سن خودرو و معاینه فنی عامل تعیینکننده فرسودگی در قانون هوای پاک دبیر کمیته فنی صدور گواهینامههای زیستمحیطی سازمان محیطزیست از بازنگری و انجام اصلاحاتی در قانون هوای پاک خبر داد. بهزاد اشجعی در گفتوگو با خبرخودرو، افزود: براساس نظر شوراینگهبان مبنی بر حذف تعیین سن فرسودگی خودروها از قانون هوای پاک، سازمان محیطزیست قصد […]
سن خودرو و معاینه فنی عامل تعیینکننده فرسودگی در قانون هوای پاک
دبیر کمیته فنی صدور گواهینامههای زیستمحیطی سازمان محیطزیست از بازنگری و انجام اصلاحاتی در قانون هوای پاک خبر داد.
بهزاد اشجعی در گفتوگو با خبرخودرو، افزود: براساس نظر شوراینگهبان مبنی بر حذف تعیین سن فرسودگی خودروها از قانون هوای پاک، سازمان محیطزیست قصد دارد با بازنگری در این آییننامه ترکیبی از شاخص سن و معاینه فنی را بهعنوان عامل فرسودگی خودرو در نظر بگیرد. بدین ترتیب زمانی که خودرو به سن فرسودگی رسید منع تردد نداشته و تحت شرایط خاصی مانند نظارت بیشتر، افزایش عوارض پرداختی و دفعات مراجعه به مراکز معاینه فنی در سال مجوز تردد پیدا میکند.
وی ادامه داد: شاخص فرسودگی در آییننامه ماده۸ قانون هوای پاک قطعاً باید لحاظ شود زیرا در غیر این صورت عملاً خودروی فرسوده در کشور وجود نخواهد داشت. به همین دلیل سازمان محیطزیست قصد دارد با ترکیبی از شاخص سن و معاینه فنی علاوه بر ارائه راهکار بهتر، نظر شوراینگهبان را نیز لحاظ کند.
دبیر کمیته فنی صدور گواهینامههای زیستمحیطی سازمان محیطزیست درباره ادله شوراینگهبان که تعیین سن فرسودگی خودرو را سلب حقوق عامه دانسته، اظهار داشت: نظر شوراینگهبان که با تعیین سن فرسودگی، مالک خودرو مجبور به اسقاط خودرو میشود و این امر سلب حقوق عامه بوده کاملاً درست است. اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که آلایندگیهای ناشی از فرسودگی خودروها در کشور موجب ۲٫۶ میلیارد دلار خسارت به شهر تهران،۵٫۷ میلیارد دلار خسارت به کشور و مرگ ۳۰ هزار نفر در سال میشود و این موضوع نیز تضییع حقوق مردم بهشمار میرود. بنابراین اگر کلیتر به این موضوع بنگریم ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده و اسقاط آنها در جهت منافع حقوق عامه است.
اشجعی با اشاره به اینکه سازمان محیطزیست قصد بازنگری و انجام اصلاحاتی در قانون هوای پاک را دارد، اذعان داشت: با توجه به اینکه در چندین سال گذشته در اجرای قانون هوای پاک با چالشهایی مواجه شدهایم، پیش از موضوع حذف تعیین سن فرسودگی پیشنهاداتی برای اصلاح داده شده بود و پیشنویس آن نیز تهیه شده و در حال تدوین است که از موارد اصلاحی قانون هوای پاک میتوان به ترکیب سن و معاینه فنی به عنوان فرسودگی خودرو، سطح آلایندگی مجاز وسایلنقلیه داخلی و وارداتی(آییننامه ماده۴)، مصرف سوخت خودروهای تولید داخل و پیشنهاداتی نیز در رفع مشکلات ناشی از اجرای قوانین اشاره کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.