معاینه فنی معیار مناسبی برای تعیین فرسودگی خودروها نیست

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی تهران معاینه فنی معیار مناسبی برای تعیین فرسودگی خودروها نیست مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران درباره جزییات معاینه فنی بیان کرد: در شرایط فعلی ۱۷ مرکز معاینه فنی فعال هستند، همچنین سه مرکز خودروهای سنگین، هشت واحد سیار و ۱۰ خط معاینه موتورسیکلت مکانیزه در تهران وجود دارد اما […]

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی تهران

معاینه فنی معیار مناسبی برای تعیین فرسودگی خودروها نیست

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران درباره جزییات معاینه فنی بیان کرد: در شرایط فعلی ۱۷ مرکز معاینه فنی فعال هستند، همچنین سه مرکز خودروهای سنگین، هشت واحد سیار و ۱۰ خط معاینه موتورسیکلت مکانیزه در تهران وجود دارد اما در این زمینه باید توجه کرد که با وجود الزام قانون به دریافت گواهی معاینه فنی از سوی تمامی ‌وسایل‌نقلیه اعم از خودرو و موتور از مجموع موتورسیکلت‌هایی که در تهران تردد می‌کنند، در سال شاید ۲۰۰ موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند. از سوی دیگر سه مرکز سنگین هم برای معاینه فنی اتوبوس‌های شهری و خودروهای حمل پسماند استفاده می‌شوند که اساساً خودروهای پسماند از معاینه فنی استفاده نمی‌کنند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، حسین مقدم در جریان بازدید شینا انصاری؛ مدیرکل محیط‌‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از مرکز معاینه فنی نیایش، افزود: از نظر پراکندگی هم ایستگاه‌های معاینه فنی در سطح شهر تهران وضعیت مناسبی دارند و فقط مشکل کمبود مرکز در مناطق یک و دو وجود داشت که به دلیل گران بودن زمین مشکل این مناطق با ایجاد واحدهای سیار پوشش داده شد. در مجموع ۵۶ خط معاینه فنی خودرو داریم که از این میان طبق تکلیفی که مشخص شده، ۶۲ درصد خطوط یا با سرمایه‌گذاری کامل و یا به صورت مشارکتی به بخش‌خصوصی واگذار شده است. از سوی دیگر ستاد معاینه فنی و مراکز آن به جز کارمند بخش‌خصوصی ۱۹۳ نفر نیرو دارد که این تعداد با توجه به حجم کار بسیار کم است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی تهران درباره سهم عوامل مختلف مردودی خودروها در معاینه فنی بیان کرد: ۲۱درصد خودروها از تست آلایندگی مردود می‌شوند و این در شرایطی است که ضوابط آلایندگی در ایران سختگیرانه نیست. درباره اتوبوس‌های شرکت واحد هم باید گفت، تنها هشت درصد از اتوبوس‌ها در تست آلایندگی مردود می‌شوند اما ۸۰ درصد از آنها از نظر فنی مردود می‌شوند که ۳۰ درصد مردودی‌ها به دلیل ترمز، چهار درصد به دلیل نقص موتور و ۴۷ درصد به دلیل عیوب ظاهری در معاینه فنی مردود شدند و علت آن هم این است که اتوبوس‌های شرکت واحد، فرسوده هستند از همینرو باید در نظر گرفت معاینه فنی معیار مناسبی برای تعیین فرسودگی خودروها نیست و اغلب نتیجه معاینه فنی اتوبوس‌های شهری تا یک ماه بیشتر اعتبار ندارد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی تهران درباره وضعیت معاینه فنی تاکسی‌ها گفت: اگرچه تخفیف‌هایی برای معاینه فنی تاکسی‌ها در نظر گرفته شده اما مشکل معاینه فنی تاکسی‌ها در این نیست بلکه اصل ماجرا این است که تاکسی‌ها به دلیل استهلاک و فرسودگی برای گرفتن معاینه فنی باید حداقل دو میلیون تومان هزینه تعمیر تاکسی کنند. باید گفت ۵۱ درصد تاکسی‌ها در مراجعه به مراکز معاینه فنی به دلیل نقص فنی مردود می‌شوند. از همینرو باید تدابیری اندیشید که تاکسی‌ها دو تا چهار بار در سال برای معاینه فنی مراجعه کنند و همچنین تاکسی‌های تهران فقط از مراکز معاینه فنی تهران گواهی دریافت کنند. از ۱۹۴ هزار تاکسی، می‌گیرند و مابقی از خارج شهر اقدام می‌کنند. اگر این دو موضوع در شورای شهر تهران تصویب شود می‌توان بر معاینه فنی تاکسی‌ها نظارت کرد.

مقدم گفت: به صورت حدودی از ۷۸ هزاردستگاه تاکسی ۷۵ درصد از آن دارای سن کمتر از ۱۰سال و ۲۵ درصد از آن با سن بالاتر از ۱۰سال است که با توجه به این عمر ناوگان سالانه بایستی در حدود ۱۹۴ هزار دستگاه تاکسی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه اول داشته باشند. اما از این میزان تنها ۴۶ هزار مورد یعنی ۳۰ درصد برای معاینه فنی مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: در سال ۱۳۹۸ در مجموع ۵۰ درصد از خودروها متقاضی دریافت معاینه فنی برتر بودند که تعداد ۳۹۴ هزار خودرو معادل ۳۳ درصد معاینه فنی برتر گرفتند. همچنین تعداد ۵۸ هزار دستگاه خودروی غیرمشمول هم برای دریافت معاینه فنی برتر اقدام کردند.

مقدم درباره بازنگری در ضوابط تردد خودروهای فرسوده گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور امکان جایگزینی خودروهایی که سن بالایی دارند به‌ویژه خودروهای خارجی با خودروهای جدید وجود ندارد از همینرو پیشنهادی در این زمینه به سازمان محیط‌‌زیست ارسال کردیم که این خودروها تا چهار بار در سال ملزم به انجام معاینه فنی باشند و همچنین معاینه فنی را از مرکز معاینه فنی کلانشهرها دریافت کنند. تردد این خودروها باید سختگیرانه باشد و در فاز بعدی برای آنها عوارض هم در نظر گرفته شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی تهران درباره اجرای معاینه فنی آزمون کنار جاده‌ای افزود: یکی از اقداماتی که دنبال می‌شود اجرای معاینه فنی آزمون کنار جاده‌ای است به صورتی که در ۲۱ نقطه تهران به صورت تصادفی آزمون آلایندگی گرفته و در نتیجه این آزمون مشخص شد از پنج هزار و ۴۹۹ کامیون که در تهران تردد می‌کردند، ۹۰ درصد معاینه فنی داشتند اما ۱۰درصد فاقد هرگونه معاینه بودند که این آزمون در شهریورماه امسال به صورت مجدد اجراء می‌شود.

مقدم درباره معاینه فنی خودروهای جمع‌آوری پسماند گفت: ۹۰ درصد خودروهای پسماند استیجاری هستند و هنوز نتوانستیم پیمانکاران این خودروها را ملزم به گرفتن معاینه فنی کنیم. اگرچه مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اعلام کرده که اخذ معاینه فنی به عنوان جزیی از قرارداد با پیمانکاران در نظر گرفته شده اما بعید است که اجرایی شود. در این زمینه نخست هویت خودروها مشخص و یک بانک اطلاعاتی از آنها تهیه می‌شود. مجموعه پسماند ۳۰۰۰ خودرو دارد که باید آمار این سه هزار خودرو اعلام شود تا بتوان معاینه فنی آنها را بررسی کرد و در این زمینه باید به پیمانکاران فشار وارد شود.