تولید لاستیک خودروهای شاسیبلند در کشور سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: هماکنون برخی از انواع لاستیک برای خودروهای شاسیبلند را میتوانیم در کشور تولید کنیم. این موضوع را میتوان با افتخار اعلام کرد چرا که تاکنون این تکنولوژی را نداشتیم و در حالحاضر با همت کارشناسان و تحقیق و توسعهای که صورت گرفته، مجهز […]
تولید لاستیک خودروهای شاسیبلند در کشور
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: هماکنون برخی از انواع لاستیک برای خودروهای شاسیبلند را میتوانیم در کشور تولید کنیم. این موضوع را میتوان با افتخار اعلام کرد چرا که تاکنون این تکنولوژی را نداشتیم و در حالحاضر با همت کارشناسان و تحقیق و توسعهای که صورت گرفته، مجهز به این سیستم شدهایم و تکنولوژی بومیآن ابداع و توسعه پیدا کرده است.
به گزارش مناقصهمزایده، مصطفی تنها با تأکید بر اینکه هماکنون لاستیک برای پرادو و خودروهای چینی موجود در بازار تولید میشود، گفت: در تلاش هستیم حتی خط تولید لاستیک برای انواع خودروهای لوکس را افزایش دهیم.
تنها درخصوص کیفیت لاستیکهای تولید داخل در برابر نمونه خارجی آنها، بیان کرد: این لاستیکها از نظر کیفیت استاندارد لازم را دارند و براساس استاندارد ملی کشور ساخته میشوند. حتی میتوان این نکته را گفت که تایرهای تولیدی در کشور به لحاظ کیفی خیلی بالاتر از استانداردهای جهانی هستند و جزء تایرهایی با استاندارد بالا به شمار میروند.
وی با اشاره به کارخانههای تولید لاستیک برای خودروهای شاسیبلند، ادامه داد: کارخانه تولید لاستیک کویر، یزدتایر و بارز خط تولید لاستیک برای خودروهای شاسیبلند را راهاندازی کردهاند.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران درخصوص میزان تولید لاستیک برای خودروهای شاسیبلند، گفت: بازار هر چقدر کشش داشته باشد لاستیک تولید میکنیم و مشکلی در تولید این کالا نداریم. میتوان گفت که در پنج ماه اول سال تاکنون ۲۶ درصد نیز اضافه تولید هم داشتهایم.
تنها با اشاره به قیمت مناسب لاستیکهای داخلی در برابر لاستیکهای خارجی، بیان کرد: قیمتگذاری تایرهای داخلی توسط سازمان حمایت از مصرفکننده انجام میشود و شرکت به هیچ عنوان در قیمتگذاری دخیل نیست. قیمت تایر داخلی بسیار معقول است و به نوعی قیمتگذاری شده که خرید آن به نفع مصرفکننده باشد.
وی درخصوص تولید لاستیک برای سایر وسایل مانند هواپیما، کامیون و اتوبوس افزود: تولید لاستیک هواپیما در کارخانههای تولید لاستیک صورت نمیگیرد و در اصل تولید این لاستیکها توسط ارتش انجام میشود.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با بیان اینکه واردات لاستیک همانند گذشته انجام میشود و کسری در آن وجود ندارد، تشریح کرد: واردات لاستیک با ارزنیمایی بهوفور انجام میشود.
تنها درخصوص تولید مواداولیه برای لاستیک خودروهای شاسیبلند، گفت: میتوان گفت حدود ۶۰ درصد مواد اولیه برای تولید لاستیک داخلی است و ۴۰درصد آن وارداتی است به طور مثال کائوچو در داخل تولید نمیشود یا مواد شیمیایی و برخی مواد دیگر با ارزنیمایی وارد میشوند.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران همچنین با بیان اینکه برخی واردکنندگان با نفوذ تایر به دنبال دریافت تأییدیه از وزارت صمت برای معاف شدن از پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز تایرهای وارداتی هستند، اظهار داشت: این واردکنندگان سال قبل این موقع، تایر به کشور وارد کردهاند که این محصولات در گمرک مانده و حالا میخواهند با همان ارز دولتی آنها را ترخیص کنند.
وی ادامه داد: بعد از تبدیل نرخ ارز پایه، مهلتی برای ترخیص این تایرها تعیین شده بود که در آن مدت این کار اتفاق نیفتاد و حالا که قیمت تایر با نرخ ارز نیما برای مصرفکننده همسان شده است، مشخص نیست تایرهای وارداتی با ارز دولتی به چه صورت و با چه قیمتی توزیع خواهند شد.
به گفته وی، عدهای نیز به دنبال این هستند که تایرهای وارداتی را از شمول قیمتگذاری معاف کنند و برای این موضوع دو دلیل میآورند که یکی از آنها این است که با توجه به واردات تایرها با ارزنیمایی و به دلیل اینکه قیمت ارز نیما با ثبات نیست، تایر وارداتی باید از قیمتگذاری معاف شود. این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی نیز مواد اولیه مورد نیاز خود را با ارزنیمایی تأمین میکنند و اگر ثبات قیمتی برای این ارز وجود ندارد، تولیدکنندگان نیز با همین مشکل روبهرو خواهند بود.
سخنگوی انجمن تایر تصریح کرد: دلیل دومیکه واردکنندگان تایر مطرح میکنند این است که بررسی قیمتها در سازمان حمایت، زمان طولانی نیاز دارد و ممکن است در این مدت قیمت تایرها تغییر کند. اگر این بحث مورد قبول باشد، باید بگوییم که تولیدکنندگان داخلی نیز از این موضوع مستثنی نیستند، چراکه برای بررسی مستندات مربوط به قیمت تمام شده تولید زمان طولانی صرف میشود و تنوع مواد اولیه تولیدکنندگان بسیار بیشتر از تایرهای وارداتی است.
وی تأکید کرد: چه دلیلی دارد که تایرهای وارداتی معاف از قیمتگذاری شوند و در حالحاضر مشخص نیست چه استراتژی برای بازار تایر و این صنعت ملی اتخاذ خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.