نقش نظام بانکی در حمایت از تولید خودرو چیست؟

نقش نظام بانکی در حمایت از تولید خودرو چیست؟ عضو هیأت‌مدیره خانه صنعت،معدن‌وتجارت گفت: تقویت ابزارهای تأمین مالی زمینه‌ساز تأمین مالی مصرف‌کننده، شرکت‌های خودروسازی و همچنین پرداخت مطالبات و تأمین نقدینگی قطعه‌سازان به عنوان زنجیره تولید خودرو است. آرمان خالقی در گفت‌وگو با خبرخودرو، افزود: نقدینگی در حوزه صنعت خودرو و قطعه‌سازی همانند سایر بخش‌های […]

نقش نظام بانکی در حمایت از تولید خودرو چیست؟

عضو هیأت‌مدیره خانه صنعت،معدن‌وتجارت گفت: تقویت ابزارهای تأمین مالی زمینه‌ساز تأمین مالی مصرف‌کننده، شرکت‌های خودروسازی و همچنین پرداخت مطالبات و تأمین نقدینگی قطعه‌سازان به عنوان زنجیره تولید خودرو است.

آرمان خالقی در گفت‌وگو با خبرخودرو، افزود: نقدینگی در حوزه صنعت خودرو و قطعه‌سازی همانند سایر بخش‌های اقتصاد از موضوعات اصلی و حائزاهمیت بسیار است.

وی اظهار داشت: تولید قطعات با قیمت مناسب و اقتصادی نیازمند برخورداری از سرمایه در گردش و نقدینگی به میزان کافی، به موقع و با نرخ مناسب است تا تأمین مواد اولیه در زمان مناسب جهت به‌کارگیری در تولید عملیاتی گردد.

عضو هیأت‌مدیره خانه صنعت،معدن‌وتجارت گفت: برخورداری قطعه‌سازان از سرمایه در گردش به میزان کافی موجب می شود که تا زمان بازگشت سرمایه حاصل از فروش قطعه به خودرسازان، فعالیت خطوط تولید و تأمین هزینه‌های تولید با مشکل مواجه نشود.

خالقی درخصوص راهکارهای تأمین نقدینگی قطعه‌سازان بیان کرد: بازپرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی خودروسازان به منظور کاهش دوره بازگشت سرمایه می‌بایست در اولویت قرار بگیرد که این امر توجه جدی قطعه‌سازان به کاهش قیمت تمام شده را به همراه خواهد داشت.

وی ضمن اشاره به عدم همراهی مناسب سیستم بانکی با بخش تولید گفت: البته بانک‌ها مدعی هستند که نسبت به منابع مالی موجود سهم بخش صنعت و تولید پرداخت شده که بررسی تجارب گذشته پرداخت بخشی از این سهم را نشان می‌دهد؛ بنابراین می‌بایست توان مالی نظام بانکی افزایش یابد که این امر در افزایش توان تسهیلات دهی مؤثر متناسب با نیاز بخش تولید مؤثر است.

عضو هیأت‌مدیره خانه صنعت،معدن‌وتجارت حضور سایر ابزارهای تأمین مالی از جمله بازار سرمایه و سهامداران به بخش تولید خودرو را ضروری دانست و گفت: لیزینگ کردن خودرو نیز به عنوان یکی از نهادهای واسطه یکی دیگر از راهکارها است به نحوی که شرکت‌های لیزینگ قیمت خودرو را در وجه خودروساز پرداخت می‌کنند و به صورت اقساطی از خریدار دریافت می‌نمایند اما صنعت لیزینگ ما از قدرت کافی برای پشتیبانی از بخش خودروسازی برخوردار نیست.

خالقی تصریح کرد: تقویت این بخش‌ها زمینه تأمین مالی مصرف‌کننده، ورود هر چه سریع‌تر نقدینگی به شرکت‌های خودروسازی و همچنین پرداخت مطالبات و تأمین نقدینگی قطعه‌سازان به عنوان حلقه پیشین و زنجیره تولید خودرو می‌گردد.

وی تأکید کرد: بانک، بازار سرمایه، لیزینگ و سایر ابزارها حلقه‌هایی از یک زنجیره هستند که می‌بایست به یکدیگر متصل شوند و در این راستا تقویت و برقراری تناسب میان تأمین‌کنندگان سرمایه و نقدینگی موردنیاز زنجیره تولید خودرو ضروری است.

عضو هیأت‌مدیره خانه صنعت،معدن‌وتجارت با بیان اینکه بانک‌ها مکلف به اختصاص ۴۰ درصد از منابع خود به بخش صنعت هستند، گفت: شواهد حاکی از اختصاص ۳۰ درصد از این منابع به بخش صنعت است بنابراین نظام بانکی تکلیف قانونی خود را در این خصوص انجام نداده اما نمی‌توان صرفاً سیستم بانکی را مسؤول تأمین نقدینگی دانست.

خالقی ادامه داد: تقویت قدرت وام دهی نظام بانکی و نسبت وام دهی به بخش صنعت یکی از الزامات است و این تکلیفی است که خود بانک‌ها نیز می‌بایست به واقف باشند و عملیاتی نمایند.

وی توضیح داد: رویکرد بانک‌ها به‌گونه‌ای است که گویا در یک شرایط عادی اقتصادی که همه چیز تراز است، قرار داریم و بانک نیز یک بنگاه عادی است که باید به‌دنبال منافع خود باشد.

عضو هیأت‌مدیره خانه صنعت،معدن‌وتجارت تأکید کرد: در شرایط ویژه کشور که مدعی وجود جنگ اقتصادی و تحمیل تحریم‌ها هستیم، قاعدتا می‌بایست تمامی بخش‌ها به خدمت تقویت توان تولید بیش از شرایط عادی همت بگمارند که سیستم بانکی، این را از خود نشان نمی‌دهد زیرا تاکنون در جهت افزایش سرعت وام دهی، کاهش بروکراسی و افزایش منابع و سهم تولید اقدام نکرده است.

خالقی با بیان اینکه بانک‌ها نقش حمایتی خود در بخش تولید را ایفاء نکرده‌اند، فعالیت آنها را مبتنی بر بنگاهداری به طور کامل و یک روش سودجویانه دانست و گفت: البته بنده لفظ سودجویانه را ناپسند نمی‌دانم. اما در شرایط فعلی اقتصادی همگی باید بپذیریم که در یک کشتی نشسته‌ایم و باید سهم خود را در بهبود شرایط به درستی ایفاء نماییم.

وی با انتقاد از کوتاه‌نگری بانک‌ها به دلیل عدم شناسایی بخش تولید به عنوان یک شریک استراتژیک و بلندمدت گفت: واقعیت این است که سرمایه بخش تولید اعم از دستمزدها، دریافتی‌ها، پرداختی‌ها و گردش مالی در سیستم بانکی انجام می‌شود بنابراین انتظار بخش تولید دریافت منابع مناسبی از سیستم بانکی است در حالی که یک جانبه به این موضوع می‌نگرند.

عضو هیأت‌مدیره خانه صنعت،معدن‌وتجارت در پایان با اشاره به اینکه بخش تولید کشور نیازمند سیاست‌گذاری کلان اقتصادی دقیق‌تری از سوی بانک مرکزی در شورای پول و اعتبارو به وسیله ابزارهای کنترلی است، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی می‌بایست بانک‌ها را مجاب نماید که در این مسیر قرار بگیرند و البته ابزار سنجش عملکرد سیستم بانکی و امتیازدهی به آنها و امکانات توسعه‌ای که در اختیار سیستم بانکی باید قرار می‌گیرد، می‌بایست مشروط به میزان مشارکت، همراهی و کسب رضایت بخش خصوصی و تولید کشور باشد که بر اساس قواعد بانک مرکزی می‌بایست به این حوزه ورود نماید.