معاون وزیر ارتباطات مطرح کرد تأثیرات فناوری اطلاعات بر آموزشعالی و گذر به آموزش الکترونیک معاون وزیر ارتباطات با اشاره به تأثیرات فناوری اطلاعات بر آموزشعالی در دوران کرونا گفت: در توسعه آموزش مجازی در این ایام، کمترین چالش متوجه زیرساختها و اصلیترین چالش مربوط به خدمات است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از سازمان […]
معاون وزیر ارتباطات مطرح کرد
تأثیرات فناوری اطلاعات بر آموزشعالی و گذر به آموزش الکترونیک
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به تأثیرات فناوری اطلاعات بر آموزشعالی در دوران کرونا گفت: در توسعه آموزش مجازی در این ایام، کمترین چالش متوجه زیرساختها و اصلیترین چالش مربوط به خدمات است.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمیدرنشست «از آموزشعالی کلاسیک به آموزشعالی الکترونیکی» که توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد، گفت: توسعه رویکرد سنجش و شکلگیری شبکههای بینالمللی پایگاههای دانش و تحقیقات در دسترس از طریق وب، از جمله تأثیرات فناوری اطلاعات بر آموزشعالی به شمار میرود.
وی با بیان اینکه تقاضاگرایی یا عرضهگرایی دو بُعد اساسی آموزش و پژوهش محسوب میشود، گفت: در بُعد تقاضاگر در مقابل عرضهگرا فرآیند سیاستگذاری، جنس بازیگران، جنس تحقیقات، تأمین مالی، خبرگان علمیو علائم ارزیابی کیفی آموزش، از اهمیت بهسزایی برخوردار هستند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه آیندهپژوهی آموزشعالی در کشور مبتنی بر پیشرانی فناوری اطلاعات است، به مرور چهار سناریو در حوزه علوم و تحقیقات پرداخت.
به گفته وی، سناریوی نخست به همکاری باز و رشد عرضهگرایی و بینالمللی شدن میپردازد و طی آن غولهای آموزشی در کشورهای مختلف جهان با تعریف پروژههای مشترک به فعالیت میپردازند و شبکههای همکاری میان دانشگاههای بزرگ شکل میگیرد.
ناظمیخاطرنشان کرد: در سناریوی دوم که شبیهترین وضعیت به شکل حالحاضر نظام آموزش و پژوهش در کشور است، آموزشعالی بهطور اساسی توسط دولت تأمین وجه میشود و دولتها تأکیدی قوی بر مأموریتهای ملی آموزشعالی دارند. در چنین سناریویی، تحقیقات بینالمللی ادامه دارد اما با محدودیتهای بیشتری در میان کشورهای دوست انجام میشود.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه سناریوی سوم و چهارم نیز بر بازار تحقیقات بینالمللی و مدیریت عمومیجدید تکیه دارد، به تأثیر شیوع اپیدمیکووید۱۹ بر لزوم توسعه آموزشعالی الکترونیکی در کشور اشاره کرد و گفت: کمترین چالش در این حوزه متوجه زیرساختهای آموزش الکترونیکی و اصلیترین چالش در مسیر خدمات دهی است.
وی تصریح کرد: توسعه دورههای آموزشعالی از راه دور، افزایش برند دانشگاههای معتبر جهانی، توسعه رویکرد سنجش با افزایش اهمیت آزمون استاندارد به اندازه آموزش، توسعه دورههای خاص به جای دورههای عمومیو شکلگیری همکاری دانشگاهها با کسبوکارها به منظور طراحی دورههای خاص با هدف پاسخ به نیازمندیهای خاص از تأثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آموزشعالی است.
ناظمیعلاوه بر موارد یاد شده، تأمین مالی بخشخصوصی در زمینه توسعهای و کاربردی(R&D)، امکان همکاری بیشتر به جای رقابت، افزایش رویکرد دانش آزاد و در عین حال رایگان، ایجاد شکاف بر پایه هوشمندی نظامهای حکمرانی به جای منابع آنها و رشد پرشتاب تحقیقات جهانی را از دیگر تأثیرات ICT بر آموزشعالی عنوان کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.