دلایل بازبینی قیمت خودرو هر ۳ ماه یکبار کمیته خودرو متشکل از سازمانها و نهادهای مختلف دولتی، اوایل امسال تشکیل شد تا اوضاع وخیم بازار خودروی کشور را سروسامان دهد، اما تصمیم عجیب شورای رقابت در همفکری این کمیته نهتنها کمکی به آرام گرفتن بازار خودرو نمیکند، بلکه باعث شده تا افزایش قیمت خودروها سرعت […]
دلایل بازبینی قیمت خودرو هر ۳ ماه یکبار
کمیته خودرو متشکل از سازمانها و نهادهای مختلف دولتی، اوایل امسال تشکیل شد تا اوضاع وخیم بازار خودروی کشور را سروسامان دهد، اما تصمیم عجیب شورای رقابت در همفکری این کمیته نهتنها کمکی به آرام گرفتن بازار خودرو نمیکند، بلکه باعث شده تا افزایش قیمت خودروها سرعت بیشتری گرفته و آن را به یک کالای سرمایهای مطلق تبدیل کند که به صورت فصلی ارزش آن افزایش پیدا خواهد کرد.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از خودرو بانک، تصمیم عجیب شورای رقابت در کنار قرعهکشی محصولات سایپا و ایرانخودرو که در واقع هیچ دردی از بازار خودرو تا به امروز دوا نکرده است، بازنگری فصلی قیمتها و تأکید بر روی افزایش آن خواهد بود. حال این سؤال بهوجود میآید که چرا قیمت خودرو هر سه ماه یکبار بازبینی میشود و چرا این مصوبه شورای رقابت باعث وخیمتر شدن اوضاع بازار خودرو در روزهای ناخوش آن شده است!
در این رابطه رضا شیوا؛ رئیس شورای رقابت پیش از این اعلام کرده بود که هر سه ماه یکبار با در نظر گرفتن تورمبخشی و در صورت اعلام خودروسازان مبنی بر زیانده بودن تولید آنان، دستورالعمل قیمتگذاری خودرو به صورت کاملاً کارشناسی بازنگری شده و قیمتهای جدید خودروها اعلام خواهد شد. حال باتوجه به شرایط تورمی کشور و افزایش روزانه قیمتها، تقریباً مطمئن هستیم که شرکتهای خودروساز داخلی به صورت فصلی قیمت محصولات خود را افزایش میدهند و در نتیجه قیمت خودرو در بازار هم افزایش پیدا کرده و فاصله بیشتری نسبت به قیمت کارخانه پیدا خواهد کرد.
اقدام اخیر شرکتهای خودروساز داخلی برای افزایش قیمت محصولاتشان هم نشان داد که آنان از هیچ فرصتی برای افزایش قیمت دریغ نکرده و تا جایی که دستشان باز باشد، قیمت محصولات خود را افزایش خواهند داد و در شرایط کنونی بازار مطمئن هستند که هر قیمتی برای محصولاتشان اعلام کنند، به همان اندازه و یا بیشتر در بازار افزایش پیدا کرده و همچنان تقاضای میلیونی خرید محصولات خود را حفظ میکنند.
موضوع جالبتر اینجاست که سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در واکنش به اقدام اخیر خودروسازان برای جهش ناگهانی قیمت محصولاتشان، اعلام کرده بود که این افزایش قیمت حداقلی بوده و با مجوز شورای رقابت انجام شده است و هدف از انجام این کار، کاهش اختلاف قیمت کارخانه نسبت به بازار بوده است، در صورتی که اختلاف قیمت بازار خودرو تا کارخانه را میزان تولید و عرضه خودروسازان مشخص میکند و تا زمانی که تقاضای میلیونی برای عرضه چندین هزار دستگاهی، آن هم با اعمال محدودیتهای شدید وجود داشته باشد، امیدی به کمتر شدن اختلاف قیمت بازار و کارخانه خودروهای داخلی نخواهد بود.
حال به نظر میرسد که شرایط نابهسامان بازار ارز و همچنین تورم قیمتها که باعث بالا رفتن قیمت قطعات و هزینههای جاری خودروسازان شده، آنها را مجبور به بازبینی قیمتهای خود به صورت فصلی کرده و احتمالاً در هر سه ماه، باید منتظر اعداد جدیدی برای هر خودرو باشیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.