ممنوعیت پایدار عرضه قلیان در بحران کرونا

ممنوعیت پایدار عرضه قلیان در بحران کرونا رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات کشور ضمن اشاره به فرصت ناشی از تهدید کرونا جهت کاهش مصرف قلیان، اقدامات صورت گرفته در زمینه کاهش مصرف دخانیات در کشور را تشریح کرد. بهزاد ولی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در راستای اجرای کنوانسیون کنترل دخانیات که ایران در […]

ممنوعیت پایدار عرضه قلیان در بحران کرونا

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات کشور ضمن اشاره به فرصت ناشی از تهدید کرونا جهت کاهش مصرف قلیان، اقدامات صورت گرفته در زمینه کاهش مصرف دخانیات در کشور را تشریح کرد. بهزاد ولی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در راستای اجرای کنوانسیون کنترل دخانیات که ایران در سال ۱۳۸۴ به عضویت آن درآمد و همین‌طور قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات که در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی ‌و هیأت وزیران وقت رسید، اقداماتی در راستای کنترل و مبارزه با دخانیات در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شد. محوریت این اقدامات به دنبال اجرای قوانین تصویب شده و مصوبات ستاد کشوری کنترل دخانیات است که براساس ماده یک قانون فوق تشکیل شده است. این ستاد که ریاست آن به عهده وزیر بهداشت است، اعضای دیگری همچون وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، فرماندهی نیروی انتظامی، نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد، دو عضو از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و رئیس سازمان صداوسیما دارد که دو جلسه در طول این دو دوره دولت برگزار کرده است. وی افزود: در جلسات نهم و دهم این ستاد، مصوباتی داشتیم که مهم‌ترین آن تصویب دستورالعمل تعاریف، شمول و ویژگی‌های تبلیغات دخانیات بود که در جلسه‌ای در سال ۱۳۹۳ نهایی و با تأیید ریاست جمهوری ابلاغ شد. یکی از مواردی که در این دستورالعمل به عنوان مصداق تبلیغ محصول دخانی به آن اشاره شده بود و به این عنوان شناخته شد، کاربرد عطر و طعم در تولید محصولات دخانی بود. متأسفانه عدم حذف عطر و طعم در تولید محصولات دخانی موجب شده است که علی‌رغم همه تلاش ما برای اطلاع‌رسانی، افزایش مصرف این دست محصولات در برخی گروه‌های سنی را شاهد باشیم. کاربرد عطر و طعم باعث ایجاد جذابیت در این محصولات می‌شود و می‌تواند سبب گمراهی مصرف‌کنندگان شود به دلیل اینکه تصور می‌کنند این محصولات معطر به رایحه‌های میوه‌ای نه تنها ضرری برای سلامتی ندارد، بلکه پرفایده هم هستند. وی با اشاره به اینکه کاربرد عطر و طعم در محصولات دخانی موضوعی است که صنعت نسبت به آن موضع دارد، ادامه داد: ادعای افزایش قاچاق محصولات دخانی به دنبال حذف مواد معطر که از سوی صنعت ابراز می‌شود یکی از موانع اجرای این مصوبه است درحالی که آسیب تنباکوهای معطر و دخانیات به حوزه سلامت کشور بسیار بالا و جبران‌ناپذیر است. وی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر براساس آمار وضعیت مصرف سیگار در کشور ثابت بوده است، تصریح کرد: براساس اطلاعاتمان طی سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ در طرحی کشوری، عدد مصرف روزانه سیگار در کشور حدود ۱۰درصد است. براساس اطلاعات سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۰ حدود یک‌درصد نیز کاهش مصرف سیگار داشتیم. البته نباید فراموش کرد با روندی افزایشی در مصرف قلیان روبه‌رو هستیم. 

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات کشور، با اشاره به اینکه حذف عطر و طعم می‌تواند سبب کاهش مصرف دخانیات شود، بیان کرد: این کاهش مصرف، بازار سودآور صنایع دخانی را محدود می‌کند و همین امر سبب اعتراض آنها در دیوان‌عدالت اداری شد. دیوان‌عدالت اداری پس از بررسی‌هایی که انجام داد، مصوبه ستاد کشوری کنترل دخانیات را تأیید کرد اما علی‌رغم این تأییدیه کماکان شاهد عدم اجرای این مصوبه هستیم.