غولهای نفتی در معرض ریسک حمله دزدان دریایی حملات دزدان دریایی در سطح جهانی سال گذشته به پایینترین رکورد در ۲۵ سال اخیر سقوط کرد اما پاندمیکووید۱۹ و افزایش سطح ذخایر نفت ممکن است این روند را معکوس کنند. به گزارش ایسنا، سال ۲۰۱۹ به نقطه عطف مهمیدر مبارزه با دزدی دریایی جهانی تبدیل شد. […]
غولهای نفتی در معرض ریسک حمله دزدان دریایی
حملات دزدان دریایی در سطح جهانی سال گذشته به پایینترین رکورد در ۲۵ سال اخیر سقوط کرد اما پاندمیکووید۱۹ و افزایش سطح ذخایر نفت ممکن است این روند را معکوس کنند.
به گزارش ایسنا، سال ۲۰۱۹ به نقطه عطف مهمیدر مبارزه با دزدی دریایی جهانی تبدیل شد. آمار اداره بینالمللی دریانوردی (IMB) نشان داد حملات دزدان دریایی در سطح جهانی سال گذشته به پایینترین رکورد در ۲۵ سال اخیر سقوط کرد و حمله به کشتیهای بزرگ به ۴۱مورد رسید که بیش از ۵۰ درصد کاهش نسبت به میانگین ۱۰ساله، ۹۵حمله را نشان داد. بهخصوص در منطقه خلیج عدن سواحل سومالی که زمانی مرگبارترین نقطه فعالیت دزدان دریایی بود، هیچ موردی به ثبت نرسید.
اما اکنون کووید۱۹ و افزایش سطح ذخایر جهانی نفت بیم معکوس شدن این روند را برانگیخته است.
طبق گزارش تشکیلات توافق همکاری منطقهای برای مبارزه با دزدی دریایی و سرقت مسلحانه (ReCAAP)، حملات در خلیج مکزیکو که هاب مهم ذخایر شناور است و تولیدکنندگان نفت مازاد ذخایر خود را در زمان اشباع عرضه در این منطقه نگه داشتند، بازگشته است. گزارش هشداردهنده مقامات امنیت دریایی نشان میدهد که دزدی دریایی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ در آسیا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو برابر افزایش پیدا کرده است.
پدیده دزدی دریایی در شرایط رکود اقتصادی افزایش قابلتوجهی پیدا میکند و نابودی اقتصادی ناشی از پاندمی کووید۱۹ عامل افزایش این تهدید جهانی بهشمار میرود.
تغییر تاکتیک دزدان دریایی
حملات دزدان دریایی در جنوب خلیج مکزیکو در ماه آوریل که مخازن شناور جهانی از نفت لبریز شده و قیمتهای نفت سقوط تاریخی را ثبت کردند، جهش پیدا کرد. حملات کشتیهایی را هدف گرفت که حامل محمولههای نفت بودند اما دزدان دریایی به جای سرقت کشتی، ترجیح دادند پول خدمه و تجهیزات فنی باارزش را به سرقت ببرند. این حملات در طول تابستان ادامه داشت و باعث شد دولت آمریکا یک هشدار امنیتی صادر کند.
در آن سوی دیگر جهان، خلیج گینه واقع در سواحل غرب آفریقا به بزرگترین کانون فعالیت دزدان دریایی در جهان تبدیل شد. آنچه دزدی در این منطقه را نمایان میکند، عدم تجهیزات و نیروی انسانی کافی و همچنین این حقیقت است که دزدان دریایی اغلب حملاتشان را در خطوط ساحلی و خارج از قلمرو قضایی کشورها تدارک میبینند. دزدان دریایی خلیج عدن نهتنها از خشنترین دزدان دریایی جهان هستند، بلکه تاکتیک متفاوتی را بهکار میبرند. این دزدان به جای سرقت کشتی، خدمه را گروگان میگیرند.
طبق گزارش یک ماه پیش IMB، از ژانویه ۷۷ دریانورد برای باجگیری در خلیج عدن ربوده شدند که ۹۰ درصد از کل آدمربایی در آبهای جهان را تشکیل میدهند. همزمان، ربودن کشتیها به پایینترین سطح از سال ۱۹۹۳ سقوط کرده است. به عنوان مثال در آوریل دزدان دریایی به یک کشتی FPSO با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه در روز نفت در سواحل نیجریه حمله کرده و ۹ خدمه آن را ربودند اما به محموله نفت کشتی دست نزدند.
اکنون که قیمت نفت به شدت پایین رفته است، دزدان دریایی در نیمکرهغربی و آفریقا نفت را رها کرده و در عوض ترجیح میدهند به دنبال ثروتهای دیگر در کشتی و اسیر گرفتن خدمه برای دریافت باج باشند.
غولهای نفتی مانند اکسون موبیل، شورون، انی، شل و توتال که در گینه استوایی، نیجریه و گابن فعالیت دارند، در معرض ریسک بالای تجربه دزدی دریایی در بخش زنجیره تأمین غرب آفریقا قرار دارند.
آسیا هم به عنوان کانون دزدی دریایی دیگری ظاهر شده است و طبق گزارش IMB، حملات دزدان دریایی در منطقه وسیعی پراکنده شده و از دریای جنوب چین تا سواحل اندونزی، ویتنام، هند، فیلیپین و بنگلادش را دربرمیگیرد. اکثر حملات در تنگههای سنگاپور و مالاکا متمرکز شدهاند و کشتیهای باری که از تنگه سنگاپور عبور میکنند با توجه به مسیر باریک و جزایر کوچک و غیرمسکونی که آنها را به مخفیگاههای مناسبی برای دزدان دریایی تبدیل کرده است، به شدت در خطر هستند.
دورنمای روشن
با وجود افزایش دزدی دریایی جهانی در دوران بحران ویروس کرونا، دورنمای بلندمدت روشن مانده است و تجربه خلیج عدن و سایر کانونهای فعالیت دزدان دریایی نشان داده که با استفاده از تاکتیکهای مناسب، دزدی دریایی میتواند مهار شده یا به حداقل برسد. به عنوان مثال استفاده از نگهبانان مسلح در کشتیهای تجاری برای مقابله با دزدی دریایی در سومالی مؤثر واقع شده است.
براساس گزارش اویل پرایس، بهعلاوه بهبود گشتزنیهای هوایی و دریایی از طریق همکاری گروهی نیروهای دریایی کشورها مانند توافق «چشمان در آسمان» میان مالزی، اندونزی، تایلند و سنگاپور موفقیتآمیز بوده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.