ضرورت اصلاح مدل خودروسازی در کشور

ضرورت اصلاح مدل خودروسازی در کشور گروه خودرو- با توجه به وجود ایرادات و ابهامات مختلف همچون روش قیمت‌گذاری، عرضه، تأمین مواد اولیه و… در صنعت خودرو از سوی نمایندگان طرح تحقیق و تفحص از این صنعت با هدف شفاف‌سازی عملکرد خودروسازی‌ها در مجلس یازدهم کلید خورده است. علی جدی؛ نائب‌‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن […]

ضرورت اصلاح مدل خودروسازی در کشور

گروه خودرو- با توجه به وجود ایرادات و ابهامات مختلف همچون روش قیمت‌گذاری، عرضه، تأمین مواد اولیه و… در صنعت خودرو از سوی نمایندگان طرح تحقیق و تفحص از این صنعت با هدف شفاف‌سازی عملکرد خودروسازی‌ها در مجلس یازدهم کلید خورده است.

علی جدی؛ نائب‌‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در مجلس قبل، طرحی در حوزه ساماندهی خودرو مطرح شده بود که به دلیل ایراداتی که شورای‌نگهبان به آن وارد کرده بود به مجلس بازگردانده شد و یکی از ایرادات طرح قبلی این بود که جزیی از صنعت خودرو مورد بررسی قرار گرفته بود. به همین دلیل در مجلس فعلی یک طرح دو فوریتی برای ساماندهی صنعت خودرو در نظر گرفته شده که همه ابعاد صنعت خودرو را بررسی کرده و پیشنویس آن تهیه شده که در هفته جاری در صحن مجلس ارائه شده و هفته آینده برای رأی‌گیری به صحن خواهد رفت، ضمن اینکه طرح ساماندهی صنعت خودرو که در مجلس فعلی مطرح شده تمام ابعاد خودرو و از جمله مواردی که در طرح قبلی به آن اشاره شده را دربرمی‌گیرد.

وی ضمن انتقاد از صنعت خودرو کشور، اظهار داشت: به زبان ساده در صنعت خودرو کشور ما هیچ چیز در جای خودش قرار ندارد. در همه دنیا تنها خودروساز تعیین‌کننده قیمت خودرو نیست و مصرف‌کننده نیز در تعیین قیمت نقش دارد و تولیدکننده خودرو براساس سلیقه و توان مصرف‌کننده خودرو را عرضه می‌کند. اما در کشور ما مصرف‌کننده نقشی در تعیین قیمت خودرو نداشته و این یک اشکال اساسی است.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی ‌افزود: نکته دوم اینکه تکلیف خودروساز و دولتی یا خصوصی بودن صنعت خودرو کشور ما مشخص نیست. کمتر از ۳۰ درصد سهام هر دو خودروساز در اختیار دولت است اما دخالت دولت در خودروسازی بیش از این میزان است، لذا می‌توان گفت خودروسازی کشور ما خصوصی نیست زیرا شاهد دخالت‌های دولت در صنعت خودرو هستیم و می‌بایست جایگاه خودروساز و دولت در تصمیمگیری‌ها مشخص شود.

جدی ادامه داد: نکته سوم اینکه در کشورهای دیگر خودروسازان رقابت‌های بین‌المللی با یکدیگر دارند اما در کشور ما حتی بین خودروسازان داخلی رقابت وجود ندارد. در واقع رقابت بین خودروسازان است که موجب بهبود کیفیت و کمیت محصولات شده و جای چانه‌زنی برای مصرف‌کننده را به وجود خواهد آورد. لذا نیاز به ایجاد فضای رقابت‌آمیز در صنعت خودرو کشور کاملاً احساس می‌شود. از موارد دیگری که باید به آن توجه کرد اینکه کشور ما در حوزه تکنولوژی و تجهیزات خودرویی چیزی کمتر از خودروسازان بزرگ دنیا ندارد، اما اینکه میزان خروجی محصولات ما تفاوت فاحشی با آنان دارد نشان‌دهنده تفاوت استراتژی‌ها، برنامه‌ریزی و مدل خودروسازی کشور ما با آنهاست که باید اصلاح شود.

همچنین حجت‌ا… فیروزی؛ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ‌درباره تحقیق و تفحص از خودروسازان که توسط برخی از نمایندگان مجلس مطرح شده است، گفت: تحقیق و تفحص از خودروسازان تاکنون چندین مرتبه مطرح شده است و ما در این زمینه از گذشته تحقیق و تفحص‌های متعددی را داریم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ‌یادآور شد: یک تیم مستقل در مجالس قبلی وقت زیادی برای تحقیق و تفحص از خودروسازان گذاشت و نتایجی را هم به‌دست آورد؛ بنابراین اگر قرار باشد تحقیق و تفحصی مجدداً صورت گیرد، اول عقل حکم می‌کند کسانی که خواهان این کار هستند به موارد قبلی مراجعه کنند و ببینند نتیجه آن چیست، اگر لازم است مواردی دیگر باید اضافه شود یا اصلاح شود و یا اینکه پرونده به دادگاه برده شود.

وی تأکید کرد: اینکه بدون مطالعه موارد گذشته بیاییم و دوباره تحقیق و تفحص از خودروسازان را مطرح کنیم، در واقع موازی‌کاری انجام داده‌ایم که این کار نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. بنابراین توصیه من به دوستانی که می‌خواهند از خودروسازی حال به دلیل موارد و مشکلاتی که وجود دارد تحقیق و تفحص انجام دهند، این است که تحقیق و تفحص‌های گذشته را به طور دقیق مورد مطالعه قرار دهند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه امروز جامعه مطرح می‌کند چرا خودروسازان به‌رغم اینکه به تعهدات قبلی خودشان عمل نکرده‌اند بازهم خودروهایی را پیشفروش می‌کنند و دست به ثبت‌نام می‌زنند، گفت: این مسأله همیشه مطرح بوده است که امیدواریم در آینده کمتر شود یا اصلاً نباشد، سرپرست وزارت صمت و مدیرعامل خودروسازان مواردی را مطرح کردند، آنان می‌گویند تولید را افزایش دادیم که به تقاضا نزدیک‌تر شود شاید این حرف درستی باشد اما مهم‌تر از افزایش تولید بحث توزیع است که مردم از آن گله‌مند هستند.

وی ادامه داد: زمانی خودروساز هزار خودرو تولید می‌کند اما چیزی که به مصرف‌کننده می‌رسد، ۲۰۰ دستگاه است، ۸۰۰ دستگاه دیگر در جایی نگهداری می‌شود که بیش از قیمت واقعی به مردم داده می‌شود. من نمی‌خواهم آدرس جای خاصی را بگویم، کلیات قضیه را مطرح می‌کنم، بسیاری از نمایندگان این موضوع را بررسی کردند که بله تولید بالا رفته است اما چرخه توزیع با مشکل مواجه هست.

فیروزی با اشاره به اینکه خودروهای تولید شده به دست مصرف‌کننده واقعی که همان مردم باشند نمی‌رسد و در پروسه دلالی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: هنگامی‌که خودرو در پروسه دلالی قرار می‌گیرد قیمت بالا می‌رود لذا به هر میزانی که خودروساز خودرو تولید کند، اما به دست مصرف‌کننده واقعی نرسد، نارضایتی به وجود می‌آید. بنابراین خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای و تجاری برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود که همین امر بازار کاذبی را به وجود می‌آورد