ساختار و مدیریت در صنعت خودروسازی معیوب است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن ساختار و مدیریت در صنعت خودروسازی معیوب است رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در حال‌حاضر قطعه‌سازان و شرکت‌های دانش‌بنیان توانایی ساخت تمامی‌قطعات سفارشی را خواهند داشت. بنابراین باید از ظرفیت آن‌ها به صورت گسترده استفاده شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، عزت‌ا… اکبری تالارپشتی، در نشست اعضای کمیسیون صنایع مجلس […]

رئیس کمیسیون صنایع و معادن

ساختار و مدیریت در صنعت خودروسازی معیوب است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در حال‌حاضر قطعه‌سازان و شرکت‌های دانش‌بنیان توانایی ساخت تمامی‌قطعات سفارشی را خواهند داشت. بنابراین باید از ظرفیت آن‌ها به صورت گسترده استفاده شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، عزت‌ا… اکبری تالارپشتی، در نشست اعضای کمیسیون صنایع مجلس با مدیران ایران‌خودرو، گفت: از آنجایی که کمیسیون صنایع و معادن مجلس به‌دنبال پیشرفت صنعت خودروسازی است، یکی از کارگروه‌های این کمیسیون مسؤول بررسی وضعیت و مشکلات این صنعت شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه مشکلات موجود در حوزه خودرو موجب ایجاد نارضایتی شده است، افزود: ما به‌دنبال توجه به نظرات و خواسته‌های مردم و جلب رضایت آن‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه دولت باید به موضوع رفع مشکلات موجود در صنعت خودروسازی ورود کند، اضافه کرد: اگرچه کمیسیون صنایع و معادن مجلس انتظارات بیشتری از خودروسازان دارد، اما باید به این نکته نیز توجه شود که واقعی فکر کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی‌با بیان اینکه خواسته ما نشأت گرفته از مطالبه مردم است، ادامه داد: همانگونه که مجموعه‌های جوان و مدیران توانستند قله‌های موفقیت را در حوزه نانو فتح کنند چرا کشور نمی‌تواند در حوزه خودروسازی به موفقیت دست یابد.

اکبری با طرح این سؤال که چرا خودروسازی نتوانسته به افتخارآفرینی دست یابد، تصریح کرد: در حال‌حاضر قطعه‌سازان و شرکت‌های دانش‌بنیان توانایی ساخت تمامی ‌قطعات سفارشی را خواهند داشت. بنابراین باید از ظرفیت آن‌ها به صورت گسترده استفاده شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: برخی معتقدند تحریم‌ها تهدید است اما ما معتقدیم تحریم در همه سطوح فرصت بوده و از همه دست‌اندرکاران تولید خودرو می‌خواهیم تمام توان خود را برای رفع مشکلات موجود در این صنعت به‌کار برند.

وی با بیان اینکه در حال‌حاضر ساختار و مدیریت صنعت خودروسازی معیوب است، ادامه داد: مدیریت باید اختیار بیشتری در تصمیمگیری‌ها داشته باشد و دولت با ۱۴درصد سهام در گروه صنعتی ایران‌خودرو نباید دخالت ۲۰۰درصدی در تصمیمات داشته باشد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ‌با بیان اینکه در حال‌حاضر در جنگ اقتصادی به‌سر می‌بریم و باید آرایش جنگی داشته باشیم، خواستار توجه خودروسازان به نظرات نمایندگان و مجلس شد.

کاهش ۱۰۰۰ میلیارد تومان کاهش هزینه‌ها

فرشاد مقیمی؛ مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در این نشست، گفت: این خودروساز در شرایط فعلی و علی‌رغم محدودیت‌های موجود، توانسته از ابتدای امسال تا نیمه مردادماه، تیراژ تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۳۶ درصد افزایش از مرز ۱۷۲ هزار دستگاه خودرو عبور دهد.

وی افزود: رشد ۳۰درصدی تحویل خودرو به مشتریان نیز از اقدامات اخیر ایران‌خودرو است. تحویل زودهنگام و پیش از موعد خودروهای به فروش رفته در برنامه فروش فوق‌العاده که در عید سعیدفطر اجراء شد نیز دستاورد مهمی‌ در افزایش عرضه به بازار و تأمین خواست مشتریان بوده است. در حال‌حاضر تعهدات معوقه از بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه به ۵۱ هزار دستگاه رسیده که ظرف یک ماه آینده آن‌ها را نیز به‌روز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته هزار میلیارد تومان کاهش هزینه را رقم زده‌ایم، افزود: بیش از دوهزار میلیارد تومان بودجه حاصل از فروش اموال و دارایی‌های غیرمولد را در بخش توسعه محصول سرمایهگذاری کرده‌ایم. واگذاری پنج هزار میلیارد تومان دیگر از این اموال را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: با اقداماتی که در حوزه ساخت داخل و خودکفایی انجام داده‌ایم، توانسته‌ایم با ساخت داخل، بیش از ۵۰ قطعه‌ای که قبلاً از طریق واردات تأمین می‌شد، بیش از ۵۰ میلیون دلار از ارزبری تولید را کاهش دهیم و برای کاهش ۳۰۰ میلیون دلاری دیگر نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی ضمن تأکید بر توسعه متوازن صنایع و ابعاد مختلف آن تصریح کرد: در تولید برخی از قطعات خودکفا شده‌ایم، اما در تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه هستیم و باید آن را از منابع خارجی تأمین کنیم و ساخت داخل مواد اولیه نیز در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به اهمیت صنعت خودروی ایران و تأثیر آن در شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله اشتغال، فروش، تولید و مصارف واسطه‌ای گفت: خودروسازی صنعت پیشران کشور است که با رونق آن بیش از ۶۰ صنعت دیگر به حرکت درمی‌آید. اگر نیاز بازار خودروی کشور از طریق واردات تأمین می‌شد سالانه ناچار به خروج بیش از ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور بودیم.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه موتور و قوای محرکه، از رونمایی موتور سه‌سیلندر در بهمن‌ماه امسال خبر داد و گفت: تولید انبوه گیربکس شش سرعته را در شهریورماه امسال جشن خواهیم گرفت.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو به تشریح چالش‌های مختلف پیشروی صنعت خودرو کشور پرداخت و گفت: وقتی آمریکا صنعت خودرو را هدف قرار داده و تحریم را از این بخش آغاز کرده باید دست‌به‌دست هم بدهیم تا پرچم تولید در این صنعت را برافراشته نگه داریم.

وی بر رفع مشکلات و موانع تولید در شرایط نوسانات اقتصادی و چالش‌های دیگر مانند تأمین نقدینگی تأکید کرد و گفت: صنعت خودرو در مسیری در حال حرکت است که فعالیت آن به عنوان پیشران اقتصاد کشور، صرفه‌جویی ارزی و حفظ اشتغال را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان تصریح کرد: در صنعت خودروی کشور و قطعه‌سازی، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان را برای داخلی‌سازی و خودکفایی آغاز کرده‌ایم که با حمایت‌های لازم، اهداف تعیین شده که مورد تأکید مقام‌معظم‌رهبری است، محقق خواهد شد.