ضربه‌ای ۹۰میلیارد یورویی کرونا به خودروسازی اروپا

ضربه‌ای ۹۰میلیارد یورویی کرونا به خودروسازی اروپا بحران ویروس کرونا در نیمه نخست سال میلادی جاری، ۹۰ میلیارد یورو نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ به صنعت خودرو اروپا خسارت زده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از یک مجله فرانسوی، ویروس کرونا در مجموع شش تولیدکننده اصلی خودرو اروپایی را در نیمه نخست سال […]

ضربه‌ای ۹۰میلیارد یورویی کرونا به خودروسازی اروپا

بحران ویروس کرونا در نیمه نخست سال میلادی جاری، ۹۰ میلیارد یورو نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ به صنعت خودرو اروپا خسارت زده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از یک مجله فرانسوی، ویروس کرونا در مجموع شش تولیدکننده اصلی خودرو اروپایی را در نیمه نخست سال ۲۰۲۰میلادی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ از ۹۰ میلیارد یورو درآمد محروم کرده است. با این وجود، اقدام‌های بیکاری موقت و صرفه‌جویی‌ها از خطرات عدم موفقیت مالی خودروسازهای اروپایی‌ها مانع شد.

خطوط تولید خودروسازهای اروپایی به دلیل بحران بهداشتی ناشی از کرونا تقریباً دو ماه در قاره کهن متوقف شد.

«فیلیپ اوشوآ – Philippe Houchois»؛ تحلیلگر بانک سرمایه‌گذاری «جفری – Jefferies» آمریکا می‌گوید: ما واقعاً واهمه داشتیم اما در نهایت به مرگ منجر نشد. تولیدکنندگان خودرو زیان‌های احتمالی مربوط به بیماری همه‌گیر کووید۱۹ را تا حدود زیادی محدود کردند.

لزکو نوشت: با این وجود، ترس از بدتر شدن شرایط وجود داشت. بحران بهداشتی منجر به توقف خطوط تولید برای چند هفته و کاهش میزان ورود سرمایه به کمترین میزان ممکن شد. این کارشناس خودرو می‌گوید: فعالیت‌ها به صفر کاهش یافت. ما هرگز چنین چیزی را ندیده بودیم.

وی افزود: تولیدکنندگان ناچار به پرداخت‌های خود بودند که به طور سنتی با تأخیر دو ماهه بدون این که از سوی مشتری‌ها پرداختی وجود داشته باشد، انجام می‌شد.

این کارشناس می‌گوید: ورود گسترده و سریع دولت‌ها با اقدام‌های بیکاری موقت و یا وام‌های تضمین شده صنعت خودرو را از مرگ حتمی ‌نجات داد.

در این پیوند، تارنمای آلمانی «استاتیستا – Statista» که آمارهایی مبتنی بر داده‌های مؤسسه‌ها و شرکت‌ها و همچنین داده‌های بخش تجاری ارائه می‌کند نوشته است: در نیمه نخست سال میلادی جاری، گروه «فولکس واگن – Volkswagen» آلمان با اختصاص ۲۵٫۸ درصد از ثبت‌نام‌های جدید خودروهای مسافری بیشترین سهم از بازار اروپا را از آن خود کرده است. گروه‌های فرانسوی «پی. اس. آ – PSA» پژو و رنو هم هر کدام بیش از ۱۰ درصد سهم این بازار را به خود اختصاص داده بودند.

اگر چه در حال‌حاضر نشانه‌هایی از بهبود اوضاع بازار خودرو در جهان در سه ماه دوم سال‌جاری میلادی به چشم می‌خورد، ‌اما تداوم روند شیوع بیماری کرونا آینده صنعت خودروسازی را در ‌هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

نشریه پلتس به تازگی با ارائه آماری از وضعیت صنعت خودرو در جهان نوشته بود: اگرچه صنعت خودرو در منطقه اتحادیه اروپا نیز در ۱۷ ماه گذشته رکود را تجربه کرده است، شاخص مدیران خرید در ماه ژوئن(خردادماه) به بیشترین رقم در چهار ماه گذشته یعنی ۴۷٫۴ درصد رسید. این رقم در ماه مه حدود ۳۹٫۴ درصد بود.

همچنین میزان تقاضا برای خرید خودرو در اتحادیه اروپا در ماه ژوئن در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته میلادی با ۲۲٫۳ درصد کاهش به ۹۴۹ هزار و ۷۲۲ خودرو رسیده است. همچنین این رقم در نیمه نخست سال‌جاری میلادی با ۵۲٫۳درصد کاهش روبه‌رو بود.