افزایش ۴۰ درصدی نرخ معاینه‌فنی خودرو در روزهای آینده

افزایش ۴۰ درصدی نرخ معاینه‌فنی خودرو در روزهای آینده مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران از گران شدن نرخ معاینه‌فنی خودروها حداقل تا ۴۰ درصد طی روزهای آینده خبر داد. حسین‌مقدم با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری رانندگان ۷۹۵ هزار و ۶۲۲ خودرو تا نیمه نخست شهریورماه جهت انجام معاینه‌فنی به مراکز مختلف معاینه‌فنی […]

افزایش ۴۰ درصدی نرخ معاینه‌فنی خودرو در روزهای آینده

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران از گران شدن نرخ معاینه‌فنی خودروها حداقل تا ۴۰ درصد طی روزهای آینده خبر داد.

حسینمقدم با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری رانندگان ۷۹۵ هزار و ۶۲۲ خودرو تا نیمه نخست شهریورماه جهت انجام معاینه‌فنی به مراکز مختلف معاینه‌فنی در تهران مراجعه کرده‌اند، افزود: این آمار نسبت به مدت مشابه سال پیش حدود شش درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه بیان داشت: در این مدت ۴۰ درصد از خودروهایی که معاینه‌فنی آنها انجام گرفته در تست‌های مربوط به آلایندگی و ایمنی مردود شده‌اند ولی در نهایت پس از رفع ایرادها ۹۴ درصد آنها موفق به دریافت گواهی معاینه‌فنی شده‌اند همچنین از آمار قبولی‌ها ۳۰ درصد معاینه‌فنی برتر و ۷۰ درصد معاینه‌فنی معمولی دریافت کرده‌اند.

مقدم اظهار داشت دلیل افزایش شش درصدی معاینه‌فنی خودروها در سال‌جاری به دلیل افزوده شدن ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو به جمع خودروهای تهران بود که تقریباً هر ساله چنین روندی ادامه دارد.

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران، گفت: از ابتدای سال ۱۵۹ هزار و ۲۱۲ مورد گواهی معاینه‌فنی برتر صادر شده و به طور کلی ۳۰ درصد مراجعات به مراکز معاینه‌فنی تهران موفق به دریافت معاینه‌فنی برتر شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه خودروهایی که معاینه‌فنی برتر دریافت می‌کنند، هم به لحاظ وضعیت احتراق هم به لحاظ کاتالیست سالم هستند و آلودگی بسیار کمی ‌نسبت به سایر خودروها در هوا تولید می‌‌کنند، تأکید کرد: یکی از علل افزایش درخواست رانندگان برای دریافت گواهی معاینه‌فنی برتر بهره‌مندی از ۳۰ درصد تخفیف نرخ ورود به طرح کاهش آلودگی هواست.

مقدم تصریح کرد: از ابتدای سال‌جاری پنج‌هزار و ۶۴۸ دستگاه اتوبوس معاینه‌فنی آنها صورت گرفته که ۲۰ درصد نسبت به سال قبل این آمار بیشتر شده است.

وی همچنین بیان داشت: از ابتدای امسال ۳۳ هزار و ۲۶۷ مراجعه جهت انجام معاینه‌فنی تاکسی‌ها انجام گرفته که ۲۱ هزار و ۹۸۳ مورد آن مربوط به مراجعه اول بوده و مابقی آمار مربوط به تاکسی‌هایی است که چندین مرتبه مراجعه کرده تا ایرادات آنها رفع شود.

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به اینکه معاینه‌فنی تاکسی‌ها در پایتخت ۵۰ درصد ارزان‌تر از معاینه‌فنی سایر خودروهاست؛ گفت: مراکز معاینه‌فنی درسال گذشته با هماهنگی سازمان تاکسیرانی به تاکسی‌های فرسوده‌ای که نیاز به تعویض کاتالیست داشته با تخفیف مناسب به آنها در حدود ۳۰ درصدکاتالیست ارائه داده است. البته تقاضای تاکسیرانان چندان زیاد نبوده و دراین طرح تنها ۵۰ تا ۶۰ تاکسی جهت دریافت کاتالیست مراجعه کرده‌اند.

وی با هشدار به مالکان خودروها با پلاک غیر تهران تأکید کرد: علاوه بر خودروهای پلاک تهران هر خودروی غیر از پلاک تهران نیز که در سطح شهر بدون داشتن معاینه‌فنی تردد کند، روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود ولی خودروهایی که ترددی نداشته و یا در پارکینگ هستند به دلیل نداشتن معاینه‌فنی جریمه نمی‌شوند.

مقدم گفت براساس پیشنهادات سازمان حمایت از مصرف‌کننده و شورای رقابت به وزارت کشور در روزهای آتی درباره میزان افزایش نرخ انجام معاینه‌فنی با توجه به شرایط جامعه تصمیم‌گیری می‌شود ولی این افزایش نرخ حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد خواهد بود.

وی با اشاره به این موضوع که همچنان راکبان موتورسیکلت‌ها قانون‌گریز هستند به طوری که در شش ماهه نخست امسال فقط ۱۴راکب موتورسوار جهت دریافت گواهی معاینه‌فنی و بررسی تست‌های آلایندگی موتورهایشان به مراکز مربوطه مراجعه کرده‌اند تصریح کرد: این رقم نسبت به سال گذشته که در کل سال ۲۰۰ مورد بود به شدت کاهش یافته است. 

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران در پایان، افزود: متأسفانه راکبان موتورسیلکت برخلاف رانندگان خودروها به دلیل نداشتن معاینه‌فنی روزانه جریمه نمی‌شوند و به نظرم باید وزارت کشور و پلیس راهور تدابیری در این زمینه بیندیشند تا جهت مقابله با آلودگی ایجاد شده از سوی موتورسیکلت‌سواران اقدام شود.