دلسردي پالایشگاههای چینی از پالایش؟! رکورد بالای واردات نفت چین در اواخر بهار و تابستان همزمان با نگرانیها نسبت به احیای تقاضا در دوران بحران ویروس کرونا از قیمتهای نفت پشتیبانی کرد اما آیا صنعت نفت میتواند همچنان به این عامل تکیه کند؟ به گزارش ایسنا، چین در ماههای مه و ژوئن با سود بردن […]
دلسردي پالایشگاههای چینی از پالایش؟!
رکورد بالای واردات نفت چین در اواخر بهار و تابستان همزمان با نگرانیها نسبت به احیای تقاضا در دوران بحران ویروس کرونا از قیمتهای نفت پشتیبانی کرد اما آیا صنعت نفت میتواند همچنان به این عامل تکیه کند؟
به گزارش ایسنا، چین در ماههای مه و ژوئن با سود بردن از قیمتهای بسیار اندک، رکورد بالایی نفتخام وارد کرد. با این همه واردات این کشور در ژوئیه کمتر از ژوئن بود اما در مقایسه با ژوئیه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشت.
به نظر میرسد جشن قیمتهای پایین نفت برای چین اکنون به پایان رسیده است. واردات چین در ماه جاری آخرین محمولههای ارزانی خواهد بود که پالایشگاههای چینی در آوریل خریداری کرده بودند و بعد از اوت، باید دید روند واردات نفتخام چین به چه صورت پیش خواهد رفت.
از یکسو عواملی که از واردات نفتخام نسبتاً بالای چین تا پایان سال حمایت میکنند، شامل نشانههای بهبود مطلوب تقاضا برای سوخت و افزایش خرید نفت از آمریکا به منظور عمل به تعهدات صورت گرفته در فاز اول توافق تجاری هستند. از سوی دیگر عواملی که ممکن است روند واردات نفتخام چین در چند ماه آینده را آهسته کنند، شامل قیمتهای بالاتر نفت در مقایسه با رکورد اندک آوریل، تقاضای ضعیف برای سوخت و حاشیه سود پالایش هستند که ممکن است پالایشگاههای چینی را از صادرات میزان زیادی سوخت به آسیا دلسرد کند.
همچنین همیشه اطلاع دقیقی درباره ذخایر بازرگانی و استراتژیک چین وجود نداشته است و این کشور آمار ذخایر خود را اعلام نمیکند و باعث میشود تحلیلگران درباره میزان ذخایر نفت این کشور به حدس و گمانهزنی بپردازند.
طبق برآورد کلاید راسل؛ مقالهنویس رویترز، بر مبنای محاسبه واردات چین بهعلاوه تولید این کشور و در نظر گرفتن تولید پالایشگاهی، چین ۱٫۹۲ میلیون بشکه در روز نفت را در ژوئیه به مخازن نگهداری نفت فرستاده است. این میزان کمتر از ۲٫۷۷ میلیون بشکه در روز در ژوئن اما نزدیک به میانگین ۱٫۹۵میلیون بشکه در روز در فاصله ژانویه تا ژوئیه بوده است.
میزان واردات نفت چین در ماههای آینده نامعلوم است و بالطبع عوامل بسیار مختلفی در خرید نفت این کشور تعیینکننده خواهند بود.
یکی از این عوامل که همچنان از واردات بالای نفت چین و قیمتهای نفت حمایت میکند، بهبود فعالیت صنعتی تحتتأثیر مشوقهای دولتی برای پروژههای زیرساخت است. تحلیلگران بر این باورند که فعالیت صنعتی و افزایش حمل بار جادهای و تحویل کالاهای تجارت الکترونیکی، تقاضای چین برای دیزل در سال ۲۰۲۰ را به رکورد بالایی خواهد رساند.
یک عامل مثبت دیگر برای واردات نفت چین و احتمالاً قیمتهای نفت، افزایش خرید محصولات انرژی آمریکا شامل نفتخام در راستای توافق تجاری میان پکن و واشنگتن است. معاملهگران نفت آمریکا و واردکنندگان چینی به رویترز اظهار کردهاند که غولهای نفتی دولتی چین نفتکشهایی را برای خرید حداقل ۲۰ میلیون بشکه نفت آمریکا در اوت و سپتامبر کرایه کردهاند.
با در نظر گرفتن اینکه چین تنها به پنج درصد از خرید هدفگذاری شده محصولات انرژی آمریکا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ عمل کرده است، افزایش خرید شامل خرید نفتخام در نیمه دوم سال واردات نفت این غول آسیایی را در سطح نسبتاً بالایی نگه خواهد داشت.
اما عوامل منفی هم وجود دارند که ممکن است تمایل چین برای واردات نفتخام تا پایان سال را کمتر کنند. این عوامل شامل احیای ضعیفتر تقاضا برای سوخت در سایر نقاط آسیا و تأثیر منفی آن روی حاشیه سود پالایش هستند. این امر پالایشگاههای چینی را برای ادامه پالایش حجم بالایی نفت دلسرد میکند.
تولید پالایشگاهی چین در ژوئیه به رکورد بالای ۱۴٫۰۳ میلیون بشکه در روز رسید اما با توجه به حاشیه سود ضعیف پالایش و تقاضای اندک برای سوخت در سایر کشورهای آسیا، اگر بازاری در این منطقه برای جذب فرآوردههای نفتی وجود نداشته باشد، ممکن است پالایشگاههای چینی انگیزه چندانی برای پالایش حجم بالایی نفتخام نداشته باشند.
براساس گزارش اویلپرایس، واردات بالای نفت توسط چین در ماههای اخیر از قیمتها پشتیبانی کرده است و اکنون تحلیلگران و بازار به این فکر میکنند که آیا خرید چین در ماههای آینده همچنان به حمایت از قیمتها کمک خواهد کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.