خودروهای روسی در راه بازار ایران؛ عبور از سد تحریم و انحصار دولت

خودروهای روسی در راه بازار ایران؛ عبور از سد تحریم و انحصار دولت قرار است سه مدل خودروی جدید از محصولات UAZ روسیه از پاییز امسال به بازار خودروی ایران عرضه شود و کارخانه‌ای به وسعت حدود ۲۵ هزار مترمربع برای تولید سه مدل پیکاپ‌تک و دوکابین دو‌دیفرانسیل و شاسی‌بلند پاتریوت از سری محصولات تولیدی […]

خودروهای روسی در راه بازار ایران؛ عبور از سد تحریم و انحصار دولت

قرار است سه مدل خودروی جدید از محصولات UAZ روسیه از پاییز امسال به بازار خودروی ایران عرضه شود و کارخانه‌ای به وسعت حدود ۲۵ هزار مترمربع برای تولید سه مدل پیکاپتک و دوکابین دو‌دیفرانسیل و شاسی‌بلند پاتریوت از سری محصولات تولیدی UAZ در برنامه است. مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با ایلنا، در این خصوص اظهار داشت: در ابتدا باید مسأله‌ای را مطرح کرد، اینکه بازار تولید و تجارت خودرو در انحصار بزرگ‌ترین مالک خودروسازی کشور یعنی دولت است و هر کسی بخواهد این انحصار را بشکند و خودرویی جدید را تولید کند باید از پل این انحصار عبور کند.

وی ادامه می‌دهد: اکنون خودروساز کم نداریم که مونتاژ خودرو را به دست گرفته‌اند، مانند کرمان‌خودرو و بی‌وای‌دی که خودرو‌های چینی را تولید می‌کردند همه با مشکلات سخت و عجیب روبه‌رو بودند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: البته این موضوع غریبی در تجارت نیست و همه مالکین شرکت‌های خودرو سعی در سرپا نگه داشتن بنگاه‌های خود هستند. زیرا خودروسازی در انحصار دولت است. شاید این خودرو هم بتواند در حد دو تا سه هزار تولید داشته باشد و تحویل مردم دهد. اما تصور اینکه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو تولید داشته باشد تصور غلطی است و امکان‌پذیر نیست. چنین خودروسازی‌ها یک یا دو سال فعالیت دارند و پس از آن یکی از شریان‌های اصلی قطع می‌شود تا نتواند به فعالیت خود ادامه دهد. کما اینکه چندین کارخانه خودروسازی داریم که با چنین مشکلی مواجه شدند به همین دلیل ابتدا باید انحصار را برطرف کرد و سپس وارد چنین کاری شد.

 دادفر روابط حسنه بین ایران و روسیه را در این موضوع مؤثر دانست و افزود: به همین جهت چنین فعالیت‌هایی را ادامه می‌دهند اما باید در نظر داشت که اکثر کارخانه‌داران روس با شرکت‌ها سرمایه‌گذاران کلان آمریکایی رابطه دارند. یعنی احتمال دارد در ابتدای کار یا اواسط کار با مشکلاتی مواجه شویم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خاتمه اضافه می‌کند: بعید می‌دانم ایرانی‌هایی که سوار ماشین‌های اروپایی شدند، این ماشین توانایی اقناع آنها را داشته باشد و دیگر آنکه اگر این ماشین به تولید برسد رقیبی برای خودروهایی مانند چانگان است. بنابراین باید دید در میان این خودروها می‌تواند جای خود را باز کند یا خیر.