آمارسازان به خط شوند!

آمارسازان به خط شوند!       به نظر می‌رسد، برخی مدیران و مسؤولان محترم که سال‌ها تجربه و تلاش بی‌وقفه‌ای در ساخت‌وساز آماری داشته‌اند و از این حیث برای خودشان متخصص و حرفه‌ای شده‌اند باید تا دیر نشده‌، تکانی به خودشان داده و این وضعیت بی‌دروپیکر آمارها را سروسامانی بدهند!      در ضمن حضرات مدیر و […]

آمارسازان به خط شوند!

      به نظر می‌رسد، برخی مدیران و مسؤولان محترم که سال‌ها تجربه و تلاش بی‌وقفه‌ای در ساخت‌وساز آماری داشته‌اند و از این حیث برای خودشان متخصص و حرفه‌ای شده‌اند باید تا دیر نشده‌، تکانی به خودشان داده و این وضعیت بی‌دروپیکر آمارها را سروسامانی بدهند!

     در ضمن حضرات مدیر و کاردانی که همواره از عزم جزم و اولویت اول و تلاش بی‌وقفه و تا چند روز دیگر و به‌زودی‌، سخن می‌گویند و ظاهراً یا نمی‌دانند که قاعدتاً بعد از هر تصمیم و ادعا و وعده‌ای باید قدم و حرکت و اتفاقی وجود داشته باشد و یا عرصه مدیریت را با سخنرانی و شوآف و گفتار درمانی و همینه که هست ! اشتباه گرفته‌اند هم باید طرحی نو دراندازند!

به هر حال هم آن عزیزدل‌های سازنده و پزنده و گریم و میکاپ‌کننده آمار دست اول و هم بزرگان مدیریت حرف و باد هوا باید یک خلاقیتی‌، نوآوری و تغییر و تحولی در بساط ریاست و سیاست خود بفرمایند چون با این دهکده جهانی و اتاق شیشه‌ای ارتباطات و اطلاعات‌، دیگر حنای جنابان محترم و محترمه رنگ و بویی ندارد و خلق‌ا… به همه زیر و بم و چم و خم کار واقف شده‌اند و آنقدر آمار در چشم و عقل و حلق‌شان و آنقدری وعده و بُزک نمیر بهار میاد در گوش‌هایشان رفته است که حرف دان و وعده دان و آمار دان پر شده است!

     فی‌المثل بهتر است به جای پردازش و پیرایش آمارها‌، مدیران دست پیش بگیرند و آمارهای افتخارآفرین گرانی و تورم و رکود و سقوط را خودشان دوبله و سوبله به سمع و نظر مردم برسانند و یا بازار و بورس و مهار تورم و دلار و مرغ و گوشت را از دست رفته و حقوق و درآمد و معیشت را بر باد فنا سپرده شده اعلام کنند! اینگونه یحتمل حتی چند قدم از هر اتفاقی جلوتر خواهند بود!

     به ضرس قاطع خیلی زود و در عرض چند روز‌، آمارهای واقعی و وضعیت معیشت و رکورد و رکودها توسط اهل فن استخراج می‌شود و ملت همیشه در صحنه در جریان کم و کیف و ریز آن قرار می‌گیرند و آن موقع هست که مدیران کاردان و همه‌چیز دان متوجه می‌شوند که ای دل غافل همه آن دوبله‌سوبله کردن‌ها و از حیز انتفاع ساقط گفتن‌ها‌، پر بیراه هم نبوده است و ظاهراً بهتر است بروند به همان ساخت‌وساز و سخن‌سرائی خود برسند که خیلی وقت است آنقدری از جامعه و خلق‌ا… دور افتاده‌اند که اگر عزم را جزم کرده و دل و دین را یکی نمایند و بخواهند هم نمی‌توانند از این بلبشوی اقتصاد و معیشت دست‌ساز جنابشان سر در بیاورند و دیوار بی‌تدبیری و مصیبت بر همان خشت کج وعده و حرف و اطلاعات و آمار خود ساخته‌، سر بر ثریا ساییده است!

 

                                                                                                هوشنگ‌خان