۴ هزار میلیارد تومان پروژه داخلی‌سازی در صنعت خودرو تعریف شده است

معاون وزیر صمت ۴ هزار میلیارد تومان پروژه داخلی‌سازی در صنعت خودرو تعریف شده است معاون امور صنایع وزارت صنعت،معدن‌وتجارت از تعریف پروژه‌های داخلی‌سازی به ارزش چهارهزار میلیارد تومان در صنعت خودروسازی با همکاری نظامی‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد. مهدی صادقی‌نیارکی ‌در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: در راستای نهضت ساخت داخل، وزارت صنعت،معدن‌وتجارت در […]

معاون وزیر صمت

۴ هزار میلیارد تومان پروژه داخلی‌سازی در صنعت خودرو تعریف شده است

معاون امور صنایع وزارت صنعت،معدن‌وتجارت از تعریف پروژه‌های داخلی‌سازی به ارزش چهارهزار میلیارد تومان در صنعت خودروسازی با همکاری نظامی‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

مهدی صادقی‌نیارکی ‌در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: در راستای نهضت ساخت داخل، وزارت صنعت،معدن‌وتجارت در تلاش است تا از همه ظرفیت‌های موجود کشور استفاده کند.

وی بیان ‌داشت: در این مسیر تاکنون از پتانسیل جامعه قطعه‌سازی و تشکل‌ها، واحدهای تولیدی پیشتاز، شرکت‌های دانش‌بنیان، وزارت دفاع و شرکت‌های زیرمجموعه، همچنین فرماندهی هوافضای سپاه استفاده، قرارداد منعقد و پروژه تعریف شده است.

به گفته صادقی‌نیارکی، این پروژه‌ها با شرکت‌ها و مجموعه‌هایی تعریف شده که در لبه فناوری و تکنولوژی در حرکتند تا در زمینه قطعات خارجی و وارداتی به عمق ساخت داخل مناسبی دست یابیم.

وی خاطرنشان‌کرد: شرکت‌ها و مجموعه‌های یادشده تاکنون در زمینه داخلی‌سازی قطعات و سیستم‌های با فناوری بالا (HighTech) به‌ویژه سیستم‌های توربوشارژ (پُرخوران)، ای.سی.یو (ECU – کامپیوتر خودرو)، برخی سنسورهای خاص و… وارد عمل شده و همکاری‌هایی تعریف کرده‌اند.

این مقام مسؤول در عین حال یادآوری‌کرد: پس از ساخت نمونه‌های اولیه، پاس کردن تست‌های یک‌روزه و…، اجرایی شدن کامل این پروژه‌ها نیازمند تأمین نقدینگی است.

وی ادامه‌داد: نظام‌های مالی و اقتصادی سازندگان این قطعات و سیستم‌ها باید اصلاح شود، زیرا برای خودروسازان و سازندگان تأمین نقدینگی اولویت دارد و باید بر مبنای درآمدهایی که دارند در پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری کرده و عمق ساخت داخل را ارتقاء دهند تا ضرر نکرده، پلتفرم‌های خود را توسعه داده یا روی پلتفرم‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند.

معاون امور صنایع وزارت صمت اظهارداشت: از مجموع حدود ۳۳۰ میلیون یورو قراردادی که از پارسال تا امروز برای توسعه داخلی‌سازی امضاء شده، تاکنون ۶۰ میلیون یورو از آنها ساخت داخل شده، به تولید انبوه رسیده و در اختیار خودروسازان قرار گرفته است.

وی ادامه‌داد: تحقق باقیمانده این قراردادها نیازمند زمان است و باید مراحل طراحی، تکوین، ساخت نمونه‌های اولیه، تست اولیه محصول و در نهایت تولید انبوه را بگذرانند.

صادقی‌نیارکی در پاسخ به این پرسش که چه ضمانتی برای تداوم اجرای این پروژه‌ها در آینده با احتمال کاهش تحریم‌ها وجود دارد، خاطرنشان‌کرد: عمده قطعاتی که تاکنون برای داخلی‌سازی در نظر گرفته شده، از قطعات ‌های‌‌تک که تیراژ اقتصادی هم دارند در نظر گرفته شده است و با توجه به افزایش نرخ ارز، ساخت داخل آنها توجیه اقتصادی دارد.

وی ادامه‌داد: تا زمانی که وزارت صمت موضوع مدیریت واردات را در دستور کار دارد و تأمین و تخصیص ارز انجام می‌دهد، اجازه نخواهد داد کالاهایی که ساخت داخل شده و مشابه داخلی دارند، از خارج وارد شوند.