التهابات بازار خودرو با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه کاهش ‌می‌یابد؟!

التهابات بازار خودرو با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه کاهش ‌می‌یابد؟! در سال‌های اخیر شاهد بروز تلاطم در بازارهای اقتصادی مختلف از جمله مسکن، طلا، ارز و خودرو هستیم که به گفته کارشناسان علت اصلی این نابه‌سامانی فعالیت دلالان و سوداگران ‌می‌باشد. به همین جهت لزوم دریافت مالیات از فعالان بازارهای غیرمولد همچون ارز، سکه، […]

التهابات بازار خودرو با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه کاهش ‌می‌یابد؟!

در سال‌های اخیر شاهد بروز تلاطم در بازارهای اقتصادی مختلف از جمله مسکن، طلا، ارز و خودرو هستیم که به گفته کارشناسان علت اصلی این نابه‌سامانی فعالیت دلالان و سوداگران ‌می‌باشد. به همین جهت لزوم دریافت مالیات از فعالان بازارهای غیرمولد همچون ارز، سکه، خودرو و مسکن سال‌هاست که مطرح ‌می‌باشد که به دلایل مختلف به تأخیر ‌می‌افتاد ولی بالاخره به هر ترتیبی که بود اواسط هفته گذشته کلیات طرح مالیات بر سوداگری (مالیات بر عایدی سرمایه) در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید. این خبر را مهدی طغیانی؛ سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد. وی افزود: جزییات این طرح قرار است در کمیته مالیات کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد و بعد از آن در کمیسیون به بحث و بررسی گذاشته شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، به طور کلی مالیات بر عایدی سرمایه؛ نوعی از مالیات است که بر عایدی(سود) سرمایه اعمال می‌شود. این نوع مالیات باعث می‌شود سرمایه‌گذاری در بخش غیرمولد کاهش یابد و به سمت تولید سوق پیدا کند، مالیات بر عایدی سرمایه بر ارزش دارایی وضع نمی‌شود بلکه بر افزایش ارزش دارایی یا همان عایدی دارایی وضع می‌شود.

در این میان اخذ مالیات از نقل‌و‌انتقالات خودرو در لایحه دریافت مالیات بر عایدی سرمایه موضوعی است که برای سامان‌دهی و برخورد با دلالان این حوزه مورد توجه است به طوری که دریافت مالیات از مالکانی که خودروهای خود را احتکار کرده تا با افزایش قیمت سود بیشتری نصیب خود کنند، سبب می‌شود تا آنها تحت‌فشار قرار گیرند. چرا که با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، دلالان انگیزه مالی کافی برای سوداگری و کسب سود نخواهند داشت، زیرا به ازای دلالی بیشتر باید مالیات پرداخت کنند.

در این زمینه احمد زمانی؛ رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مالیات بر عایدی سرمایه یک ابزار تکمیلی است. ما نمی‌توانیم در بازار ارز و سکه، مسکن و خودرو وقتی سیاست‌ها خوب اجراء نمی‌‌شود انتظار داشته باشیم که اخذ مالیات کارآمد باشد و به همین دلیل مالیات یک ابزار تکمیلی است. وی همچنین بیان داشت: مالیات بر عایدی سرمایه، نقدینگی‌هایی که با هدف بورس‌بازی وارد بخش مسکن، خودرو و… ‌می‌شود را کنترل ‌می‌کند. البته اخذ این مالیات باید به شکلی باشد که حقوق مردم را رعایت کنند، این طرح البته باید به شکلی باشد که بخشی از دارایی‌ها افراد را مستثنی کند. در این باره مهدی صادقی‌نیارکی؛ معاون امور صنایع وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت با بیان اینکه قیمت‌های فعلی خودروها در بازار مورد تأیید وزارتخانه نیست، از طراحی طرح مالیات برعایدی سرمایه خبر داد که در صورت تصویب از مابه‌التفاوت قیمت درب کارخانه و حاشیه بازار و از معامله‌گران خودرو مالیات اخذ می‌شود. صادقی‌نیارکی افزود: ‌تصویب این مالیات ویژه که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به ستاد اقتصادی دولت رفته، می‌تواند حضور دلالان و واسطه‌گران را در این بازار کمرنگ کند.

وی بیان‌داشت: التهاب بازار خودرو ناشی از التهاب در بازارهای موازی بورس، طلا، سکه، ارز، مسکن و… است و از سال‌های گذشته برخی روی خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای، سرمایه‌گذاری کرده و می‌کنند.

معاون امور صنایع وزارت صمت اظهارداشت: واقعی‌سازی قیمت خودرو یکی از مهم‌ترین مسائل در این صنعت است و وزارت صنعت با رهاسازی و آزادسازی قیمت‌ها مخالف است.

به گفته این مقام مسؤول، قیمت خودروها باید براساس افزایش قیمت نهاده‌های تولید اصلاح شود تا خودروسازان دچار زیان عملیاتی نشوند.

وی ادامه‌داد: تداوم زیان عملیاتی در ادامه تبدیل به زیان انباشته شده که به مطالبات قطعه‌سازان منتقل شده یا ورشکستگی خودروسازان را به‌دنبال دارد.

صادقی‌نیارکی یادآورشد: اکنون عمده ورودی‌های این صنعت شامل مواد و محصولات پتروشیمی، پلیمری و فلزات در بورس یا به قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود و به همین دلیل باید خودرو به‌گونه‌ای قیمت‌گذاری شود که این صنعت پیشران که لوکوموتیو تعداد بسیار دیگری از صنایع است، همچنین زنجیره تأمین مرتبط با آن دچار زیان نشوند.

معاون امور صنایع وزارت صمت خاطرنشان‌کرد: به همین دلیل تغییرات قیمت نهاده‌های تولید هر سه ماه یکبار و با اثربخشی تورم بخشی بانک‌مرکزی بررسی شده و اجازه تعیین قیمت‌های جدید به خودروسازان داده شده است.

صادقی‌نیارکی در عین حال خاطرنشان‌کرد: خودروسازان نیز باید با افزایش بهره‌وری و واگذاری دارایی‌های مازادشان، بر روی پروژه‌ها و پلتفرم‌های جدید و ارتقای داخلی‌سازی محصولات، فکر کنند.

معاون امور صنایع وزارت صمت بیان‌داشت: امروز که مشارکت شرکت‌های خارجی به حداقل رسیده، شاهد خوداتکایی بالایی در خودروسازی کشور هستیم.