استانداردهای جدید، صنعت موتورسیکلت را به مصرف‌کننده تولیدات خارجی تبدیل کرده است

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم استانداردهای جدید، صنعت موتورسیکلت را به مصرف‌کننده تولیدات خارجی تبدیل کرده است رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم گفت: ایجاد استانداردهای جدید در صنعت موتورسیکلت، کشور را به مصرف‌‌کننده صددرصدی تولیدات خارجی به ویژه طی دو سال اخیر تبدیل کرده است. ابوالفضل حجازی در گفت‌وگو با خبرخودرو، اظهار داشت: […]

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم

استانداردهای جدید، صنعت موتورسیکلت را به مصرف‌کننده تولیدات خارجی تبدیل کرده است

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم گفت: ایجاد استانداردهای جدید در صنعت موتورسیکلت، کشور را به مصرف‌‌کننده صددرصدی تولیدات خارجی به ویژه طی دو سال اخیر تبدیل کرده است.

ابوالفضل حجازی در گفت‌وگو با خبرخودرو، اظهار داشت: صنعت موتورسیکلت در دهه ۸۰ به بیش از ۶۰ درصد خودکفایی رسیده بود. اما متأسفانه با تغییر دولت‌ها و وزرا، سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها نیز دچار دگرگونی می‌شود.

وی افزود: با توجه به نرخ مناسب ارز در گذشته، توانایی داخلی در ورود ماشین‌آلات پیشرفته و سرمایه موجود در صنعت موتورسیکلت، تاکنون می‌بایست خودکفایی صددرصدی در تولید موتور حاصل می‌شد.

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم علت عدم دسترسی به خودکفایی در این صنعت را عدم هدایت‌ سرمایه‌ها و تبدیل آن به یک کارخانه بزرگ ملی دانست و گفت: افراد خارج‌نشین و فرصت‌طلب در تمامی ‌صنف‌ها فعالیت دارند که با دریافت‌ پورسانت‌های کلان هیچگاه نگذاشتند که صنعتگران داخلی، مطابق فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری، نگاه‌شان به تولید داخل باشد.

حجازی بیان کرد: افراد برخوردار از امضاهای طلایی نیز با خدمت‌گزاران این صنعت همراهی نکردند و در برابر آنها قرار گرفتند.

وی ادامه داد: ایجاد استانداردهای جدید در صنعت موتورسیکلت، کشور را به مصرف‌‌کننده صددرصدی تولیدات خارجی به ویژه در دو سال اخیر تبدیل کرده است.

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم ضمن اشاره به لزوم اجرای استانداردها، بر رویکرد مبنی بر تولید داخل تأکید کرد و گفت: می‌بایست راهکاری برای حصول استانداردها و تولید کالای باکیفیت، در اختیار تولیدکننده قرار داد، اما از هدایت سرمایه‌ها و اشخاص به سمت واردات پرهیز کرد.

حجازی یادآور شد: طی چند سال اخیر، شاهد خروج ۹۰ درصد قطعه‌سازان از چرخه تولید بوده‌ایم و امروز کالای موتورسیکلت ۸۰ تا ۱۰۰درصد به صورت پورسی‌کی‌دی وارد کشور می‌شود هر چند با بروز محدودیت‌ها، انتقال وجه دشوار گردیده اما واردات با وجود اینکه هزینه تولید را افزایش می‌دهد، در حال انجام است.

وی افزود: اگر حتی طی ۱۰سال اخیر، سالانه ۱۰درصد از تولید داخل حمایت به عمل می‌آمد، در حال‌حاضر به موتورسیکلت ملی دست یافته بودیم نظیر کشور هندوستان که رتبه اول تا دوم را در صنعت موتورسیکلت به دست آورده و این در حالی است که در دهه۵۰ خواستار آموزش مونتاژ از ایران بودند.

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم گفت: در آن زمان تولید ۲۰ تا ۴۰ درصد کالای موتورسیکلت در داخل کشور انجام می‌شد و در حال‌حاضر، هندی‌ها تولیدکننده برندهای بین‌المللی هستند که صادرکننده این محصول به آمریکا و سایر کشورهای دنیا هستند.

حجازی بیان داشت: در کشور هند ضمن حفظ سنت‌های گذشته، استانداردهایی در صنعت تعریف می‌شود که توان ساخت آن در داخل وجود دارد اما هدف ما در داخل این است که یکشبه راهی را طی کنیم که موجب افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدهای تولید می‌شود.

وی ضمن اشاره به فعالیت بیش از ۱۰۰ نیرو در واحدهای موتورسیکلتسازی و برخورداری از ۲۰۰ واحد مونتاژ در دهه ۸۰ تصریح کرد: اگر با توجه به آن حجم سرمایه، تبدیل واحدهای مونتاژ صورت می‌گرفت، امروز بزرگ‌ترین کارخانه موتورسیکلت‌سازی جهان را در اختیار داشتیم.

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم افزود: یکی از وظایف وزارت مربوطه، ارائه راهکار، صدور آیین‌نامه‌ و تشویق تولیدکنندگان در راستای ادغام واحدهای تولیدی بود تا شرایط را برای تولید داخل و حمایت از صنعت موتورسیکلت هموار نماید.

حجازی با اشاره به تأکید سرپرست جدید وزارت صمت بر نگرش مبتنی بر تولید داخل و استفاده از تولیدکنندگان داخلی در این راستا در پایان خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر رشد چندین برابری بهای فولاد، افزایش بهای سایر کالاها را به همراه داشته که بدین ترتیب علاوه بر عدم تحقق جهش‌تولید، جهش گرانی را شاهد بوده‌ایم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اقدام به صادرات با هدف ارزآوری برای کشور صورت می‌گیرد در حالی که بخشی از این ارز به هر دلیلی وارد کشور نمی‌شود و تنها به افزایش قیمت کالاهای مصرفی و کاهش قدرت خرید مردم می‌‌انجامد و در انتها سود حاصله نصیب افرادی می‌شود که از ما نیستند.