توقع از خودروسازانی که با زیان تولید می‌کنند نابجاست

دبیر انجمن خودروسازان توقع از خودروسازانی که با زیان تولید می‌کنند نابجاست دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه افزایش قیمت‌های جدید کمکی به خودروسازان نمی‌کند، گفت: زمانی که خودروساز با زیان تولید می‌کند چرا باید توقع کیفیت داشت. احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: با استاندارد‌هایی که سازمان ملی استاندارد تدوین کرده تولید […]

دبیر انجمن خودروسازان

توقع از خودروسازانی که با زیان تولید می‌کنند نابجاست

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه افزایش قیمت‌های جدید کمکی به خودروسازان نمی‌کند، گفت: زمانی که خودروساز با زیان تولید می‌کند چرا باید توقع کیفیت داشت.

احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: با استاندارد‌هایی که سازمان ملی استاندارد تدوین کرده تولید خودروی ارزان‌قیمت شدنی نیست و با این استاندارد‌ها خودرویی کمتر از هشت‌هزار دلار در دنیا نمی‌توان پیدا کرد.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه تولید خودروی ارزان‌قیمت فقط زمانی ممکن است که استاندارد‌ها کاهش پیدا کند که با این کار سلامتی مردم به‌خطر می‌افتد. تأکید کرد: البته سازمان محیطزیست با این اقدام به دلیل مسائل زیستمحیطی موافقت نخواهد کرد و تولید این خودرو امکان‌پذیر نیست.

نعمتبخش درباره تفاوت قیمت خودرو‌های جایگزین پراید، بیان کرد: مقصر کاهش قدرت خرید مردم خودروسازان نیستند، طی چند سال گذشته هیچ کالایی کمتر از خودرو رشد نکرده است.

به گفته نعمت‌بخش در حال‌حاضر که قطعه‌سازان، تولیدات خود را با زیان عرضه می‌نمایند، انتظار ارتقای کیفیت، توقعی بیهوده است، زیرا با توجه به اینکه ۸۶ درصد خودرو را قطعات آن تشکیل می‌دهد، زمانی که تولید قطعه برای آنها سودآور نباشد، به‌روزرسانی ماشین‌آلات در جهت ارتقای کیفیت قطعات عملیاتی نخواهد شد.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه قیمت مواد اولیه خودرو طی یک سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته است، بیان کرد: این در حالی است که شورای رقابت مجوز افزایش ۲۳ درصدی قیمت را صادر کرده به همین دلیل خودروسازان در حال زیان هستند.

وی خاطرنشان کرد: حتی با افزایش قیمت جدید، قیمت کارخانه‌ای پژوپارس ۱۰۵ میلیون تومان است در حالی که در بازار با قیمت ۲۰۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

نعمتبخش با بیان اینکه افزایش قیمت‌های جدید نیز کمکی به خودروسازان نمی‌کند، تصریح کرد: درصد افزایش قیمتی که به خودروسازان داده می‌شود به هیچ عنوان با درصد افزایش قیمت مواد اولیه قابل مقایسه نیست.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه قیمت کالایی که دو نرخی باشد منشأ رانت و فساد است، تأکید کرد: برای حل مشکل یا باید اجازه داده شود خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد و یا در بورس عرضه شود.

وی گفت: زمانی که قیمت تک‌نرخی شود فساد از بین می‌رود و دیگر نیازی به قرعه‌کشی نیست. مردم برای خرید هجوم نمی‌آورند و خودروسازان هم از زیان خارج می‌شوند.

نعمتبخش با بیان اینکه زمانی که خودروساز با زیان تولید می‌کند، چرا باید توقع کیفیت داشت، تأکید کرد: اگر خودروساز به سوددهی برسد دولت نیز می‌تواند مالیات و عوارض خود را دریافت کند و اگر بیشتر از حق خود دریافت کردند حاضر هستند مابه‌التفاوت را به خزانه برگرداند.