آغاز فاز اجرایی طرح جمع‌آوری مرسولات پستی از نقطه مبدأ

آغاز فاز اجرایی طرح جمع‌آوری مرسولات پستی از نقطه مبدأ عضو هیأت‌مدیره شرکت ملی پست گفت: در گذشته طرح جمع‌آوری مرسولات از مبدأ و درب منزل را به صورت پایلوت انجام دادیم و قصد داریم این طرح را توسعه بدهیم و در تمام کشور این قابلیت را ایجاد کنیم. به گزارش ایرنا، محمدرضا قادری در […]

آغاز فاز اجرایی طرح جمع‌آوری مرسولات پستی از نقطه مبدأ

عضو هیأت‌مدیره شرکت ملی پست گفت: در گذشته طرح جمع‌آوری مرسولات از مبدأ و درب منزل را به صورت پایلوت انجام دادیم و قصد داریم این طرح را توسعه بدهیم و در تمام کشور این قابلیت را ایجاد کنیم.

به گزارش ایرنا، محمدرضا قادری در وبینار تخصصی «پست و کسب‌وکارهای دیجیتال» موضوعاتی را پیرامون طرح ستاپ‌پست مطرح کرد و در ادامه به سؤالات افرادی که در وبینار حضور داشتند پاسخ گفت.

عضو هیأت‌مدیره شرکت ملی پست افزود: جمع‌آوری مرسوله از محل، جزء مواردی است که تعداد زیادی از افراد و کسب‌وکارها به آن علاقه‌مندی نشان دادند. در یک طرح پایلوت که با همکاری یک شرکت پیک موتوری انجام دادیم، متوجه شدیم این مسأله مورد استقبال قرار می‌گیرد. اکنون سعی داریم با کمک اپراتورهای محلی و با حفظ حقوق مشتری، این طرح را توسعه بدهیم.

قادری در تشریح جزییات مربوط به طرح سکوی تجارت الکترونیک شرکت ملی پست(ستاپ) که مدتی است در این شرکت دنبال می‌شود و قرار است تحول دیجیتال را رقم بزند، افزود: پست فضای امن و در دسترسی برای همه استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین مهیا کرده است و مانند یک پلتفرم آماده همکاری با آنها است تا بتواند با این کار در توسعه پایدار کشور نقش خوبی ایفاء کند.

عضو هیأت‌مدیره شرکت ملی پست معتقد است، نداشتن شبکه توزیع مناسب، عدم دسترسی به بازار، کمبود منابع مالی و سرمایه مشکلاتی را برای کسب‌وکارها ایجاد کرده است. او در این زمینه گفت: در طرح ستاپ با امکانات و زیرساخت‌هایی که در شرکت ملی پست وجود دارد، قصد داریم این مشکلات را برای کسب‌وکارهای نوپا حل کنیم. آن‌ها به دلیل تنوع سرویس‌ها و ضرورت مدیریت یکپارچه، لاجرم باید رویکرد پلتفرمی‌و ارائه خدمت به‌عنوان یک سکوی تجاری را انتخاب کنند.

قادری تصریح کرد: سرویس شتاب‌دهی راهکاری عملیاتی برای کمک به شرکت‌های استارت‌آپی فعال در حوزه تجارت الکترونیک است و با استفاده از ظرفیت‌های موجود شرکت ملی پست و همکاری با شتاب‌دهنده‌ها، پارک‌های علم و فناوری، نظام صنفی رایانه و مراکز رشد استانی، امکاناتی در اختیار این شرکت‌ها قرار خواهد گرفت.

وی سه رکن اصلی طرح سکوی تجارت الکترونیک پست (ستاپ) را، شرکت ملی پست، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های استارت‌آپی عنوان کرد و ضمن تشریح چگونگی ارتباط این ارکان اضافه کرد: برای دستیابی به موفقیت در هر طرحی نمی‌توان از نقش شاخص‌های کیفی غافل بود، چون رضایت مشتریان رابطه مستقیم و مهمی‌ با کیفیت ارائه خدمات دارد.

قادری همچنین درباره اجباری که برای تهیه کارتن مناسب برای ارسال مرسوله وجود دارد، گفت: روزانه یک میلیون بسته توسط اداره‌های پست جا‌به‌جا می‌شود و اگر در این جابه‌جایی‌ها تنها یکدرصد خطا وجود داشته باشد، تعداد این خطاها به ۱۰ هزار شکایت می‌رسد.

وی افزود: به همین دلیل است که باید برای این‌که آسیب کمتری به مرسولات برسد، کارتن مناسب برای آن استفاده شود. کارتن توسط پست فروخته نمی‌شود که در آن ذی‌نفع باشد. هر مجموعه‌ای که استاندارد مدنظر ما را داشته باشد می‌تواند کارتن‌ها را به فروش برساند. در شبکه پستی هر مرسوله تا ۱۶ مرتبه دست به دست می‌شود و استاندارد لازم بسته جزء ضروریات است. ما در گذشته سهم ۱۰درصدی از کارتن‌فروش‌ها دریافت می‌کردیم که این میزان را هم به نفع مردم بخشیدیم تا کارتن ارزان‌تر به دست‌شان برسد.

او در خصوص اینکه چرا دریافت غرامت از پست حتماً باید به صورت حضوری انجام شود نیز افزود: قانون دریافت خسارت این است که اگر به مرسوله شما آسیبی وارد شده، به محل موردنظر برای پیگیری مراجعه کرده و درخواست غرامت کنید. مأمور پستچی نمی‌تواند در محل بسته را باز کرده و میزان غرامت را تخمین بزند.

او اضافه کرد: بسته‌ها باید به صورت دقیق ارزیابی شوند و میزان غرامت‌شان مشخص شود. این کار فرآیندی دارد که طی کردن آن ضروری است. البته در صدد هستیم تا شرایط پرداخت غرامت به صورت آنلاین را برای مشتریان پستی کشور فراهم کنیم.