تأثیرات نقدینگی مازاد بر قیمت خودرو در شرایطی که قیمت خودروها در بازار سربه فلک کشیده و قدرت خرید بهشدت کاهش یافته، اظهارات مطرح شده درخصوص تأثیر افزایش نقدینگی بر قیمت خودرو و تبدیل آن به یک کالای سرمایهای بیش از پیش قوت گرفته است. به گزارش خودروکار، این روزها افزایش شدید نقدینگی در همه […]
تأثیرات نقدینگی مازاد بر قیمت خودرو
در شرایطی که قیمت خودروها در بازار سربه فلک کشیده و قدرت خرید بهشدت کاهش یافته، اظهارات مطرح شده درخصوص تأثیر افزایش نقدینگی بر قیمت خودرو و تبدیل آن به یک کالای سرمایهای بیش از پیش قوت گرفته است.
به گزارش خودروکار، این روزها افزایش شدید نقدینگی در همه بازارها تأثیرگذار بوده که یکی از این بازارها، خودرو است. تا جایی که این کالا را از کالای مصرفی به سرمایهای تبدیل کرده است.
در گذشته قیمت یک خودروی هیوندای توسان ۱۰۰میلیون تومان خرید و فروش میشد اما این خودرو در حالحاضر با قیمت بیش از ۸۰۰ میلیون تومان معامله میشود که نشان از تبدیل خودرو به یک کالای سرمایهای است.، اما فعالان بازار خودرو نظر دیگری دارند.
مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو میگوید: تبدیل خودرو به کالای سرمایهای از دهه۷۰ در ایران آغاز شده و از آن سال بهبعد خودرو را بهعنوان یک کالای غیرسرمایهای نمیدانیم چرا که در همه زندگی جزء اموال و داراییها مورد محاسبه قرار میگیرد و در خلأهای اساسی خانوادهها نقش بازی میکند.
وی میافزاید: یکی از نشانههای ارتقای کیفی خانوادهها خودرو است و به عنوان افزاینده سطح رفاه خانواده بهشمار میرود. نوع تعاملات و فرهنگ نیز از خودروی تحت اختیار خانوادهها مشخص میشود.
دادفر با تأکید بر اینکه خودرو با خانواده ایرانی عجین شده است، تصریح میکند: شاید خودرو در برخی از کشورها به عنوان یک کالای مصرفی باشد اما در ایران، خودرو این نقش را ندارد که دلیل آن بازار انحصاری و قیمت بسیار بالای نشأت گرفته از انحصار است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به وضعیت صنعت خودرو در کشورهای پیشرفته، اظهار میکند: تولید بالا، دسترسی به بهترین مدلهای خودرو با کمترین هزینه و تغییر آسان خودروها باعث شده تا خودرو در این دسته از کشورها به کالای مصرفی تبدیل شود.
وی ادامه میدهد: در این کشورها بهترین خودروها با بهترین کیفیت با اقساط طولانی مدت در اختیار مردم قرار میگیرد زیرا روزبهروز فناوری تولید خودرو بهروزتر میشود اما در ایران یک خودرو برای طولانیمدت به تولید میرسد و با وجود تغییرات هنوز همان خودرو در اختیار مردم قرار میگیرد که این بازار بدونشک رقابتی نیست.
دادفر با اشاره به اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه افزایش نقدینگی منجر به افزایش قیمت خودرو میشود نیز، میگوید: در شرایط فعلی به نظر میرسد که رابطهای بین این دو موضوع نباشد. هرچند شاید بانکمرکزی پول بیپشتوانهای را ایجاد و وارد بازار کرده باشد اما المان تورمی خودرو، نقدینگی مازاد در بازار نیست بلکه کاهش عرضه، دلیل ۸۰ درصد افزایش قیمتهاست زیرا عرضه متناسب با تقاضا قیمتها را به شدت کاهش خواهد داد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.