ادامه افت‌وخیز تأمین مواداولیه قطعه‌سازان در بورس

ادامه افت‌وخیز تأمین مواداولیه قطعه‌سازان در بورس  دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ضمن تأکید بر تداوم چالش‌های قطعه‌سازان در تأمین ورق فولادی از بورس به بیان دلایل بروز این وضعیت پرداخت. مازیار بیگلو در گفت‌وگو با خبرخودرو، درخصوص نحوه تأمین و وضعیت خرید مواداولیه از بورس با تأکید بر مشکل تأمین ورق فولادی […]

ادامه افت‌وخیز تأمین مواداولیه قطعه‌سازان در بورس

 دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ضمن تأکید بر تداوم چالش‌های قطعه‌سازان در تأمین ورق فولادی از بورس به بیان دلایل بروز این وضعیت پرداخت.

مازیار بیگلو در گفت‌وگو با خبرخودرو، درخصوص نحوه تأمین و وضعیت خرید مواداولیه از بورس با تأکید بر مشکل تأمین ورق فولادی اظهار داشت: متأسفانه همچنان افت‌وخیز در بحث تأمین مواداولیه قطعه‌سازان از بورس ادامه دارد که اصلی‌ترین علت آن را می‌توان در میزان ناکافی عرضه ورق فولادی در بازارسرمایه یا ابطال معاملات جستجو کرد.

وی مشکل عمده قطعه‌سازان را در حال‌حاضر منفک از موضوع افزایش چند درصدی مداوم و دلخواه قیمت مواداولیه از سوی فولادی‌ها از جمله فولادمبارکه، عدم عرضه مناسب دانست و گفت: کارگزاری‌ها به عنوان برنده اصلی این وضعیت، متعاقب خرید اقدام به توزیع نهاده‌های تولید با قیمت آزاد در بازار می‌نمایند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو درخصوص تأثیر فعالیت‌های واسطه‌گری بر تأمین مواداولیه از بورس ادامه داد: این عرصه توسط شرکت‌های کارگزاری و دلالی مدیریت می‌شود و علت این امر خرید مواد با مقدار زیاد و عرضه به بازار با قیمت‌های دلخواه از سوی این شرکت‌هاست به نحوی که در واقع واسطه‌‌ها و کارگزاران تعیین‌کننده قیمت مواداولیه هستند.

بیگلو درخصوص راهکار بهبود وضعیت تأمین مواداولیه تصریح کرد: در بدو امر می‌بایست نسبت به ارائه مواداولیه به تولیدکنندگان قطعه و خودرو در سیستم مچینگ و مطابق با تعاریف مندرج در سامانه بهین‌یاب برای شرکت‌ها با قیمت تمام شده و همراه با سود متعارف و نه با نرخ کشف شده در بازار بورس که براساس دلار است، اقدام نمود و در نهایت عرضه مازاد بر نیاز در بورس کالا با هدف صادرات یا فروش به مصرف‌کنندگان عادی در دستور کار قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به اداره وزارت صمت توسط سرپرست این مجموعه در یک مدت زمان طولانی به بیان مشکل انسداد سیستم مچینگ و ایجاد وقفه در خرید مواداولیه با بهانه‌های مختلف پرداخت و افزود: البته این وضعیت در گذشته نیز وجود داشته که به نظر می‌رسد، حاکی از اختیارات گسترده‌ و توان شرکت‌های فولادسازی در انسداد این سیستم باشد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو درخصوص طرح ساماندهی صنعت خودرو ارائه شده از سوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ‌مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا، تصریح کرد: این طرح در مجموع، طرح خوبی است اما نگرش و رویکرد آن در جهت بازار، مدیریت بازار و واردات است به این معنا که کمترین نگاه به بخش تولید و عرضه در آن گنجانده شده، بنابراین به نظر می‌رسد بیشتر نگاه تجاری غالب باشد تا توجه به بخش تولید.

بیگلو با اشاره به تأکید یک ساله انجمن سازندگان قطعه‌ و همچنین پیشنهاد رئیس قوه‌قضاییه مبنی بر ورود خودرو به بورس کالا همانند معاملات مواداولیه در این بازار گفت: فروش خودرو در بورس کالا نیازمند وجود سازوکارها و زیرساخت‌هاست که به نظر می‌رسد در حال‌حاضر شرایط اجرای این طرح فراهم است.

وی ضمن اشاره به اهمیت عرضه خودرو در بورس به ارائه تمهیداتی در جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و توجه به دستمزدها تأکید کرد و افزود: این طرح به آرامش بازار و شفاف‌سازی قیمت‌ها می‌انجامد و علاوه بر آن به کاهش قیمت خودرو در بازار می‌انجامد، اما متأسفانه افزایش قیمت خودرو در بورس با میزان درآمد مصرف‌کننده و قدرت خرید این قشر مطابقت ندارد.

بیگلو درخصوص بندی از طرح ساماندهی صنعت خودرو تحت عنوان سهامداری شرکت‌های قطعه‌سازی بیان کرد: در حال‌حاضر تعدادی از شرکت‌های قطعه‌ساز میزانی از سهام خود را در بورس عرضه نموده‌اند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های قطعه‌سازی متعلق به بخش‌خصوصی است، الزام آنها به حضور در بورس امکان‌پذیر نیست و ورود در این حوزه بستگی به صلاحدید و وضعیت مالی این شرکت‌ها دارد و بر همین اساس است که بنده محور اصلی طرح ارائه شده از سوی کمیسیون صنایع مجلس را مباحث بازرگانی و مرتبط با بازار می‌دانم.