عمیق‌تر شدن مشکلات قطعه‌سازان با بدعهدی خودروسازان

عمیق‌تر شدن مشکلات قطعه‌سازان با بدعهدی خودروسازان به اعتقاد کارشناسان، مشکل فوری قطعه‌سازان خودرو تأمین ارز می‌باشد، این در حالی است که نیاز ارزی قطعه‌سازان کمتر از دومیلیارد دلار برای تیراژ تولید یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو اعلام شده است. قیمت‌گذاری دستوری خودرو نیز دیگر مسأله‌ای است که در سال‌های گذشته به مشکلی اساسی […]

عمیق‌تر شدن مشکلات قطعه‌سازان با بدعهدی خودروسازان

به اعتقاد کارشناسان، مشکل فوری قطعه‌سازان خودرو تأمین ارز می‌باشد، این در حالی است که نیاز ارزی قطعه‌سازان کمتر از دومیلیارد دلار برای تیراژ تولید یکمیلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو اعلام شده است. قیمت‌گذاری دستوری خودرو نیز دیگر مسأله‌ای است که در سال‌های گذشته به مشکلی اساسی فراروی خودروسازان و قطعه‌سازان و زیان‌های شدید آنها تبدیل شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، به گفته رضا رضایی؛ عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور امروز اکثر قطعه‌سازان در حال دریافت مطالبات مربوط به دی و بهمن‌ماه پارسال خود هستند، زمانی که دلار بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان ارزش داشت و امروز با گذشت حدود پنج ماه از سال و در حالی که قیمت برخی مواد اولیه داخلی بیش از صددرصد افزایش داشته، تازه قرار است تا قیمت‌هایشان در قراردادها به‌روزرسانی شود.

در این باره نائبرئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی استان تهران گفت: احترام نگذاشتن خودروسازان به قراردادهایشان با قطعه‌سازان، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات است.

امیرحسین جلالی افزود: در حالی که فصل‌الخطاب قطعه‌سازان و خودروسازان، قراردادهایشان است، اما به‌طور مثال در قراردادها ۶۰ روز مهلت برای پرداخت مطالبات نوشته می‌شود، اما در عمل به بیش از ۴۰۰ روز می‌رسد؛ «ما قراردادی می‌خواهیم که اجرایی باشد.»

وی تأکیدکرد: ‌این‌گونه بدعهدی‌ها، با خود بی‌نظمی ‌به دنبال می‌آورد که خود موجب افت کیفیت تولیدات، کاهش تمرکز قطعه‌سازان و مختل شدن برنامه‌های داخلی‌سازی می‌شود.

این مقام صنفی، همچنین از نبود شفافیت در قیمت تمام‌شده خودروها گلایه کرد و گفت: شاهدیم ورودی در صنعت خودروسازی (شامل قطعات و تجهیزات و مواد اولیه) با قیمت‌های متغیر، اما خروجی (خودروهای تولیدی) با قیمت‌های ثابت و دستوری است.

وی با انتقاد از عدم رأی اعتماد مجلس به حسین مدرس‌خیابانی؛ وزیر پیشنهادی صنعت،‌معدن‌وتجارت، بیان‌داشت:‌ اکنون وزارتخانه به مثابه تیمی ‌است که کاپیتان ندارد و امروز دیگر کسی نیست که در شرایط کنونی تحریم‌ها و کرونا، مشکلات ارزی، افزایش قیمت‌ها و…، در برابر سازمان امور مالیاتی و سایر ارگان‌های نظارتی از ما تولیدکنندگان حمایت کند.

جلالی خاطرنشان‌کرد: ما قطعه‌سازان به دلیل لزوم پیوستگی مدیریت از مدرس‌خیابانی حمایت کردیم، زیرا نبود پیوستگی مدیریت بدترین اتفاقی است که می‌تواند در هر سازمان بیفتد.