عبور قطعه‌سازان از تحریم‌ها با واردات بدون انتقال ارز میسر خواهد بود

عبور قطعه‌سازان از تحریم‌ها با واردات بدون انتقال ارز میسر خواهد بود دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: می‌توان افزایش قیمت ارز را یک مزیت رقابتی در تعمیق ساخت داخل دانست. اما وابستگی قیمت مواداولیه به قیمت ارز مزایای آن را از بین برده است. مازیار بیگلو در گفت‌وگو با خبرخودرو، اظهار داشت: […]

عبور قطعه‌سازان از تحریم‌ها با واردات بدون انتقال ارز میسر خواهد بود

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: می‌توان افزایش قیمت ارز را یک مزیت رقابتی در تعمیق ساخت داخل دانست. اما وابستگی قیمت مواداولیه به قیمت ارز مزایای آن را از بین برده است.

مازیار بیگلو در گفت‌وگو با خبرخودرو، اظهار داشت: افزایش قیمت ارز یک مزیت رقابتی برای تعمیق ساخت داخل و صادرات است اما متأسفانه براساس قوانین موجود در کشور که قیمت مواداولیه را به قیمت ارز وابسته دانسته، هر چه قدر به سوی تعمیق ساخت داخل پیش می‌رویم به دلیل قیمت‌گذاری مواداولیه براساس نرخ دلار، در واقع هیچ مزیتی حاصل نشده است.

وی ادامه داد: دلیل نارضایتی مردم از افزایش قیمت خودرو دقیقاً همین موضوع است که با وجود خودکفایی خودروسازان و قطعه‌سازان، به دلیل افزایش قیمت دلار، قیمت پایه مواداولیه تولید داخل و در نتیجه قیمت خودرو افزایش یافته است. لذا درست است که افزایش قیمت ارز یک مزیت رقابتی است اما در واقع با تصویب قانون وابستگی قیمت مواداولیه به قیمت ارز نتایج این مزیت رقابتی را از بین برده‌ایم.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو درباره تصمیم شورای رقابت مبنی بر بازنگری هر سه ماه یکبار قیمت خودرو و تأثیر آن بر اصلاح قراردادهای قطعه‌سازان گفت: این بازنگری تأثیری بر قراردادهای قطعه‌سازان نخواهد گذاشت و دلیل آن واضح است زیرا تا زمانی که پایه قیمت‌گذاری دستوری باشد این وضعیت ادامه‌دار خواهد بود. با بازنگری ممکن است یک نوسان‌گیری کوتاه‌مدت ایجاد شود. اما به دلیل اینکه قیمت خودرو در حاشیه بازار با قیمت شورا رقابت حداقل ۵۰ درصد و حداکثر صددرصد تفاوت دارد. خودرو تبدیل به یک کالای سرمایهای شده و تا زمانی که شورای رقابت نخواهد واقعیات را در نظر بگیرد بازنگری قیمت خودرو تأثیرگذار نخواهد بود.

بیگلو افزود: ضمن اینکه در حال‌حاضر ۱۷ هزار قطع قرارداد با قطعه‌سازان در شرکت ساپکو و۱۳ هزار قطع قرارداد در شرکت سازه گستر و مگاموتور وجود دارد که بر این اساس و با بازنگری سه ماه یکبار قیمت خودرو ۳۰ هزار قرارداد را با قطعه‌سازان باید بازنگری شود که چنین امری از نظر ساختاری و زمانی امکان‌ناپذیر است. لذا چنین تصمیماتی از سوی شورای رقابت یک بازی نمایشی بوده چرا که چاره راه مشخص است و با حذف قیمت‌گذاری دستوری و عرضه خودرو در بورس کالا خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی رسیده و با آزادسازی قیمت خودرو حاشیه سود بازار از بین خواهد رفت.

وی در ادامه با تأکید بر اعمال رویه واحد در قیمت‌گذاری خودرو خاطرنشان کرد: اگر قرار است قیمت‌گذاری انتهای زنجیره(خودرو) دستوری باشد باید این رویه در کل زنجیره تأمین اعمال شود و تا پایه قیمت مواداولیه رعایت شود اما اگر قرار است قیمت ابتدای زنجیره(مواداولیه) در بورس کالا تعیین شود این رویه واحد باید در مورد انتهای زنجیر نیز رعایت شود و قیمت‌گذاری آن در بورس کالا انجام شود. لذا بنده در مورد اینکه کدام از این روش‌ها باید اجراء شود نظری ندارم و پیشنهاد بنده اخذ یک رویه واحد در امر قیمت‌گذاری است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تصریح کرد: با توجه به اینکه همه منابع طبیعی و مواداولیه با فناوری خاص به لحاظ زیرساختی در کشور ما وجود ندارد، نمی‌توانیم به طور کامل در تولید قطعه خودکفا شویم و باید سعی کنیم نیاز خود به تأمین مواداولیه و قطعات خارجی را به حداقل برسانیم که خوشبختانه با برگزاری چهار میز تعمیق ساخت داخل حدود ۴۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی شده است اما در حال‌حاضر پنج و شش ماهی است که قطعه‌سازان ارز خود را به صورت قطره‌چکانی دریافت کرده و قادر به ترخیص مواداولیه خود از گمرک نیستند. بنابراین به اعتقاد بنده تأمین ارز از حالت اقتصادی خارج شده و شکل سیاسی به خود گرفته است.

بیگلو در پایان به راهکار مناسب جهت حل مشکلات قطعه‌سازان اشاره کرد و گفت: در دوره اول تحریم‌ها که از سال ۹۰ الی ۹۱ بود، توانستیم واردات را بدون انتقال ارز مدیریت کنیم که در حال‌حاضر نام آن توسط بانک‌مرکزی تغییر کرده و ارز بدون منشأ نام‌گذاری شده است. اما نام آن اهمیت زیادی نداشته و مهم این است که قطعه‌ساز بتواند ارز مورد نیاز خود را از هر سازوکاری که امکانش هست حتی با قیمت بالاتر تأمین کند و فراموش نکنیم یک کالا گران باشد اما موجود باشد بهتر از این است که ارزان باشد اما وجود نداشته باشد. بنابراین امیدواریم از این مسیر و واردات بدون انتقال ارز بتوانیم از تحریم‌ها عبور کنیم.