از بین رفتن قیمت‌سازی‌ها با عرضه خودرو در بورس

از بین رفتن قیمت‌سازی‌ها با عرضه خودرو در بورس گروه خودرو – مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر با اشاره به مزایای طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک، گفت: اگر خودرو در بورس به فروش برسد هم عمق بازار بیشتر می‌شود و هم به دلیل شفافیت قیمت‌سازی‌ها تعطیل می‌شود. میلاد بیگی در نشست رونمایی […]

از بین رفتن قیمت‌سازی‌ها با عرضه خودرو در بورس

گروه خودرو – مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر با اشاره به مزایای طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک، گفت: اگر خودرو در بورس به فروش برسد هم عمق بازار بیشتر می‌شود و هم به دلیل شفافیت قیمت‌سازی‌ها تعطیل می‌شود.

میلاد بیگی در نشست رونمایی طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک که در اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر برگزار شد، درباره مزایای این طرح، گفت: این طرح به حوزه‌های اصلی صنعت خودرو یعنی سهامداری شرکت‌های خودروسازی، اصلاح شیوه قیمت‌گذاری و سازکار توزیع خودرو می‌پردازد و از این جهت گامی ‌روبه‌ جلو محسوب می‌شود.

وی افزود: تا وقتی قیمت خودرو سرکوب می‌شود، خودروساز انگیزه‌ای برای افزایش تولید ندارد زیرا هر خودروی جدیدی که تولید کند، یعنی هزینه جدیدی بر خود تحمیل کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو با ابراز امیدواری نسبت به شیوه قیمت‌گذاری پیشنهاد شده در طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک، گفت: اصلاح شیوه قیمت‌گذاری شورای رقابت باید به‌گونه‌ای انجام شود که هم برای تولیدکننده و مصرف‌کننده منطقی باشد و امید است تا با فرمولی که براساس طرح، ارائه می‌شود این قیمت منطقی محقق شود.

بیگی درباره مزیت فروش خودرو در بورس نسبت به شیوه کنونی اظهار داشت: در حال‌حاضر بازار خودروی کشور سطحی و کم‌عمق است و قیمت‌سازی به آسانی در آن صورت می‌گیرد. در حالی که اگر خودرو در بورس به فروش برسد هم عمق بازار بیشتر می‌شود و هم به دلیل شفافیت قیمت‌سازی‌ها تعطیل می‌شود.

روح‌ا… ایزدخواه؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عنوان طراح طرح، درخصوص ریشه مشکلات و نابه‌سامانی‌های بازار خودرو گفت: در حال‌حاضر کشور از نظر ظرفیت تولید خودرو مشکلی ندارد اما به دلیل سازوکار غیرشفاف توزیع خودرو، بازار خودرو دچار نابه‌سامانی شده است.

وی افزود: خودرو هم مانند زمین وقتی از حالت کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌شود، نابه‌سامانی‌هایی را ایجاد کرده و باعث نارضایتی مصرف‌کننده واقعی می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطر نشان کرد: بر همین اساس در اولین جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره بازار خودرو بحث شد و این موضوع به عنوان اولویت کمیسیون مطرح شد و در نهایت با همکاری اندیشکده‌ها و منتقدین، طرحی تحت عنوان طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک آماده و به مجلس ارائه شد.

وی خاطر نشان کرد: مبنای طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک اصلاح توزیع خودرو با عرضه خودرو در بورس کالاست و تلاش شده است تا با استفاده از سازوکار بورس از فروش خودرو از درب پشتی خودروسازها جلوگیری شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: در کشور قیمت‌گذاری دستوری همانند قیمت‌گذاری آزاد جوابگو نبوده است اما با عرضه خودرو در بورس و تنظیمگری دولت، امید می‌رود که خودرو با قیمت منطقی به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

ایزدخواه با دفاع از شفافیت بورس گفت: براساس طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک به هر کدملی فقط یک مدل خودرو در سال تعلق می‌گیرد تا دلال‌ها نتوانند با خرید تعداد زیادی خودرو بازار را به هم بریزند.

وی ادامه داد: البته یک پیشنهادی هم اخیراً مطرح شده است مبنی بر اینکه خودرو صفر تا دو سال پس از تولید مشمول مالیات بر فروش شود که اگر این نکته هم به طرح اضافه شود، تقاضا سرمایه‌ای به حداقل می‌رسد.

این نماینده مجلس درخصوص کشف قیمت تعادلی خودرو در بازار بورس، گفت: اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس بالاتر از قیمت تمام شده باشد از اختلاف قیمت بین قیمت بورس و قیمت تمام شده، مالیات گرفته می‌شود تا رانت موجود به جای اینکه به جیب دلالان یا خودروساز برود در اختیار دولت قرار گرفته و صرف افزایش تولید خودرو شود تا به این ترتیب قیمت خودرو هم پایین بیاید.

ایزدخواه ادامه داد: در طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک، پیشنهاد شده است تا از مالیات اخذ شده از بورس خودرو، ۲۰درصد به خزانه رفته و صرف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌شود و ۷۰ درصد هم به خودروسازها وام کوتاه‌مدت داده شود تا تولید خود را افزایش دهند. در این میان فقط ۱۰درصد برای پاداش به خودروسازان در نظر گرفته شده است تا اگر عرضه خودرو آن‌ها بالا بود به تشخیص شورای رقابت به خودروسازان تعلق گیرد.

افزایش تولید موجب کاهش قیمت تعادلی می‌شود

رسول سلیمانی؛ کارشناس صنعت خودرو نیز سخنران دیگر این نشست بود که درخصوص طرح جدید مجلس گفت: طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک بر روی افزایش تولید برای کاهش نقطه تعادلی قیمت متمرکز است که افزایش تولید در نهایت منجربه کاهش قیمت تمام شده کارخانه هم می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در این طرح با اخذ مالیات از تفاوت قیمت بین کارخانه و بورس عملاً رانت فعلی را حذف می‌کند که این کار باعث کاهش تقاضا سرمایه‌ای موجود در بازار خودرو می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین عنوان کرد: تعیین فرمول از سوی شورای رقابت به جای تعیین قیمت مزیت دیگری است که طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک دارد چرا که سابقه قیمت‌گذاری شورای رقابت مثبت نبوده و برخی مواقع علی‌رغم افزایش هزینه‌ها، قیمت کارخانه را افزایش نمی‌داده است.