مزایده موتورهای توقیفی بدون صاحب قابل استفاده

رئیس پلیس راهور تهران مزایده موتورهای توقیفی بدون صاحب قابل استفاده رئیس پلیس راهور تهران ضمن اشاره به افزایش تردد با موتورسیکلت در شرایط کرونا و همچنین افزایش ۱۴درصدی تصادفات موتورسیکلت‌ها طی شش ماه امسال، در عین حال از برنامه‌ای برای اجرای مجازات‌های جایگزین به جای توقیف موتورسیکلت‌های متخلف خبر داد. سردار حمیدی در این […]

رئیس پلیس راهور تهران

مزایده موتورهای توقیفی بدون صاحب قابل استفاده

رئیس پلیس راهور تهران ضمن اشاره به افزایش تردد با موتورسیکلت در شرایط کرونا و همچنین افزایش ۱۴درصدی تصادفات موتورسیکلت‌ها طی شش ماه امسال، در عین حال از برنامه‌ای برای اجرای مجازات‌های جایگزین به جای توقیف موتورسیکلت‌های متخلف خبر داد.

سردار حمیدی در این باره اظهار کرد: دو اقدام را در دستور کار قرار داریم، یکی طرح قدیم موتورسیکلت‌هاست که طبق قانون و مقررات اجراء می‌شود.

وی ادامه داد: البته خود این طرح آسیب‌هایی دارد که از جمله آن این است که نزدیک به ۶٠ هزار موتورسیکلت رسوبی در سطح شهر داریم. با موتورسیکلت‌های متخلف هم در حد محدود برخورد می‌کنیم، اما قطعاً میزان برخورد ما با حجم تخلفات تناسب ندارد و بر همین اساس شاهد انضباط نیستیم.

وی گفت: برنامه جدیدی داریم که با هماهنگی در حوزه‌های مختلف این اقدام را انجام خواهیم داد. این برنامه اطلاع‌رسانی غیرمستقیم و آموزش‌های غیرمستقیم است که روزمره اتفاق می‌افتاد. طی آن از اقشار تأثیرگذار مثل جامعه ورزشی یا هنری دعوت می‌کنیم که اقدامات ما را از نزدیک مشاهده کنند. آن‌ها آسیب‌ها را لمس می‌کنند ما هم حوادث را به آن‌ها نشان خواهیم داد.

رئیس پلیس راهور تهران افزود: با توجه به این اقدامات از طریق این عزیزان توصیه‌های آن‌ها را در فضای مجازی پخش خواهیم کرد. از همین طریق قوانین و مقررات و اثرات تخلفات را به اقشار مختلف جامعه که بر این عزیزان صحه می‌گذارند، انتقال می‌دهیم.

سردار حمیدی گفت: در حوزه برخوردی هم بر روی طرح مشترکی کار می‌کنیم که از مجازات‌های جایگزین به جای توقیف موتورسیکلت‌های متخلف استفاده کنیم. هماهنگی‌های لازم با بخش‌های قضایی انجام شده و به محض اینکه قطعیت پیدا کند، اجرای آن را طی نشست خبری اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

رئیس پلیس راهور تهران گفت: در شش ماه گذشته هم کاهش تصادفات را داشتیم، اما با این حال تصادف موتورسیکلت‌ها به خاطر افزایش تردد و شرایط کرونایی افزایش داشته است و شاهد افزایش سفر با موتورسیکلت هستیم.

به گفته وی، تصادفات موتورسیکلت در شش ماهه سال اول نسبت به شش ماهه سال گذشته ١۴ درصد افزایش داشته است.

وی درخصوص نوع این مجازات‌های جایگزین برای تخلفات موتورسیکلت‌ها گفت: اتفاقات نظر خوبی داریم اما هدف ما این است که آسیب‌های توقیف و هزینه‌های توقیف را به سمت جا‌به‌جایی به حداقل برسانیم.

رئیس پلیس راهور تهران درباره سرنوشتی که برای موتورسیکلت‌های توقیف شده اتفاق می‌افتد، گفت: موتورسیکلت‌هایی که توقیف می‌شوند و هیچ کس به سراغشان نمی‌رود به نهاد‌های مسؤول واگذار شده و از طرق مختلف به مزایده گذاشته می‌شوند، موتورسیکلت‌هایی که امکان استفاده دارند به چرخه باز می‌گردند.

وی درباره راهکاری برای اینکه این دسته از موتورسیکلت‌ها در مدت طولانی نگهداری شوند، گفت: به دنبال این هستیم که سرنوشت موتورسیکلت‌های بدون صاحب و توقیف شده اینچنین نباشد اما مشکل اصلی این‌ها بحث مالی و مالکیت است. مبحث مالی مشکل بخش‌خصوصی است؛ برای اجرای این توقیف، پارکینگ‌ها هم هزینه می‌کنند و هزینه‌ای برای آن‌ها خواهد بود. بحث مالکیت نیز متفاوت است، ما باید موتورسیکلت را به مالکش تحویل دهیم، اما برخی از این موتورسیکلت‌ها از طریق برگه، خرید و فروش می‌شوند.

رئیس پلیس راهور تهران درخصوص راهکاری برای بسته شدن همیشگی پرونده موتورسیکلت‌ها گفت: باید هزینه و همکاری قوی‌ای در این زمینه انجام شود.

وی افزود: تا زمانی که به عنوان اشتغال موتورسیکلت نامرغوب تولید می‌شود، اقساط واگذار می‌شود و مردم هم برای تردد نیاز دارند، این مشکل برطرف نخواهد شد.

سردار حمیدی اظهار کرد؛ در شهر‌های بزرگ چین با جمع‌آوری موتورسیکلت‌های بنزینی فرسوده موتورسیکلت‌های برقی را افزایش دادند. حالا هم شهرداری تهران به جد به دنبال این است که بتواند اقداماتی اساسی انجام دهد، اما به دلیل اینکه نیازمند بودجه اساسی است و هماهنگی‌های بسیاری نیاز دارد، تاکنون متوقف است. فکر نمی‌کنم با وجود این روش‌ها بتوانیم این وضعیت را سامان دهیم.

سردار حمیدی با بیان اینکه هنوز تعداد موتورسیکلت‌های برقی به یک درصد نرسیده است، گفت: هنوز آماری نیست که بدانیم نسبت موتورسیکلت‌های برقی به موتورسیکلت‌های بنزینی چقدر است.

وی افزود: ما به دنبال افزایش گره‌ها نیستیم، به دنبال دادن گواهینامه به موتورسیکلتسواران هستیم و بیشتر به دنبال این هستیم که تخلفات را کاهش دهیم.