بورس کالا کلید حل مشکل قیمت‌گذاری و تأمین مالی خودروسازان

بورس کالا کلید حل مشکل قیمت‌گذاری و تأمین مالی خودروسازان   مهدی قره‌داغلی – به گفته کارشناسان وضعیت این روزهای بازار خودرو تنها یک علت دارد و آن هم سیاست‌گذاری نادرست در قیمت‌گذاری خودرو است که منجر به کاهش عرضه خودروسازان شده است. افزایش قیمت خودرو در بازار باعث جذابیت خرید خودرو از کارخانه می‌شود […]

بورس کالا کلید حل مشکل قیمت‌گذاری و تأمین مالی خودروسازان  

مهدی قره‌داغلی – به گفته کارشناسان وضعیت این روزهای بازار خودرو تنها یک علت دارد و آن هم سیاست‌گذاری نادرست در قیمت‌گذاری خودرو است که منجر به کاهش عرضه خودروسازان شده است. افزایش قیمت خودرو در بازار باعث جذابیت خرید خودرو از کارخانه می‌شود اما کاهش قدرت خرید مشتریان خودرو باعث خروج آنها می‌شود. با توجه به اینکه مدیران خودروساز بخش عمده‌ای از نقدینگی خود را از طریق پیش‌فروش جذب می‌کنند، عدم استقبال از طرح‌های پیش‌فروش باعث ایجاد مشکلات جدی برای خودروسازان می‌شود که یکی از راهکارهای حل این مشکل عرضه خودرو در بورس است که متأسفانه رضا شیوا؛ رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه ورود خودرو به بورس کالا رأی نیاورده و فعلاً منتفی شده است، گفت: تا وقتی که عرضه تا این حد محدود است ورود خودرو به بورس نه تنها نمی‌تواند مشکل بازار آن را حل کند، بلکه ممکن است با توجه به حجم گسترده تفاضا، قیمت‌های بالاتری در بورس کشف شود.

در این باره حسن کریمی؛ ‌کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس می‌توانست مقداری شرایط بازار را بهبود بخشد گفت: عرضه خودرو در بورس باید همزمان با بالارفتن تولید شود که خودروسازان از این موضوع استقبال کردند زیرا آنها از این فرصت می‌توانستند استفاده کنند تا با قیمت واقعی، خودروی خود را عرضه کنند.

کریمی‌ ادامه داد: اما در این موضوع یک انتقاد وجود دارد که باید مطرح شود، خودروسازان معتقدند با ورود به بورس مشکلاتشان مرتفع می‌شود که باید گفت، اکنون فولاد مورد نیاز خودروسازان در بورس عرضه می‌شود و آنها موظف به خرید فولاد از طریق بورس هستند پس چرا بخشی از گرانی خودرو مربوط به فولاد است؟

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: مسأله اینجاست که خودروسازان الان دنبال بالابردن قیمت هستند تا بتوانند بدهی انباشته خود را به قطعه‌سازان پرداخت کنند. برای همین مسأله افزایش قیمت در هر سه ماه را مطرح کرده‌اند.

وی تصریح کرد: نکته مهمی‌ که نباید از یاد برد این موضوع است که ورود صنعت خودرو به بورس حتماً همزمان نمی‌شود با جذب سرمایه به تولید که اگر این گونه بود در چند ماه گذشته که سرمایه کلانی وارد بورس شد باید شاهد رشد تولید می‌بودیم.

همایون دارابی؛ کارشناس بازارسرمایه ضمن اشاره به محدودیت‌های خودروسازان در حوزه فروش، حضور این شرکت‌ها در بورس کالا را در جهت رفع مشکلات قیمت‌گذاری و تأمین مالی راهگشا دانست.

دارابی درخصوص سابقه فروش خودرو در بورس کالا اظهار داشت: تاکنون خودروسازان به صورت مستقیم نسبت به عرضه محصولات خود در بورس کالا اقدامی ‌نکرده‌اند اما درخصوص خرید مواد اولیه به‌ویژه ورق فولادی از امتیازات بورس استفاده نموده‌اند.

وی درخصوص استفاده از ابزارهای مالی موجود در بازارسرمایه با هدف تأمین نقدینگی و مصونیت در برابر آسیب‌های بیرونی از جمله تحریم‌ها به عنوان اولویت نخست خودروسازان گفت: خودروسازان قطع به یقین می‌توانند وارد بازارسرمایه شوند و از امتیازات این بازار استفاده نمایند اما مشکل اصلی در حال‌حاضر قوانین و مقررات محدودکننده‌ای است که در حوزه فروش و سایر امور مدیریتی بر خودروسازان تحمیل می‌شود.

این کارشناس بازارسرمایه تأکید کرد: ابتدا می‌بایست در جهت رفع این قوانین محدودکننده اقدام کرد تا شرایط برای فعالیت خودروسازان در بازارسرمایه هموار شود.

دارابی درخصوص تنوع ابزارهای مالی موجود در بازارسرمایه به منظور تأمین نقدینگی به انواع اوراق‌ها، انواع صکوک‌، صندوق‌های پروژه و سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: خرید سلف و اوراق‌های تأمین مالی براساس تولید مانند اوراق صکوک تأمین مالی که برای مواداولیه استفاده می‌شود نیز از ابزارهای مالی بورس کالا هستند.

وی در ادامه بیان کرد: مجموعه سایپا و ایران‌خودرو در گذشته نیز با هدف تأمین مالی اقدام به انتشار برخی از انواع اوراق نموده‌اند. همچنین تجربه تأمین مالی از طریق واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه و نیز بخشی از دارایی‌ها را پشت سر گذاشته‌اند.

این کارشناس بازارسرمایه در پایان، درخصوص این موضوع که کدامیک از ابزارها برای تأمین مالی خودروسازان گزینه مناسبی است، خاطرنشان کرد: تجویز نوع ابزار مالی نیازمند بررسی شرایط فعلی خودروسازی‌ها و تصمیم‌گیری براساس آن شرایط در جلسات مهندسی مالی است و بدون بررسی دقیق نمی‌توان نظر دقیق و صریحی ارائه کرد؛ اما مجموعه عملکرد خودروسازان در حال‌حاضر در دو حوزه قیمت‌گذاری و تأمین مالی، دارای مشکلات اساسی است که بازارسرمایه می‌تواند در جهت رفع این چالش‌ها راهگشا باشد.