خودرو ارزان قیمت تولید میشود؟ پراید را میتوان ارزانترین خودرو تولیدی در کشور دانست. پس از توقف تولید این خودرو تیبا جایگزین این خودرو شد و به نوعی میتوان تیبا را ارزانترین خودرو تولیدی دانست، اما بحثی که مطرح است پراید ارزانترین خودرو تولیدی در کشور است با مبلغی بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان […]
خودرو ارزان قیمت تولید میشود؟
پراید را میتوان ارزانترین خودرو تولیدی در کشور دانست. پس از توقف تولید این خودرو تیبا جایگزین این خودرو شد و به نوعی میتوان تیبا را ارزانترین خودرو تولیدی دانست، اما بحثی که مطرح است پراید ارزانترین خودرو تولیدی در کشور است با مبلغی بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان به فروش میرفت، خودرویی که اقشار ضعیف جامعه بیشتر متقاضی آن بودند، اما تیبا که ارزانترین خودرو در کشور است به چه قیمت به فروش میرود؟
تیبا هم اکنون قیمتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان دارد یعنی خودرویی که باید محبوبیش را بین تمام اقشار جامعه به دست آورد با قیمتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان به فروش خواهد رسید.
در این بین خودروی ساینا و کوییک نیز به عنوان جایگزینهای پراید معرفی شدهاند، اما این خودروها از نظر قیمتی تفاوت زیادی با پراید دارند و این رویه نشان میدهد قشر ضعیف جامعه دیگر نمیتوانند به راحتی قبل به خودرو دست پیدا کنند!
فربد زاوه؛ کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با باشگاه خبرنگارانجوان، درخصوص توقف تولید پراید و جایگزینی برای این خودرو، گفت: بحث قدرت و تناسب خرید شامل دو مسأله میشود که در آن بحث قیمت کالا و شرایط فروش آن مطرح میشود. زمانی ماشینی مانند پراید ارزش چهارهزار دلار است و آن را نقد میفروشیم و مشتری آن را نقد میخرد و در بدترین حالت آن را یک سال بعد دریافت میکند.
او بیان کرد: زمانی بحث ماشین بنز ۴۰ هزار دلاری میشود که شرایط فروش متفاوتی نیز دارد. برای حل مشکل فروش نباید محصول با قیمت پایین عرضه داد و میشود در شبکه بانکی حساب باز کرد.
این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر اینکه برای کاهش التهابات در بازار الزاماً نباید محصولی با قیمت پایین تولید کرد، گفت: در ایران اگر بر قیمتها بر مبنای نرخ ثابت سال ۹۶ لحاظ شود، باید دید دلار در آن زمان چقدر بوده است و هماکنون باید دید چه میزان است.
زاوه تشریح کرد: چه شده مردم نمیتوانند ۱۰۰ میلیون بابت خرید خودرو بپردازند؟ تیبا را اگر هماکنون با نرخ روز دلار محاسبه کنیم، کمتر از قیمت پراید است. اما در کنار این مسائل باید با تورم این خودروها را محاسبه کنیم.
او تشریح کرد: باید کاری کرد که درآمدها افزایش یابد تا افراد بتوانند بهتر خرید کنند که برای افزایش درآمد نیاز است تا سرمایه ایجاد شود. در گذشته یکی از اقداماتی که برای افزایش سرمایه ایجاد شده بود، دسترسی مردم به منابع بانکی بود و در آن زمان سود بانکها زیاد نبود و مردم به راحتی میتوانستند هم خانه هم خودرو بخرند.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در آن زمان تمام بانکها هم وام مسکن هم وام خودرو میدانند و دسترسی مردم به منابع بانکی راحت بود. در حالحاضر باید در کنار اینکه ماشین تولیدی داریم، انحصار منابع بانکی را لغو کنیم تا مردم بتوانند آینده خود را تأمین و لیزینکی خرید کنند.
زاوه بیان کرد: اینکه تلاش کنیم خودرویی دو یا سه هزار دلار تولید شود، مستلزم تولید مواداولیه ارزان است یعنی باید دلار را با قیمت نصف کنونی خریداری کرد تا بتوان این خودرو را ساخت که این کار امکانپذیر نیست.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.