دادستانی ابلاغ کرد درج آگهی آنلاین منوط به احراز هویت کاربر از طریق سامانه امتا دادستانی طی نامهای کسبوکارهای اینترنتی فعال در حوزه نیازمندی خودرو و مسکن را موظف کرده تا کاربران خود را از اول مهر از طریق سامانه امتا احراز هویت کنند. به گزارش ایسنا، در نامهای که از سوی دادستانی برای اتحادیه […]
دادستانی ابلاغ کرد
درج آگهی آنلاین منوط به احراز هویت کاربر از طریق سامانه امتا
دادستانی طی نامهای کسبوکارهای اینترنتی فعال در حوزه نیازمندی خودرو و مسکن را موظف کرده تا کاربران خود را از اول مهر از طریق سامانه امتا احراز هویت کنند.
به گزارش ایسنا، در نامهای که از سوی دادستانی برای اتحادیه کسبوکارهای مجازی کشوری ارسال شده آمده است که کسبوکارهای فعال در فضای مجازی باید برای احراز هویت کاربران خود اقدام کنند؛ اما در مرحله اول اولویت با کسبوکارها و پلتفرمهایی است که در حوزه فروش خودرو و املاک فعالیت میکنند.
طبق نامه دادستانی این کسبوکارها باید از ابتدای مهر نسبت به احراز هویت کاربران خود اقدام کنند. این نامه از طریق اتحادیه کسبوکارهای مجازی کشوری به کسبوکارهای عضو این اتحادیه ابلاغ شده است.
سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا)، با هدف رفع نیاز کسبوکارهای الکترونیکی درخصوص شناسایی و احراز مشتریان خود (KYC) و همچنین تسهیل فرآیند تعامل مشتریان با کسبوکارها در بستری امن طراحی و پیاده سازی شده است.
همچنین طبق دستورالعملی که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسبوکارهای اینترنتی ابلاغ شده فروشگاهها و سکوهای اینترنتی از جمله سایتهای درج آگهی موظفند براساس نوع و میزان فعالیتشان نسبت به احراز هویت تأمینکنندگان کالا و آگهیدهندگان از طریق سامانه امتا اقدام کنند و با انجام کنترلهای لازم از درج قیمتهای غیرقانونی و نامتعارف برای کالاها و خدمات خودداری کنند.
همچنین سایتهای درج آگهی طبق دستورالعمل مرکز موظف شدهاند، برنامه زمانبندی که براساس نوع و میزان فعالیت آنها ابلاغ خواهد شد، در مورد اشخاص با بیش از سه آگهی در ماه، نسبت به کنترل مجوز قانونی مانند پروانه کسب و احد صنفی از طریق سامانه امتا اقدام کنند. مقرر شده این برنامه زمانبندی براساس نامه دادستانی برای کسبوکارهای آنلاین طراحی شود. در این رصورت در مرحله اول اجرای این طرح، سایتهای آگهی خودرو و مسکن در اولویت قرار میگیرند.
سال گذشته پس از راهاندازی سامانه امتا و رونمایی اولیه از آن سرپرست وقت معاونت تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد که استفاده از سامانه «امتا» برای کسبوکارها به منظور احراز هویت مشتریان تجارت الکترونیکی اجباری نیست؛ اما حال بعد از یک سال به نظر میرسد استفاده از سامانه امتا برای کسبوکارها به شکل الزام در خواهد آمد.
پیشتر کسبوکارهای اینترنتی درخواست کرده بودند بهجای الزام آنان به استفاده از یک روش احراز هویت یا استفاده از یک سامانه امکان احراز هویت کاربران به روشهای گوناگون به آنان داده شود؛ اما به نظر میرسد دادستان طی نامه خود به اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی آنان را ملزم کرده تا فقط از طریق سامانه امتا احراز هویت کنند.
الزام به احراز هویت از طریق سامانه امتا برای اولینبار برای ثبتنام خودرو اجرایی شد و در آن زمان از طریق این سامانه بیش از هفتمیلیون نفر احراز هویت شدند.
پیش از حذف قیمت آگهیهای خودرو و مسکن، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی برای جلوگیری از مسدود شدن و همچنین حذف قیمتها از روی پلتفرمهای آگهی آنلاین اقدام به تدوین چارچوب فعالیت نیازمندیهای آنلاین کردند. طبق این چارچوب هر کاربر عادی پس از احراز هویت گروههای کالایی مسکن و خودرو حداکثر اجازه ثبت سه فقره آگهی در ماه را خواهد داشت. البته کاربران صنفی پس از تأیید توسط سامانه از محدودیت مذکور معاف میشوند. در این چارچوب پیشبینی شده است در صورت اتصال سامانه احراز هویت مشتریان به سامانههای تعیین مالکیت خودرو قید محدودیت تعداد آگهی برای مالک خودرو قابل تعدیل خواهد بود.
اجرایی شدن این چارچوب با مشکلاتی مواجه شد و در نهایت در اسفندماه همزمان با افزایش قیمت کالاها در پلتفرمهای آگهی آنلاین کارگروهی برای ساماندهی خرید و فروش آنلاین در بسترهای آگهی آنلاین با حضور پلتفرمهای فعال در حوزه آگهی آنلاین، پلیس فتا، دادستانی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی، سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده، اتحادیه کسبوکارهای فضای مجازی و با محوریت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تشکیل شد.
در آن کارگروه طبق توافقات انجام شده میان دادستانی و این کسبوکارها قرار شده تا با رسیدن به راهکاری مشخص تمامیسایتها از یک راهکار مشخص و هماهنگ و استاندارد برای احراز هویت کاربران خود بهره برند.
حال از طریق این نامه که از سوی دادستانی برای اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی ارسال شده است و همچنین دستورالعمل ساماندهی کسبوکارهای آنلاین و سکوهای اینترنتی کسبوکارهای آنلاین برای احراز هویت خود باید از سامانه امتا استفاده کنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.