آیا افغانستان خودروساز میشود؟! به تازگی اخبار و تصاویری از خودروی خورشیدی ساخته شده در افغانستان منتشر شده که نقدهای فراوانی به همراه داشته است. صنعت خودروسازی یکی از مهمترین صنایع ارزشافزوده در جهان تلقی میشود که کشورها برای بهبود شرایط اقتصادی توسعه آن را در دست میگیرند. از آنجایی که کشور ما زیرساخت […]
آیا افغانستان خودروساز میشود؟!
به تازگی اخبار و تصاویری از خودروی خورشیدی ساخته شده در افغانستان منتشر شده که نقدهای فراوانی به همراه داشته است. صنعت خودروسازی یکی از مهمترین صنایع ارزشافزوده در جهان تلقی میشود که کشورها برای بهبود شرایط اقتصادی توسعه آن را در دست میگیرند. از آنجایی که کشور ما زیرساخت و دانش فنی مناسب خودروسازی را دارد، اما به جبرتحریمها تعامل مناسبی با خودروسازان بزرگ دنیا ندارد، شرکتهای خودروساز بزرگ تمایل به سرمایهگذاری در کشورهای منطقه مانند ترکیه دارند. این بار قرعه به نام افغانستان و شاید با تولید خودروی برقی باشد. هرچند که این کشور فاصله فراوانی با آرزو تولید خودرو دارد، اما میتواند محلی برای توسعه و سرمایهگذاری باشد.
به گزارش مناقصهمزایده، حسن کریمیسنجری؛ کارشناس صنعت خودرو ضمن اشاره به ساخت خودروی برقی توسط افغانستان، گفت: «موتورها را از چین وارد کردند و بدنه را خودشان ساختند، برای ساخت خودروهای باری و حملونقل عمومی یک دانش فنی نیاز است. با یک شرکت چینی جوینتونچر شدند. دانش فنی و تکنولوژی مربوط به ساخت این خودروها در افغانستان وجود ندارد، اما امکان ساخت و فروش خودروی تولیدی خودشان در افغانستان را نخواهند داشت. هرچند که در گذشته نه چندان دور تیمی از این کشور برای مذاکره با خودروسازان داخلی درخصوص فروش و عرضه محصولات در افغانستان به کشور آمده بودند.»
حسن کریمیسنجری، ضمن اشاره به مسیر توسعه افغانستان بیان کرد: اگر بخواهد در مسیر توسعه حرکت کند باید سیستم لجستیک خود را توسعه دهد. این مورد مزیت نیز دارد، از نظر زیرساخت و تکنولوژی کشور قابلتوجهی برای تولید خودرو نیست. باید دقت کنیم کشوری مانند مکزیک در یک بازهزمانی ۲۰ ساله از یک کشور که هیچ تخصص و زیرساختی در صنعت خودرو نداشت، تبدیل به بهشت قطعهسازان شد. هلدینگها و شرکتهای بزرگ قطعهسازی یا همان OEMها در مکزیک سرمایهگذاری کرده و علاقه به توسعه آن نیز دارند. موقعیت مناسبی برای تولید خودرو و قطعه در مکزیک فراهم شده است. ۸۰ درصد خودروهایی که در مکزیک تولید میشود به بازارهای آمریکایی شمالی عرضه میشود. برای افغانستان نیز میتواند باتوجه به شرایط سیاسی که برای کشور ما ایجاد شده، شرایطی که سایر کشورها دارند. در این منطقه میتواند مرکز سرمایهگذاری خودرو شود. شاید افغانستان بتواند در غیاب ایران و کشورهای مهم منطقه آن کشور باشد.
وی ادامه داد: خودرویی که در افغانستان طراحی و ساخته شده، یک خودروی باربری وانت است. خودرویی که به تولید انبوه و عرضه بازار نشده و فعلاً یک پروتوتایپ است. اگر بخواهیم تحلیل مختصری درباره آن داشته باشیم، شاید افغانستان در غیاب ایران در زنجیره جهانی ارزش خودرو استفاده کرده و به دنبال تثبیت جایگاه است. زیرا در آن کشور نیرو کار ارزان و کارگران خوبی نیز دارد.
سنجری افزود: درآمد شرکتهای مکزیکی بسیار کم بود، شرکتهای خودرویی رفتند آنجا و اشتغال ایجاد کردند. ماحصل این اشتغال سبب شد طبقه متوسط از مردم ایجاد شوند که متقاضی خودرو شدند. این مسأله نیز میتواند در افغانستان تکرار شود. احداث کارخانههای خودروسازی و قطعهسازی نیاز به نیروی کار دارد، که همین نیروی کار سبب اولین مشتریان محصولات باشند. همچنین میتواند صادراتمحور نیز کار کنند.
وی گفت: کمی مشکلات امنیتی در آن کشور وجود دارد، هرچند که مناطق ایمن نیز در افغانستان وجود دارد، این بستگی به جاهطلبیهای آنها دارد. البته این مسأله زمانی رخ میدهد که صنعت خودرو جهانی از ایران ناامید شوند. زیرا ایران از نظر تکنولوژی، شرایط جغرافیایی، نیروی متخصص و… جای بهتری نسبت به افغانستان است. ایران سالهاست درگیر تحریم و… است، شاید در غیاب ایران درحال محک زدن و انتخاب آن برای گسیل سرمایهگذاری در بحث تولید هستند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.