بر سر دوراهی مانده‌ها‌!

بر سر دوراهی مانده‌ها‌!       کلاً انگار این راه‌، همه را می‌خواند‌! چند روز پیش در رابطه با در راه‌مانده‌ها قلم‌فرسایی کردیم و امروز به صرافت آن افتادیم که در مورد بر سر دوراهی ‌مانده‌ها کمی ‌بنویسیم‌، شاید دین خود را به این افراد ادا کرده باشیم و مدیون هیچ راهرو و راهبند و راهداری […]

بر سر دوراهی مانده‌ها‌!

      کلاً انگار این راه‌، همه را می‌خواند‌! چند روز پیش در رابطه با در راه‌مانده‌ها قلم‌فرسایی کردیم و امروز به صرافت آن افتادیم که در مورد بر سر دوراهی ‌مانده‌ها کمی ‌بنویسیم‌، شاید دین خود را به این افراد ادا کرده باشیم و مدیون هیچ راهرو و راهبند و راهداری نمانده باشیم‌!

     استثنائاً در این فقره بر سر دوراهی‌مانده‌ها‌، کاری به کار حضرات دولتی نداریم و اساساً ایشان هیچ نقشی در این قضیه ندارند ولی متأسفانه این قضیه است که دست از سر جنابان برنمی‌دارد و کار به جایی رسیده است که نشانه‌های دوشخصیتی اسکیزوفرنی نسبتاً شدیدی عیان شده که بعد از یک معاینه دقیق در ادامه عرض می‌کنیم‌!

     بر سر دوراهی‌مانده‌های اولی‌، همان عزیزان بورس اولی هستند که مدتی است از قالب کارمند و کارگر و معلم و بازنشسته و کاسب و…‌، خارج گردیده و در کسوت بورس باز تمام‌قد رخ نشان داده‌اند که اگر فاز گاوی بورس چند صباح دیگر دوام می‌آورد‌، چه بسا سر از بورس‌های نیویورک و نزدک و لندن در می‌آوردند و در قامت یک حرفه‌ای تمام‌عیار تاریخ بورس و بورس‌بازی را از نو می‌نوشتند‌!

     اما همین‌که جناب خرس از خواب زمستانی بیدار شد و سری به بورس زد‌، این دوستان که در باد افزایش قیمت و بورس صعودی در خواب ناز بودند یک‌دفعه از جا پریده و مانده‌اند که بفروشند تا بیش از این ضرر نکنند یا همچنان سهام خود را حفظ کنند و به کورسوهای امید دل‌خوش کنند تا روزهای طلایی از راه برسد‌!

     گروه دیگر بر سر دوراهی‌مانده‌ها همان عاشقان سفر و گشت و گذارند‌، از یک‌طرف هر روز کروناگیر‌های بیشتری را در اطراف خود می‌بینند و از طرف دیگر دلشان با سفر و جوج و نوشابه است. انصافاً انتخاب خیلی سختی است‌، یک طرف شرایط امن و سلامتی و گوش دادن به حرف‌های متخصصان و اهل فن است و طرف دیگر‌، زدن به دل جاده و کیف و حال و کرونا و لجبازی با خود و دیگران‌، زیارت و سیاحت و صله‌ارحام‌، هم فرقی ندارد‌، وقتی آدمی‌ می‌خواهد یک کاری را بکند‌، هزارویک دلیل می‌آورد و اگر دلیلی نباشد‌، آن را می‌تراشد‌! و اگر نخواهد کاری بکند‌، همه دنیا هم جمع شوند‌، مرغ حضرات‌، یک پا دارد‌!

     تا یادمان نرفته است یادی کنیم از شرایط بیمار اکسیزوفرنی عزیزمان‌، معاینه‌های اولیه نشان می‌دهد که وزارت کریمه بهداشت می‌فرماید‌، برای سفر قدم از قدم بر ندارید که هم خود را به مصیبت می‌اندازید‌، هم دیگران را و هم کادر درمان را به زحمت‌! و مراقب باشید به سفر و گشت‌وگذار و این‌طرف آن‌طرف نروید که اگر دست ما باشد قلم پایتان را می‌شکنیم‌!  وزارت شریفه میراث و گردشگری هم هر دو پا را در یک کفش کرده‌اند که آنقدری که می‌گویند سفر‌، داستان ندارد و چه بسا سفر برای دور زدن کرونا خوب هم باشد‌!

     در ادامه معاینات به مشوق‌ها و تعریف و تمجیدها از بورس و بازار سرمایه و نگران نباشید و وضع خوب می‌شود و ما پای کار هستیم و دارادوم و آزاد شدن‌های ۶۰ درصدی می‌رسیم که هیچ نسبتی با حال و هوای جناب بورس و شیب نزولی و سقوط شاخص و بخار شدن پول خلق‌ا… ندارد و همچنان احتمال ایجاد شدن حال و هوای دوشخصیتی و بلکه دو قطبی بودن آن بالادست تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز و مسؤول و مربوط را بیش از پیش‌، بالا می‌برد.

     هوشنگ‌خان توصیه می‌کند عزیزان دولتی عجالتاً خودشان تکلیف را با خودشان مشخص کنند و نسخه‌ای واحد تحویل مردم بدهند‌، قبل از آنکه با این یکی به نعل‌، یکی به میخ‌ها نسخه خلق‌ا… پیچیده شود‌!

      

                                                            هوشنگ‌خان