جهانگیری ابلاغ کرد نحوه واگذاری اسناد خزانه اسلامی به طلبکاران غیردولتی معاون اول رییسجمهور، آییننامه نحوه واگذاری اسناد خزانه اسلامی به طلبکاران غیردولتی را برای اجرا ابلاغ کرد. به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییسجمهور، آییننامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور را که به تصویب هیأت وزیران رسیده، […]
جهانگیری ابلاغ کرد
نحوه واگذاری اسناد خزانه اسلامی به طلبکاران غیردولتی
معاون اول رییسجمهور، آییننامه نحوه واگذاری اسناد خزانه اسلامی به طلبکاران غیردولتی را برای اجرا ابلاغ کرد.
به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییسجمهور، آییننامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور را که به تصویب هیأت وزیران رسیده، برای اجرا ابلاغ کرد.
متن این آییننامه به شرح زیر است:
آییننامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور
ماده ۱- در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط بهکار میروند:
الف- اسناد خزانه اسلامی: اسناد با نام یا بینام موضوع بند (هـ) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور (نوع اول) که دولت به منظور تسویه بدهیهای مسجل خود با حفظ قدرت خرید بابت طرحهای تملک داراییهای سرمایهای و مابهالتفاوت قیمت تمام شده برق و آب با قیمت تکلیفی فروش آن در سنوات قبل به شرکتهای برق و آب مطابق ماده (۲۰) قانون محاسبات عمومی کشور به قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیردولتی واگذار مینماید. این اسناد معاف از مالیات میباشند.
ب- حفظ قدرت خرید: مبلغی متناسب با حداکثر مبلغ ۱۵ درصد به ازای یک سال تأخیر در پرداخت طلب طلبکاران غیردولتی به مبلغ بدهی مسجل اضافه میشود.
پ- بدهی مسجل: بدهی قابل پرداخت دولت به طلبکاران غیردولتی طرف حساب در طرحهای تملک داراییهای سرمایهای که به استناد ماده (۱۹) قانون محاسبات عمومی کشور ایجاد و با توجه به ماده (۲۰) قانون مذکور تسجیل شده و به تأیید ذیحساب و رییس دستگاه اجرایی ذیربط رسیده باشد.
ت- طلبکاران غیردولتی: پیمانکاران و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی طرف حساب با دستگاههای اجرایی مجری طرحهای تملک داراییهای سرمایهای مندرج در پیوست شماره (۱) و ردیفهای متفرقه (اعتبار طرحهای تملک داراییهای سرمایهای) قوانین بودجه سنواتی و تولیدکنندگان و عرضهکنندگان غیردولتی آب و برق از جمله سازمان تأمین اجتماعی که در راستای اجرای طرحهای تملک داراییهای سرمایهای از دستگاههای اجرایی بهطور مستقیم یا غیرمستقیم دارای مطالبات میباشد.
ث- قیمت اسمی: قیمتی که در متن اسناد نوشته شده و دولت پرداخت آن را در سررسید تضمین نموده است.
ج- قیمت روز: قیمت اسناد خزانه اسلامی در بازار ثانویه که بر حسب مقتضیات عرضه و تقاضا تعیین میشود.
چ – بازار ثانویه: بازارهای مورد تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار از جمله فرابورس ایران و بورس تهران.
ح- تسویه بدهی: تسویه دفتری و وجه التزام طلبکاران غیردولتی طرف حساب طرحهای تملک داراییهای سرمایهای توسط دولت در قبال ارایه اسناد خزانه اسلامی موضوع این آییننامه.
خ- ابزار مالی: هر نوع ورقه یا مستندی که متضمن حقوق مالی قابل نقل و انتقال برای مالک عین و یا منفعت آن باشد موضوع بند (۲۴) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴.
د- بانک عامل: بانکی که پس از تعیین توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طرف ناشر نسبت به عرضه اسناد خزانه اسلامی، پرداخت اصل قیمت اسمی اسناد پس از سررسید و انجام سایر امور مربوط، طبق قرارداد عاملیت مبادرت میورزد.
نمایندگان و جانشینان قانونی پیمانکار، در حکم پیمانکار میباشند
وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در موارد لزوم میتوانند نسبت به انتخاب چند بانک عامل و یا در صورت فراهم بودن زیرساختهای لازم نسبت به حذف بانک عامل اقدام نمایند.
ذ- ناشر: وزارت امور اقتصادی و دارایی که به نمایندگی از دولت اجازه انتشار اسناد خزانه اسلامی را دارد.
ر- پیمانکاران: مشاوران، سازندگان و تأمینکنندگان تجهیزات طرحهای تملک داراییهای سرمایهای و شخص حقیقی یا حقوقی که طرف دیگر امضاکننده پیمان است و اجرای موضوع پیمان را براساس اسناد و مدارک پیمان، به عهده گرفته است. نمایندگان و جانشینان قانونی پیمانکار، در حکم پیمانکار میباشند.
ماده ۲- واگذاری اسناد خزانه اسلامی با حفظ قدرت خرید با سررسیدهای یک، دو و ۳ ساله به منظور تسویه بدهی مسجل بابت طرحهای تملک داراییهای سرمایهای و مابهالتفاوت قیمت تمام شده برق و آب با قیمت تکلیفی فروش آن در سنوات قبل به شرکتهای برق و آب (مطابق ماده (۲۰) قانون محاسبات عمومی کشور) به قیمت اسمی تا سقف ۷۵ هزار میلیارد ریال به طلبکاران غیردولتی مجاز است. اسناد مزبور به عنوان ابزار مالی محسوب شده و با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی صادر میشود. سقف واگذاری اسناد یادشده در هر مرحله به میزان ۱۵ هزار میلیارد ریال خواهد بود.
تبصره ۱- بازه زمانی محاسبه حفظ قدرت خرید از زمان صدور حواله برای هر یک از صورتوضعیتها یا صورت حسابهای صادره طلبکاران غیردولتی توسط مقام مجاز دستگاه اجرایی عهده ذیحساب تا تاریخ انتشار اسناد خزانه اسلامی میباشد.
تبصره ۲- برای کلیه بدهیهای مسجل شده قابل پرداخت موضوع بند (ب) ماده (۱) که از تاریخ تسجیل آنها تا تاریخ انتشار اسناد، کمتر یا بیشتر از یک سال سپری شده باشد، با همان نرخ ذکر شده متناسب با دوره زمانی به مبلغ بدهی مسجل شده اضافه میشود.
ماده ۳- تعیین قیمت اسمی و تعداد هر سری از قطعات اسناد خزانه اسلامی، تاریخ و روش واگذاری توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، تعیین سهم هر یک از دستگاههای اجرایی از اسناد خزانه اسلامی و نحوه تسویه حساب مطالبات توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و اولویتبندی طلبکاران غیردولتی برای واگذاری اسناد خزانه اسلامی توسط دستگاه اجرایی ذیربط انجام میشود.
ماده ۴- انتشار اسناد خزانه اسلامی که مشخصات آن به تأیید خزانه داری کل کشور میرسد، تحت نظر هیأت نظارت چاپ اوراق بهادار انجام میشود.
تبصره ۱- ناشر مجاز است با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به انتشار اسناد خزانه اسلامی به صورت الکترونیکی از طریق بانک عامل و سامانههای مجاز اقدام نماید.
تبصره ۲- یک برگ سند خزانه اسلامی معادل مبلغ انتشار هر مرحله با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی باید از سوی چاپخانه دولتی ایران به عنوان سند پشتیبان چاپ شود.
ماده ۵- نام و مشخصات خریداران اسناد خزانه اسلامی با نام در موقع واگذاری توسط بانک عامل/رکن مربوط در بازار سرمایه در گواهی خرید آن درج میشود.
ماده ۶- بانک عامل/رکن مربوط در بازار سرمایه مکلف است صورت اسناد خزانه اسلامی واگذار شده را با ذکر مشخصات مورد نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی تا پایان هر ماه به وزارتخانه مذکور اعلام نماید.
ماده ۷- اسناد خزانه اسلامی پس از سررسید از طریق شعب بانک عامل/رکن مربوط در بازار سرمایه در وجه دارنده یا مالک اسناد قابل پرداخت است.
ماده ۸- قیمت اسمی اسناد خزانه اسلامی واگذار شده در سررسید در اختیار بانک/عامل رکن مربوط در بازار سرمایه قرار میگیرد. پرداخت قیمت اسمی اسناد خزانه اسلامی مشمول مرور زمان نخواهد بود و دارنده یا مالک آن میتواند هر زمان پس از سررسید به بانک عامل مراجعه و صرفاً قیمت اسمی اسناد را دریافت نماید.
ماده ۹- سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور موظف است اعتبارات لازم برای بازپرداخت قیمت اسمی اسناد خزانه اسلامی در سررسید و هزینه حق عاملیت را طی ردیف خاصی در لوایح بودجه سالانه کل کشور منظور نماید. در صورت عدم وجود یا تکافوی اعتبار مصوب در بودجه عمومی دولت، اسناد خزانه اسلامی در سررسید توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی از محل درآمد عمومی همان سال قابل تأمین و پرداخت است. این حکم تا زمان تسویه اسناد یادشده به قوت خود باقی است.
ماده ۱۰- داد و ستد ثانویه اسناد خزانه اسلامی پس از واگذاری به طلبکاران غیردولتی، صرفاً از طریق بازار ثانویه امکان پذیر است. سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است تمهیدات لازم را برابر قوانین و مقررات مربوط در خصوص پذیرش و انجام معامله اسناد خزانه اسلامی موضوع این آییننامه در بازار ثانویه به عمل آورد.
تبصره – اسناد خزانه اسلامی میتواند به عنوان وثیقه نیز مورد استفاده قرار گیرد.
ماده ۱۱- خزانه داری کل کشور مجاز است هر زمان قبل از سررسید با تأمین وجه از محل اعتبارات مصوب مربوط، اسناد خزانه اسلامی را در بازار ثانویه به قیمت روز بازخرید نماید. اسناد بازخرید شده قابل توزیع مجدد نمیباشد.
ماده ۱۲- دستگاه اجرایی موظف است کسورات قانونی مربوط به صورتوضعیتی را که از طریق واگذاری اسناد خزانه اسلامی تسویه میشود از محل تخصیص اعتبارات طرح پرداخت نماید.
تبصره ۱- مطالبات قطعی دولت بابت کسور قانونی که به نیابت از طلبکاران غیردولتی توسط دستگاههای اجرایی بدهکار کسر میشود، از طریق صدور اوراق تسویه خزانه قابل تسویه میباشد.
تبصره ۲- واگذاری اسناد خزانه اسلامی در قبال سپرده حسن اجرای کار با رعایت ترتیبات مقرر در بند (ت) ماده (۶) آییننامه تضمین معاملات دولتی موضوع تصویب نامه شماره ۱۲۳۴۰۲/ت۵۰۶۵۹هـ مورخ ۱۳۹۴.۰۹.۲۲ مجاز است.
اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رییسجمهور این مصوبه را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.