رنگین پوستان قربانیان همیشه تاریخ آمریکا

کشته شدن مجدد سیاه‌پوستان بدست پلیس آمریکا و اعتراضات گسترده به این جنایت، بار دیگر موجب توجه به نقض حقوق بشر در این کشور شده به‌طوری که حتی سازمان ملل را نیز وادار به واکنش کرده است.به گزارش مهر، افرادی که اخبار آمریکا را رصد می‌کنند هنوز اعتراضات گسترده مردم این کشور در سال‌های گذشته […]

کشته شدن مجدد سیاه‌پوستان بدست پلیس آمریکا و اعتراضات گسترده به این جنایت، بار دیگر موجب توجه به نقض حقوق بشر در این کشور شده به‌طوری که حتی سازمان ملل را نیز وادار به واکنش کرده است.به گزارش مهر، افرادی که اخبار آمریکا را رصد می‌کنند هنوز اعتراضات گسترده مردم این کشور در سال‌های گذشته را که در پی کشته شدن مرتب سیاه‌پوستان بدست پلیس ایالات متحده آغاز شده بود، فراموش نکرده‌اند اعتراضاتی که منجر به برقراری وضعیت فوق‌العاده در برخی از ایالت‌ها و کمک گرفتن مقامات از گاردهای ویژه برای فرونشاندن خشم مردم شد.

در این میان اما خشونت پلیس علیه اقلیت‌های حاضر در آمریکا به‌ویژه سیاه‌پوستان تمامی نداشت و هر روز اخبار و تصاویر متعددی درباره نقض حقوق بشر در آمریکا منتشر می‌شد اما حوادث هفته گذشته که منجر به تیراندازی به سمت نیروهای پلیس شد موجب گردید تا بار دیگر جهانیان متوجه این وضعیت نابهنجار در آمریکا شوند.

در هفته گذشته در جریان تیراندازی پلیس آمریکا در باتون‌روژ در لوییزیانا یک شهروند سیاه‌پوست کشته شد. اندکی بعد ۱۷۰۰ کیلومتر دورتر از باتون‌روژ، در مینه‌سوتا، تیرانداز مشابهی رخ داد و یک شهروند سیاه‌پوست دیگر در تیراندازی پلیسی، که خودوری او را به دلیل خرابی چراغ عقب آن متوقف کرده بود، کشته شد.

در این مورد اخیر دوست‌ فرد کشته‌شده که در خودرو همراه او بود، تصاویر واقعه را به صورت زنده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک پخش کرد. این فیلم سپس به‌طور گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در لوییزیانا نیز تصاویر فرد کشته‌شده توسط تلفن همراه ثبت شده است.

تنش‌ها در جامعه آمریکا بر سر رفتار خشونت‌آمیز و بی‌رحمی نیروهای پلیس، از تابستان سال ۲۰۱۴ و در جریان حادثه فرگوسن هرچه بیش‌تر شدت یافته است.

در این میان یک پژوهش جدید نشان می‌دهد در طول ۶ ماه اول سال جاری میلادی ۴۹۱ نفر از سوی پلیس آمریکا کشته شده‌اند که ۲۶ مورد بیش از مدت مشابه سال گذشته است.

بنا بر بررسی‌هایی که نتایج آن، روز پنجشنبه در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، در سال جاری میلادی همچنین افسران بیش‌تری حین انجام وظیفه به ضرب گلوله کشته شده‌اند و افسران بیش‌تری نیز به دلیل شلیک‌های مشکوک به مظنونان، دادگاهی شده‌اند.

براساس این گزارش، سیاهپوستان همچنان ۲٫۵ برابر سفیدپوستان هدف گلوله (پلیس) قرار گرفته‌اند.

این گزارش همچنین حاکی است: «کم‌تر از ۱۰ درصد از تمام کسانی که کشته شده‌اند، مسلح بوده‌اند و یک چهارم آن‌ها نیز از بیماری روانی رنج می‌برده‌اند.»

نتایج حاصل از این مطالعه زمانی منتشر شده که آمریکا در شوک دو حمله اخیر پلیس به شهروندان در ایالت‌های لوییزیانا و مینه‌سوتا به سر می‌برد.

باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا، در تبلیغات انتخاباتی خود در دور اول ریاست جمهوری‌اش مدعی شده بود که در صورت انتخاب او و نشستن بر کرسی ریاست جمهوری، رفتارهای خشن و نژادپرستانه پلیس آمریکا علیه اقلیت‌ها و رنگین‌پوستان خاتمه می‌یابد اما با وجود سیاه‌پوست بودن رییس‌جمهور، نه تنها رفتارهای خشن و نژادپرستانه پلیس آمریکا علیه سیاه پوستان کم‌تر نشد، بلکه آمار‌ها نشان می‌دهد که برخوردهای خشن و تبعیض‌آمیز نیروهای پلیس فدرال آمریکا علیه سیاه‌پوستان، مسلمانان، لاتین‌تبار‌ها  و شرقی‌تبار‌ها در برخی از ایالت‌های آمریکا ۸ الی ۲۰ درصد افزایش یافته است.

بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل طی اظهاراتی با توجه به قتل دو سیاهپوست توسط پلیس آمریکا در ایالت‌های لوییزیانا و مینه‌سوتا خواست که به مسایل تبعیض نژادی در آمریکا رسیدگی شود و برخوردی قانونی با نابرابری‌های نژادی انجام شود.

بان‌کی‌مون همچنین خواستار انجام یک تحقیقات کامل و بی‌طرفانه در خصوص مرگ دو سیاهپوست مذکور شد.