موتورهای برقی موجود در داخل کشور مناسب مصرف‌کنندگان داخلی نیست

رئیس اتحادیه موتورسیکلت، دوچرخه و لوازم یدکی موتورهای برقی موجود در داخل کشور مناسب مصرف‌کنندگان داخلی نیست رئیس اتحادیه موتورسیکلت، دوچرخه و لوازم یدکی با بیان اینکه حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد نیاز بازار به وسیله موتورسیکلت‌های انژکتوری تأمین می‌شود، گفت: موتورهای برقی نیز سهم اندکی از بازار، قریب به ۱۰ تا ۱۵ درصد یا […]

رئیس اتحادیه موتورسیکلت، دوچرخه و لوازم یدکی

موتورهای برقی موجود در داخل کشور مناسب مصرف‌کنندگان داخلی نیست

رئیس اتحادیه موتورسیکلت، دوچرخه و لوازم یدکی با بیان اینکه حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد نیاز بازار به وسیله موتورسیکلت‌های انژکتوری تأمین می‌شود، گفت: موتورهای برقی نیز سهم اندکی از بازار، قریب به ۱۰ تا ۱۵ درصد یا حتی کمتر از این میزان را در اختیار دارند که علت آن را می‌بایست در مشکلات مربوط به بخش خدمات پس از فروش و تأمین باتری این نوع موتورها جستجو کرد.

محمد خادم‌منصوری افزود: عمده قطعه‌ای که در موتورسیکلت‌های برقی حائزاهمیت است، باتری این موتورهاست که به دلیل گرانی، مصرف‌کنندگان رغبتی برای خرید این نوع موتورها ندارند.

خادممنصوری با تأکید بر اینکه موتورسیکلت‌های برقی موجود در بازار ایران با قیمت‌های هشت تا ۱۵ میلیون تومانی، برقی نیستند، تصریح کرد: موتورسیکلت‌های برقی موجود در کشورهای آسیایی و اروپایی با قیمت‌هایی گزاف عرضه می‌شوند و بنده بارها اشاره داشته‌ام که موتورهای برقی موجود در داخل کشور مناسب مصرف‌کنندگان داخلی نیست و در صورت خرید آنها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌نماید.

وی ضمن اشاره به لزوم توجه به مؤلفه کیفیت برای واردات موتورهای برقی، اختصاص سوبسید از سوی دولت به مصرف‌کنندگان به منظور خرید این نوع موتورسیکلت‌ها را در صورت اهمیت برخورداری از هوای پاک مطرح کرد و افزود: دولت می‌بایست کارخانجات را موظف به واردات موتورهای برقی باکیفیت نماید.

رئیس اتحادیه موتورسیکلت، دوچرخه و لوازم یدکی درخصوص وضعیت شماره‌گذاری موتورهای انژکتوری و برقی اذعان داشت: شماره‌گذاری این موتورها با مشکلی مواجه نیست.

خادممنصوری درخصوص ارائه مشوق‌های دولتی به تولیدکنندگان با هدف تولید موتورسیکلت برقی گفت: دولت می‌بایست در جهت افزایش رغبت تولیدکنندگان نسبت به ارائه تسهیلات به عنوان مثال در حوزه شماره‌گذاری، واردات و ترخیص انجین این موتورها از گمرک اقدام نماید.

وی در ادامه بیان کرد: برخی قطعات موتورسیکلت‌های انژکتوری در داخل ساخته می‌شود و انجین این نوع موتورها نیز وارداتی است اما موتورهای برقی به طور کامل وارداتی است؛ بنابر این دلایل و با توجه به اینکه تولیدکنندگان داخلی قادر به تولید انواع موتورسیکلت هستند، درخواست ما از دولت ارائه تسهیلات به سازندگان داخلی، اقدام در جهت رفع موانع تولید و توجه به نیازهای موتوسیکلت‌سازان است تا زمینه تولید انواع موتورها در داخل کشور فراهم شود.

رئیس اتحادیه موتورسیکلت، دوچرخه و لوازم یدکی درخصوص پروژه وزارت صمت مبنی بر تولید ۵۰ هزار موتورسیکلت برقی در سال ۹۹ با همکاری معاونت‌های ذی‌ربط در وزارتخانه، سازمان ایدرو و مراکز دانشگاهی و پژوهشی تأکید کرد: می‌بایست یک کارشناسی دقیق در حوزه تولید موتورسیکلت برقی انجام شود و دقیق‌ترین کارشناسان همانا خود تولیدکنندگان هستند.

خادممنصوری افزود: به اعتقاد بنده هر اقدامی ‌در بخش صنعت موتورسیکلت نیازمند مشورت با انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با سابقه فعالیت ۳۰ تا ۴۰ ساله و بهره‌گیری از تجارب فعالان این عرصه در کنار روش‌های علمی ‌به منظور تأمین منافع و حقوق مصرف‌کنندگان و ممانعت از بروز مشکلات در آینده برای آنهاست.

وی درخصوص وضعیت ترخیص قطعات موتورسیکلت و دوچرخه از گمرک گفت: برخی از قطعات دوچرخه در داخل تولید می‌شود و برخی نیز وارداتی است و بر همین اساس با وجود ارسال درخواست اتحادیه به وزارت صمت مبنی بر صدور مجوز واردات قطعات مکمل تولیدات داخلی و تسریع ترخیص این قطعات از گمرک با همکاری بانک‌مرکزی تاکنون به ثمر ننشسته است.