دبیر انجمن سازندگان قطعه زمینگیر شدن ۴۰۰ میلیون دلار مواد اولیه قطعهسازان خودرو در گمرک دبیر انجمن سازندگان قطعه عدم همکاری بانکمرکزی و تخصیص ارز قطعهسازان که ترخیص نشدن قطعات از گمرک و در نتیجه کمبود قطعات را موجب شده است را عامل افزایش خودروهای ناقص در دو خودروسازی دانسته و معتقد است که بانکمرکزی […]
دبیر انجمن سازندگان قطعه
زمینگیر شدن ۴۰۰ میلیون دلار مواد اولیه قطعهسازان خودرو در گمرک
دبیر انجمن سازندگان قطعه عدم همکاری بانکمرکزی و تخصیص ارز قطعهسازان که ترخیص نشدن قطعات از گمرک و در نتیجه کمبود قطعات را موجب شده است را عامل افزایش خودروهای ناقص در دو خودروسازی دانسته و معتقد است که بانکمرکزی نهتنها یاریگر صنایع در جهشتولید نبوده، بلکه مانع جهشتولید نیز میشود.
مازیار بیگلو در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با عدم همکاری و تخصیص ارز بانکمرکزی به قطعهسازان، با بیان اینکه بانکمرکزی کماکان روال سابق خود را ادامه میدهد و از تخصیص ارز به بهانههای مختلف سرباز میزند؛ اظهار کرد: این در حالی است که وزارت صنعت،معدنوتجارت و در حقیقت سرپرست آن، با اشراف کاملی که به موضوع دارند و با تدبیر و مدیریت خود، به خوبی پیگیر موضوع شدهاند. در حقیقت وزارت صمت، تمام اقدامات لازم برای آنکه تولیدکنندگان ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند، انجام داده است؛ اما متأسفانه تمامیاین اقدامات و زحمات در بانکمرکزی بینتیجه مانده است.
دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعههای خودرو کشور تصریح کرد: بانکمرکزی با بهانهجوییهای مختلف ارز مورد نیاز تولیدکننده را تخصیص نمیدهند. در حالحاضر قریب به ۴۰۰ میلیون دلار مواد اولیه قطعهسازان در گمرک باقی مانده است اما به دلیل نبود ارز، امکان ترخیص آنها وجود ندارد. البته گمرک نیز بسیار تلاش کرد تا این مواداولیه و قطعات مورد نیاز قطعهسازان را تحویل دهند اما گویا در کشور همه قرار است به جهشتولید اهمیت دهند اِلا بانکمرکزی!
وی با بیان اینکه گزارشهای کامل در جلسه اخیر انجمنهای قطعهسازی و مدیران عامل خودروسازی با سرپرست وزارت صمت، ارائه شد، گفت: هماهنگیهای لازم با مدیران و معاونین وزارت صمت صورت گرفت تا تأمین ارز مورد نیاز قطعهسازان با پیگیری بیشتری دنبال شود. شاید نیاز است از سمت دفتر ریاستجمهوری این موضوع پیگیری شود؛ چراکه ظاهراً بانکمرکزی نمیخواهد حمایتگر تولید باشد.
این عضو هیأتمدیره انجمن سازندگان قطعه و مجموعههای خودرو تصریح کرد: از اسفندماه سال گذشته تاکنون که بالغ بر شش ماه است، چهار بار قطعهسازان ناچار به ابطال ثبتسفارشهای خود و ایجاد ثبتسفارشهای جدید شدهاند؛ چراکه هربار و هر روز موضوعی جدید مطرح شده است. ضمن اینکه چه هزینههایی هم بر گردن قطعهسازان گذاشته است که باورنکردنی است؛ هر کانتینری که از اسفندماه تاکنون در گمرک باقی مانده است، بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دموراژ و انبارداری آن شده است.
بیگلو ادامه داد: ابتدا گفتند نیمایی ثبت کنید، در ابتدای سال گفتند که نیمایی را ابطال و ارز صنایع ثبت کنید، یک ماه بعد مجدد دستور ابطال ارز صنایع و ثبت ارز اشخاص صادر شد، پس از آن هم گفتند ارز اشخاص را ابطال و ارز از محل بدون انتقال را جایگزین کنید. این سیکل چهار بار در صنعت قطعهسازی طی شده است. این در حالی است هربار ثبت سفارش صورت میگیرد و در صف تخصیص قرار میگیریم، با بهانههای قطعی سامانه، نبود کارشناس مربوطه، مشکل ارتباطی با گمرگ و… روبهرو میشویم.
دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعههای خودرو تصریح کرد: بنابراین نتیجه این شده که شش ماه است، قطعهسازان ارز خود را دریافت نکرده و حجم عظیمی از کالاها در گمرک باقی مانده است. قرار نبود که جهشتولید تنها توسط وزارت صمت، خودروسازان و تولیدکنندگان مس و آلومینیم و… انجام شود. قرار بود که بانکمرکزی نیز در این راه کمک کند اما هیچ همکاری در راستای جهشتولید نداشته است. چراکه کاملاً مانع جهشتولید شده و با بهانهجوییها و کارشکنیها، از تخصیص ارز طفره میرود.
وی با اشاره به اینکه در حالحاضر متأسفانه تیراژ تولید روزانه خودروسازان از ۲۰۰۰ دستگاه پایینتر آمده است، اظهار کرد: این موضوع فقط و فقط به دلیل عدم تخصیص ارزی است که باید به قطعهسازان و خودروسازان میداد. ضمن اینکه در دو خودروساز اصلی تعداد خودروهای ناقص بسیار بالا رفته است. در حالحاضر بیش از ۱۲۰ هزار خودرو ناقص در دو خودروساز وجود دارد. این خودروها پولها و سرمایه مردم است که باید تجاریسازی و تحویل مشتریان میشده است.
این عضو هیأتمدیره انجمن سازندگان قطعه تأکید کرد: مردم عدم تحویل خودروها در زمان تعیین شده را از چشم خودروسازان میبینند، در حالی که حقیقتاً خودروسازی و قطعهسازی از ابتدای سال ۱۳۹۹ عزم خود را جزم کرده بود که تیراژ تولید بالای ۲۰۰۰ دستگاه در روز را در هریک از دو خودروساز حفظ کند؛ اما صرفاً با کارشکنی بانکمرکزی و عدم تخصیص ارز، علاوه براینکه تولید خودرو کاهش یافته، بر شمار خودروهای ناقص نیز افزوده شده است
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.