دستِ بسته تعزیرات برای برخورد با گران‌فروشی خودرو

دستِ بسته تعزیرات برای برخورد با گران‌فروشی خودرو    سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: با توجه به اینکه سقف قیمت خودرو‌ها در بازار و سطح خرده و عرضه مشخص نیست، دست اين سازمان برای برخورد با گران‌فروشی بسته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدیاسر رایگانی افزود: زمانی گران‌فروشی مصداق پیدا می‌کند که سقف قیمت کالا و […]

دستِ بسته تعزیرات برای برخورد با گران‌فروشی خودرو  

 سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: با توجه به اینکه سقف قیمت خودرو‌ها در بازار و سطح خرده و عرضه مشخص نیست، دست اين سازمان برای برخورد با گران‌فروشی بسته است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدیاسر رایگانی افزود: زمانی گران‌فروشی مصداق پیدا می‌کند که سقف قیمت کالا و خدمات، مشخص باشد.

وی اضافه کرد: مبنا برای عرضه خودروساز، قیمت اعلامی‌شورای رقابت است و در عرضه، متأسفانه با توجه به اینکه سقف قیمت، مشخص نشده است نمی‌توانیم در خودرو مصداق گران‌فروشی را تعیین کنیم هر چند که گران‌فروشی وجود دارد، چون سقف قیمتی برای خودرو تعریف نشده است بنابراین از نظر قانونی، دست سازمان تعزیرات حکومتی برای رسیدگی به عنوان گران‌فروشی، بسته است.

رایگانی گفت: اختلاف قیمت بازار و خودروساز نشان می‌دهد نه خودروساز از این قیمت‌ها راضی است و نه مردم، اما در این میان عده‌ای به عنوان دلال و واسطه در حال مدیریت بازار هستند و سود اصلی به جیب آن‌ها می‌رود.

وی افزود: در ۱۶ماه گذشته حدود ۲۵ هزار پرونده خودرویی را در سازمان تعزیرات حکومتی، مختومه کردیم که حدود ۸۳ درصد آن پرونده‌هایی هستند که برای ما شفاف بودند و به راحتی توانستیم با آن‌ها برخورد کنیم، اما در وضعیت کنونی با توجه به اینکه سقف قیمتی خودرو‌ها در بازار و سطح خرده و عرضه مشخص نیست، دست سازمان تعزیرات حکومتی برای برخورد با گران‌فروشی بسته است.

رایگانی اضافه کرد: اقدامات سازمان تعزیرات حکومتی براساس ابلاغیه‌های ستاد تنظیم بازار و قوانین صنفی است که خودرو نیز شامل آن است، اما مبنای قیمت ما برای مبارزه با گران‌فروشی خودرو مشخص نیست.

رضا شیوا؛ رئیس شورای رقابت گفت: از نظر علمی ‌و محاسباتی، امکان قیمت‌گذاری خودرو به صورت روزانه وجود ندارد و نمی‌شود هر ماه قیمت‌ها را تغییر داد.

شیوا، اظهار داشت: اردیبهشتماه امسال مسؤولیت تنظیم دستورالعمل قیمت از وزارت صمت، دوباره به شورای رقابت برگردانده شد و از حدود ۱۴ ماه پیش از آن هیچ کدام از خودروها افزایش قیمتی نداشتند.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل را برای تمام خودروها صادر کردیم، گفت: قیمت‌هایی را که اعلام کردیم هم برای مصرف‌کننده و هم تولیدکننده، عادلانه است.

شیوا با اشاره به اینکه قیمت اعلامی ‌ما با بازار آزاد اختلاف زیادی دارد، افزود: وظیفه شورای رقابت این است که در برابر کالاهای انحصاری، قیمت عادلانه را اعلام و متقاضی واقعی را پیدا کند بنابراین شرط‌های زیادی برای خرید خودرو گذاشتیم، اما با این حال معلوم نیست که آیا همه کسانی که در قرعه‌کشی برنده می‌شوند، متقاضی واقعی خودروها هستند یا خیر؟

رئیس شورای رقابت گفت: اکنون سود منطقی، حدود ۱۰درصد و هزینه مالی حداکثر تا پنج درصد را برای خودروسازان و هزینه معاملات به علت وضع فوق‌العاده کنونی را در نظر گرفتیم و کاهش ۲٫۵ درصد بهره‌وری را انجام ندادیم و فعلاً با توجه به وضع ویژه کنونی، کیفیت را هم دست نگه داشتیم.

شیوا افزود: خودروسازان، ۱۷درصد سود تعیین کرده بودند، اما شورای رقابت، ۱۰درصد سود و پنج درصد هم هزینه مالی در نظر گرفت بنابراین اختلاف زیادی با خواسته‌های خودروسازان نداریم.

وی با اشاره به اینکه محاسبه تورم با بانک‌مرکزی است، ادامه داد: انتظار این است که هر خودروسازی حداقل برای نیاز سه ماه خود، کالا داشته باشد به همین علت افزایش‌ها را برای هر سه ماه یکبار در نظر گرفتیم.

شیوا اضافه کرد: از زمانی که قرعه‌کشی خودرو آغاز شد، شکایت‌های مردمی‌حذف شده و قرعه‌کشی خودرو بهترین مدل در شرایط فعلی است.

وی درباره خودروی دناپلاس توربوشارژ اتومات افزود: دناپلاس توربوشارژ اتومات با دناپلاس حدود ۱۲۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دارد و در دناپلاس توربوشارژ اتومات حداقل ۳۰ قطعه نسبت به دناپلاس اضافه شده که قیمت این قطعات توسط بازرس مستقل شرکت تأیید شده است.

رئیس شورای رقابت در پایان و درباره قیمت‌گذاری خودروهای جدید نیز خاطرنشان کرد: این خودروها هنوز به بازار نیامده است، اما به محض ورود قیمت‌گذاری خواهند شد.