عباس کیارستمی به «خانه دوست» بدرقه شد

عباس کیارستمی به «خانه دوست» بدرقه شد پیکر عباس کیارستمی از مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور مردم، هنرمندان و برخی چهره‌های سیاسی و فرهنگی به‌ سوی آرامگاه ابدی بدرقه شد. به گزارش ایسنا، در آیین بدرقه‌ عباس‌کیارستمی که ۲۰ تیر ماه از مقابل ساختمان کانون در خیابان حجاب برگزار شد، هنرمندانی […]

عباس کیارستمی به «خانه دوست» بدرقه شد

پیکر عباس کیارستمی از مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور مردم، هنرمندان و برخی چهره‌های سیاسی و فرهنگی به‌ سوی آرامگاه ابدی بدرقه شد.

به گزارش ایسنا، در آیین بدرقه‌ عباس‌کیارستمی که ۲۰ تیر ماه از مقابل ساختمان کانون در خیابان حجاب برگزار شد، هنرمندانی چون سیف‌ا…صمدیان، اصغرفرهادی، داریوش‌شایگان، مسعودکیمیایی، ابراهیم‌فروزش، ابراهیم‌حقیقی سخنرانی کردند، حجت‌ا…‌ایوبی، رییس سازمان سینمایی نیز از جمله مدیرانی بود که صحبت کرد و احمد کیارستمی، پسر بزرگ این کارگردان سرشناس نیز به نمایندگی از خانواده سخن گفت.

پیکر عباس کیارستمی پیش از آغاز رسمی مراسم حوالی ساعت ۸:۱۵ به کانون رسید.

اجرای مراسم آیین بدرقه را که دقایقی پس از ساعت ۸:۳۰ آغاز شد، پرویز پرستویی برعهده داشت در ابتدای این مراسم که با تلاوت آیات چند از قرآن مجید آغاز شد، پرویز پرستویی از حاضران خواست نظم را رعایت کنند و سپس تابوت کیارستمی را بوسید و برنامه را آغاز کرد.

ابراهیم حقیقی: افراد استثنایی جهان را تکان می‌دهند

پرستویی در همان ابتدا از ابراهیم‌حقیقی دعوت کرد تا در جایگاه حاضر شود و این هنرمند هم با اشاره به این‌که حرف زدن درباره دوستی که ۴۵ سال از دوستی با او می‌گذرد، سخت است، بیان کرد: نگهداری تعالی هنر آن هم در سینما بسیار سخت است، در دوره‌ای که فیلم‌هایی تولید می‌شوند که پر از قتل، غارت، خونریزی هستند، کیارستمی نشان داد فیلم می‌تواند سرشار از مهر و دوستی باشد.

ابراهیم‌حقیقی همچنین گفت: می‌گویند همه جهان او را نمی‌شناسند ولی مگر همه جهان «میکلانژ» را می‌شناسد؟! این افراد استثنایی جهان را تکان می‌دهند و کیارستمی برای سینمای جهان الفبای تازه‌ای را طراحی کرد.

آیدین آغداشلو: میراث کیارستمی گران‌بهاست

در ادامه این مراسم یک فایل صوتی از آیدین‌آغداشلو از رفقای قدیمی عباس‌کیارستمی پخش شد که در آن گفته بود: حاصل عمر طولانی و پربار عباس‌کیارستمی را به این سادگی‌‌ها و در این مهلت کوتاه نمی‌توان بازگو کرد چون این برای یک عمر عادی و ساده یک هنرمند عادی نبوده است. ما با کسی سروکار داریم که در چند وجه در فرهنگ معاصر ما توانگر بود.

ایوبی: امروز روز بزم خداست

در بخش دیگری از آیین تشییع پیکر عباس‌کیارستمی، حجت‌ا…‌ایوبی، رییس سازمان سینمایی با بیان این‌که امروز را تاریخ به یاد خواهد داشت و هرگز فراموش نخواهد کرد، گفت: امروز روز وداع با دریچه‌ای به روشنایی و پنجره‌ای به بیرون است. امروز مرد آرام و بی‌ادعای فرهنگ و تمدن کهن، دفتر و دیوانش را به سادگی برمی‌چیند و می‌برد. او که همه دیده بود و چشم، چشم از جهان فرو می‌بندد و آرام و بی‌صدا می‌رود.

سپاسگزاری ویژه فرهادی از کیارستمی

کارگردان برگزیده اسکار «به عنوان هنرمندی که می‌تواند امانتی را که کیارستمی به او سپرده به خوبی حفظ و صیانت کند» برای ایراد سخنان از سوی پرویز پرستویی به جایگاه دعوت شد.

اصغر فرهادی با تسلیت گفتن برای روزهای تلخی که می‌گذرد، در بخش‌هایی از سخنرانی‌اش که به‌صورت متن نوشته بود، گفت: «آقای کیارستمی نازنین، سلام.

باورم نمی‌شود چند هفته پس از آخرین دیدارمان، امروز در میان این جمع ایستاده‌ام تا به بهانه سفر بی‌بازگشتتان این جملات را به زبان بیاورم. این روز‌ها درباره شما بسیار گفته‌اند و گفته‌ایم. هرچند دیر، بسیار دیر.

اما من امروز اینجا ایستاده‌ام تا صمیمانه از شما سپاسگزاری کنم.

از شما سپاسگزارم که نام این سرزمین را در جهان، به نامی پراحترام و دلنشین بازگرداندید.

سپاسگزارم که دل نبریدید از این خاک با همه نادیده گرفتن‌ها و قدرناشناسی‌ها.

سپاسگزارم که راه ناهموار و سنگلاخ جهانی کردن سینمای این مرز و بوم را بردبارانه هموار کردید که اگر امروز کنجکاوی و اشتیاقی‌ست برای دیدن آثار ایرانی بیرون از این مرزها، وام‌دار گام‌هایی‌ست که در آن دوران سخت برداشتید.

سپاسگزارم که بیش از شمارگان فیلم‌‌ها و عکس‌‌ها و شعرهایتان در گوشه‌گوشه جهان، تشنگان فراگیری را گرد خود جمع کردید، نه فقط برای آموختن به آن‌ها، بلکه بالاتر از آن برای دلگرم کردنشان به این‌که می‌توانند در هر شرایطی با اندک امکانی، رویاهایشان را به تصویر بکشند.

سپاسگزارم نه به این خاطر که زیبایی‌های جهان را می‌دیدید، بلکه چون جهان را زیبا می‌دیدید.

سپاسگزارم که دوری از هیاهو را آموختید. که با همه بزرگی‌تان، از دایره فروتنی فرو نلغزیدید.

من از شما سپاسگزارم به خاطر همه زحماتتان.»

این کارگردان در پایان نوشت: و زحمت آخر، رساندن این پیغام:

«آقای کیارستمی عزیزم،

تو اگر در تپش باغ خدا را دیدی، همتی کن

و بگو ماهی‌ها، حوض‌شان بی‌آب است»

سخن کوتاه کیمیایی درباره کیارستمی

مسعودکیمیایی یکی دیگر از هنرمندانی بود که در این مراسم حضور داشت، ولی به دلیل ناخوش بودن احوالش خیلی کوتاه سخن گفت و در جمله‌ای کیارستمی را چهره‌ای ماندگار و به اندازه تاریخ ماندنی دانست.

 

رخشان‌بنی‌اعتماد، اصغرفرهادی، علی‌رفیعی، مجیدمجیدی، شهرام‌ناظری، رضامیرکریمی، بهمن‌فرمان‌آرا، هدیه‌تهرانی، محمدرضاخاتمی، حافظ‌ناظری، بابک‌احمدی، غلام‌رضا‌نامی، داریوش‌فرهنگ، نیکی‌کریمی، فریبرز‌عرب‌نیا، محمود‌کلاری، لیلاحاتمی، مریلا‌زارعی، فرشته‌طائرپور، رضاکیانیان، پری‌ملکی، علی‌مصفا، عادل‌بزدوده، احمد‌پوری، اکبرزنجان‌پور، محمدسریر، نادرمشایخی، جهانگیر‌کوثری، امیرجعفری، باران‌کوثری، ابراهیم‌مختاری، یدا…صمدی، ابراهیم‌حقیقی، آتیلا‌پسیانی، نرگس‌آبیار، ماهایا‌پطروسیان، حبیب‌رضایی، جعفرپناهی، همایون‌اسعدیان، حسین‌پاکدل، عاطفه‌رضوی، حسن‌پورشیرازی، بیتافرهی، رویانونهالی، منوچهرشاهسواری، مازیارمیری، محمدرضا مویینی، امیراثباتی، الهام‌پاوه‌نژاد، فرهاداصلانی، جوادمجابی، علیرضا افتخاری، هوشنگ‌مرادی‌کرمانی، حسام‌الدین‌سراج، حسین‌رضایی (بازیگر زیر درختان زیتون)، سهیل‌محمودی، امین‌تارخ، مجید‌مظفری، عادل فردوسی‌پور و…. از جمله هنرمندان و چهره‌های حاضر در آیین بدرقه بودند.