رفع مشکل کمبود لاستیک با تزریق ارز

رفع مشکل کمبود لاستیک با تزریق ارز   هزینه‌ تولید تایر به‌واسطه افزایش نرخ ارز، تغییر ارز پایه واردات و تخصیص نیافتن ارز به واردات، اعم از مواداولیه و محصول نهایی، در ماه‌های ابتدای امسال، کمبود و گرانی ۱٫۵تا دوبرابری قیمت لاستیک در بازار کشور را به همراه داشت. درخواست تولیدکنندگان از سازمان حمایت برای […]

رفع مشکل کمبود لاستیک با تزریق ارز  

هزینه‌ تولید تایر به‌واسطه افزایش نرخ ارز، تغییر ارز پایه واردات و تخصیص نیافتن ارز به واردات، اعم از مواداولیه و محصول نهایی، در ماه‌های ابتدای امسال، کمبود و گرانی ۱٫۵تا دوبرابری قیمت لاستیک در بازار کشور را به همراه داشت. درخواست تولیدکنندگان از سازمان حمایت برای افزایش قیمت مصوب این کالا بار اول یک‌ماه پیش با افزایش ۳۰درصدی پاسخ داده شد، اما به‌تازگی سازمان حمایت برای بار دوم قیمت مصوب تایر را ۲۵درصد دیگر افزایش داده است. افزایش ۵۵درصدی قیمت تایر تولید داخل در حالی است که واردات لاستیک سبک به‌دلیل تعرفه بسیار بالا و واردات لاستیک سنگین نیز به‌دلیل مشکلات تأمین ارز با موانع زیادی روبه‌روست.

به گزارش مناقصه‌مزایده، آرا شاوردیان؛ عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت: در حال‌حاضر اصلی‌ترین مشکل در بحث تولید داخل و واردات لاستیک جهت تأمین کسری بازار، بحث تأمین ارز است که بانک‌مرکزی در این عرصه باید همکاری لازم را داشته باشد.

شاوردیان با اشاره به افزایش قیمت لاستیک در بازار در چند ماه اخیر، گفت: متأسفانه در چند ماه اخیر قیمت لاستیک افزایش بسیاری پیدا کرده و این مسأله مشکلاتی را برای مردم به‌ویژه رانندگان ایجاد کرده است.

نماینده ارامنه شمال در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تأمین و تنظیم بازار لاستیک به‌عهده وزارت صمت است، افزود: افزایش قیمت لاستیک تأثیر گسترده‌ای بر حوزه حمل‌ونقل دارد، از اینرو مدیریت این بازار بسیار ضروری است، البته اعضای کمیسیون عمران مجلس بر این بخش نظارت جدی دارند.

وی بر لزوم تخصیص ارز برای رفع مشکل کمبود لاستیک در بازار تأکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد که در حال‌حاضر اصلی‌ترین مشکل در بحث تولید داخل و واردات لاستیک جهت تأمین کسری بازار، بحث تأمین ارز است که بانک‌مرکزی در این عرصه باید همکاری لازم را داشته باشد.

شاوردیان ادامه داد: البته در بخش ثبت سفارش، واردات و توزیع لاستیک و همچنین قیمت تعزیراتی و احتکار لاستیک مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود.