نقض اصول اخلاقی حرفه مهندسی بیشتر از سوی کدام طیف از مهندسان و ناشی از چه مواردی بوده است، گفت: اگر با دقت بررسی کنیم میبینیم بسیاری از مشکلات و چالشهای امروز جامعه مهندسی ایران ناشی از عدم رعایت اخلاق حرفهای در فعالیتهای این حرفه است. به عنوان نمونه، مواردی مثل واگذاری امتیاز پروانه صلاحیت به غیر، انجام ندادن خدمات مهندسی به صورت حرفهای، صوری بودن برخی از فعالیتهای مهندسان، نارضایتی کارفرمایان به دلیل عدم دریافت خدمات مهندسی مناسب در قبال مبالغ پرداختی به عنوان حقالزحمه و احساس پرداخت پول زور توسط برخی از کارفرمایان بخشی از مشکلات است.
وی همچنین روشهای ارعاب و گروکشی برخی از کارفرمایان را از جمله مشکلات موجود در نقض اصول اخلاق حرفه مهندسی عنوان کرد و ادامه داد: برخی از رفتارهایی که در برخی از مهندسان وجود دارد موجب کاهش منزلت مهندسی در کشور ما شده است. امروز این مسأله یک چالش مهم برای مهندسان برای ارایه خدمات فنی آنهاست.
بیطرف در پاسخ به این پرسش که آیا رعایت اخلاق در حرفه مهندسی نیازمند نظامنامه و آییننامه اجرایی هست یا اینکه میتواند با تعیین استانداردها و نظارت بر اجرای درست آنها به منصه ظهور برسد، گفت: هر مقوله کیفی برای عملی شدن نیازمند روشهای کاربردی است و همه ما میدانیم نهادینه کردن اخلاق صرفاً با توصیه و وضع انجام نمیشود بنابراین باید اخلاق حرفهای در قالب نظامنامه و دستورالعمل که لازمالاجرا باشد تبیین و در داخل حرفه جاری شود.
رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران ادامه داد: خوشبختانه پس از ۲۰ سال که از عمر قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در اوایل اسفندماه سال گذشته (۹۴) به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تصویب هیأت وزیران اصول ۵ گانه، اخلاق حرفهای تصویب و ابلاغ شد که در همان مصوبه مقرر شد تا مصادیق رفتارهای مشمول رعایت و نقض اصول مذکور در قالب نظامنامه رفتار حرفهای اخلاقی مهندسی ساختمان و با کسب نظر شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شود، که ظاهراً این نظامنامه تدوین شده و در شرف رونمایی است که من این اقدام را فعالیتی ضروری و لازم میدانم و فکر میکنم میتواند منشأ پیادهسازی و رعایت گسترده اخلاق حرفهای در نظام ساخت و ساز کشور باشد.
بیطرف در تشریح اجرایی شدن نظامنامه اخلاق حرفه مهندسی یادآور شد: علاوه بر ابلاغ نظامنامه، لازم است همه سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها از نظام نامه استقبال و تلاش کنند تا اهداف این نظامنامه و مصوبه در سطح استان پیادهسازی و به اجرا برسد. به ویژه اطلاعرسانی و ترویج مفاد نظامنامه جزو وظایف کلیه سازمانهای نظام مهندسی و سپس رعایت و اجرای مفاد وظیفه تمام اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بازار خدمات مهندسی در کشور است. بنابراین علاوه بر ابلاغ نظامنامه از مرجع حاکمیتی، سازمان نظام مهندسی به عنوان سازمان حرفهای در اطلاعرسانی و ترویج باید نقش فعالی را ایفا کنند و همچنین جامعه مهندسی باید در اجرا و پیادهسازی فعالانه برخورد کند.
وی در پایان گفت: بدیهی است که در هر موضوعی ممکن است افراد نافرمان و متخلفی هم وجود داشته باشند که طبیعتاً باید توسط مراجع انتظامی به تخلفات آنها رسیدگی شود. این اراده باید در همه اقشار، اعم از دستاندرکاران، مهندسان و همچنین شهروندان برای نهادینهسازی حرفه مهندسی به وجود آید و ما نیز مانند سایر کشورهایی بشویم که در آنها رعایت اخلاق واجب، ضروری و اجتنابناپذیر باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.