ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر با استفاده از ظرفیت خالی سی‌ان‌جی

  ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر با استفاده از ظرفیت خالی سی‌ان‌جی  رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته با بیان اینکه «توسعه CNG یک رفتار خردمندانه است که باید اتفاق بیفتد»، گفت: با درنظر گرفتن تمامی‌شرایط فعلی کشورمان، اولویت توسعه صددرصد با سوخت CNG است. به گزارش تسنیم، علی محمودیان؛ رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین […]

 

ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر با استفاده از ظرفیت خالی سی‌ان‌جی

 رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته با بیان اینکه «توسعه CNG یک رفتار خردمندانه است که باید اتفاق بیفتد»، گفت: با درنظر گرفتن تمامی‌شرایط فعلی کشورمان، اولویت توسعه صددرصد با سوخت CNG است.

به گزارش تسنیم، علی محمودیان؛ رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته، اظهار داشت: یک سیاستی در دنیا در حال شکل‌گیری بوده که براساس مطالعات بین‌المللی و تحقیقات R&D است و بر مبنای آن، تلاش برای جایگزینی مناسب سوخت‌های مایع اعم از بنزین و گازوئیل در سبد سوخت حمل‌ونقل در کشوهای مختلف در حال انجام است.

  وی افزود: به طور مثال، اتحادیه اروپا برنامه‌ریزی کرده که تا سال ۲۰۳۰ تعداد خودروهای گازسوز CNG را در این اتحادیه ۱۰ برابر کند، همچنین هندوستان برنامه‌ریزی کرده تا سال ۲۰۳۰ تعداد ۱۰ هزار جایگاه CNG به جایگاه‌های موجود خود اضافه کند؛ کشورهای واقع شده در آمریکای جنوبی از جمله کلمبیا و آرژانتین هم برنامه‌هایی در زمینه توسعه سوخت‌های جایگزین دارند و بسیاری از کشورها توسعه سوخت‌های CNG، LPG و برقی را در دستور کار خود دارند.

محمودیان با بیان اینکه «ایران نیز در مسیر توسعه سوخت‌های جایگزین از ابتدای دهه۸۰ حرکت کرده»، گفت: در کشور ما بحث توسعه CNG به‌عنوان سوخت اصلی جایگزین بنزین مطرح شده که با توجه به اینکه ذخایر قابل‌توجه گازطبیعی در کشور داریم و همچنین شبکه انتقال گاز به صورت گسترده و مویرگی در تمام کشور گسترش‌یافته و دسترسی آسان به جایگاه‌های CNG داریم؛ این سه مزیت موجب شده تا توسعه CNG جزء اولویت‌های کشور قرار گیرد.

  وی ادامه داد: تکنولوژی ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت CNG بعد از گذشت ۲۰ سال در کشور بومی‌سازی شده و امروز توان تولید بهترین مخازن تیپ یک را در کشور داریم؛ کارخانه‌هایی در کشور روی مخازن تیپ۴ در حال کار هستند و قطعه‌سازان بزرگی داریم که هم تولیدکننده و هم صادرکننده هستند و تجهیزات CNG را در کشور تولید می‌کنند.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته تصریح کرد: در شرایط فعلی براساس محاسبات و مسائل کارشناسی، توسعه CNG یک رفتار خردمندانه است که باید اتفاق بیفتد.

محمودیان با تأکید بر اینکه «CNG جزء اولویت‌های توسعه سوخت‌های جایگزین بوده و ارزش‌افزوده فراوانی دارد»، گفت: ما امروز با توجه به زیرساخت‌های موجود، معادل ۴۰ میلیون مترمکعب در روز ظرفیت عرضه CNG داریم که فعلاً از حدود ۲۲ میلیون مترمکعب آن استفاده می‌کنیم؛ یعنی معادل ۱۸ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی در این بخش وجود دارد که با استفاده از این ظرفیت خالی و جایگزینی بیشتر سوخت CNG با سوخت بنزین، می‌توانیم ارزش‌افزوده بیشتری را رقم بزنیم.

وی افزود: توسعه CNG در کشور از ابتدای دهه ۸۰ آغاز شد و سال به سال رشدی صددرصدی داشت و این رشد تا سال۹۰ ادامه یافت اما در سال۹۰ با هفت برابر شدن قیمت CNG تقاضا در این بخش کم شد؛ اما زیرساخت‌های توسعه CNG همچنان در کشور وجود داشت؛ با این وجود با کاهش تقاضا، نرخ رشد CNG به دلیل عدم تفاوت محسوس قیمت CNG و بنزین کُند شد که در ادامه در سال ۹۸ با سیاست‌گذاری مناسب در بحث قیمت، شاهد رشد بیش از پیش CNG بوده و هستیم.

* بهترین راهکار برای استفاده از تولید مازاد LPG صادرات این سوخت است

محمودیان با اشاره به اینکه «سوخت LPG نیز با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استفاده از گاز طبیعی در کشور، در مقطعی زمانی مورد استفاده قرار می‌گرفت»، گفت: با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و منطقه، مناسب است تا تدابیری اتخاذ شود که با توجه به اینکه تولید مازاد LPG در کشور داریم، اقدامی ‌هوشمندانه انجام دهیم و بستر استفاده از سوخت LPG را با فروش آن به کشورهای همسایه ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اگر شرایط استفاده از سوخت LPG نیز همچون CNG در کشور فراهم شود، استفاده از این نوع سوخت هم مناسب است؛ اما در شرایط فعلی یکی از راهکارهایی که می‌تواند ارزش‌افزوده اقتصادی در بخش LPG ایجاد کند و بهترین راهکار است، این بوده که LPG مازاد تولیدی کشور را صادر کنیم و در کنار LPG ، خدمات مهندسی نیز همراه آن صادر کنیم.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته تصریح کرد: موضوع صادرات خدمات فنی و مهندسی در بخش LPG را از طریق وزارت صمت در حال پیگیری داریم و اگر چنین توافقی بین وزارتخانه‌های نفت و صنعت و سایر فعالان این عرصه شکل گیرد تا بتوانیم سوخت LPG را به همراه خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات آن صادر کنیم، کار ارزشمندی است و می‌توانیم ارزآوری داشته باشیم.

  وی افزود: طرح جامعی درخصوص CNG وجود دارد که اگر معادل ۱۵۰ هزار کامیون را دوگانه‌سوز CNG کنیم، معادل بودجه عمرانی کشور سالانه صرفه‌جویی خواهیم داشت که یکی از توانمندی‌های صنعت CNG این است که در این بخش می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

محمودیان در پاسخ به اینکه چه سوختی برای جایگزینی با بنزین در کشور ما اولویت دارد؟، گفت: با توجه به اینکه ما با انجمن‌ها و اتحادیه‌های دیگر کشورها نیز در ارتباط هستیم، عبارتی بین‌المللی در این خصوص وجود دارد مبنی بر اینکه «CNG ارزان‌ترین و پاک‌ترین سوخت در دسترس است».

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته با بیان اینکه مسائل اقتصادی همیشه در اقتصاد انرژی برای تمامی‌کشورها اهمیت دارد، گفت: ما صادرکننده گازطبیعی هستیم، اما کشورهایی هم هستند که واردکننده گاز هستند، با این حال در حوزه استفاده از گاز به عنوان سوخت خودرو، برنامه دارند.

وی ادامه داد: با توجه به زیرساخت‌های کشور، اولویت توسعه با سوخت CNG است و با دلایل متعدد، توسعه سوخت CNG برای کشورمان بسیار حائزاهمیت است.

محمودیان با بیان اینکه براساس رشد تکنولوژی در جهان، علاوه بر سوخت‌های CNG و LPG، استفاده از برق به عنوان سوخت خودرو نیز مطرح شده است، گفت: استفاده از برق به عنوان سوخت خودرو صرفاً به لحاظ مسائل زیست‌محیطی و اقتصادی توسعه نمی‌یابد بلکه انسان موجودیتی دارد که به سمت رفاه و تنوع بیشتر حرکت می‌کند و این دلیلی است برای توسعه خودروهای برقی در جهان و ما می‌توانیم با صرفه‌جویی که به لحاظ استفاده از CNG و LPG در کشورمان ایجاد می‌کنیم، از آن محل بخشی را برای ایجاد زیرساخت‌های موتورهای برقی هزینه کنیم اما با درنظر گرفتن تمامی‌شرایط فعلی کشورمان، اولویت توسعه صددرصد با سوخت CNG است.

  وی افزود: خوشبختانه یکی از طرح‌های بزرگ که با انجام مطالعات جامع انجام شد، همین طرح توسعه CNG است که در ابتدای توسعه، طرح جامع ۱۰۰۰صفحه‌ای داشت؛ در این طرح تعریف شده که اگر مانعی برای رشد CNG نگذاریم، تا ۶۰ درصد سبد سوخت کشور اعم از سبد سوخت بنزین و گازوئیل می‌تواند با سوخت CNG جایگزین شود.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته تصریح کرد: برای جایگزینی CNG در بخش دیزل به دلیل اینکه گازوئیل ۳۰۰ تومانی عرضه می‌کنیم، مزیت اقتصادی برای مصرف‌کننده وجود ندارد که اقدام به جایگزینی CNG کند؛ اگر پیشنهاداتی که مطرح شده دنبال شود، این ظرفیت در کشور وجود دارد که تا ۶۰ درصد سبد سوخت بخش حمل‌ونقل را به سوخت CNG اختصاص دهیم.

محمودیان با بیان اینکه منتقدان CNG باید به این نکته توجه کنند که چرا اتحادیه اروپا برنامه‌ریزی کرده تا سال ۲۰۳۰ تعداد خودروهای گازسوز را ۱۰ برابر کند و چرا روسیه و امریکای جنوبی و هندوستان و کانادا نیز برنامه توسعه در بخش CNG دارند، گفت: اگر CNG سوخت پاک نبود و به گفته برخی منتقدان آلاینده‌تر از بنزین و گازوئیل بود، بالطبع با توجه به تعهدنامه پاریس، خیلی از این کشورها باید از این سوخت دوری می‌کردند.

وی افزود: قطعاً چنین چیزی نیست و امروز خوشبختانه تکنولوژی موتورهای پایه گازسوز توسعه پیدا کرده و در کشور ما نیز این رشد اتفاق افتاده است.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته تصریح کرد: تکنولوژی‌های نسل۴ و نسل۵ کیت‌های گازسوز نیز که الان در دنیا در حال استفاده است، در کشور ما نیز استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: جلساتی در روزهای اخیر با محیطزیست، وزارت نفت و وزارت صمت داشته‌ایم که نتایج این جلسات در ماه آینده منتشر می‌شود و نشان می‌دهد که وضعیت سوخت CNG بسیار بهتر از شرایطی است که متأسفانه برخی دوستان به غلط تبلیغ کرده‌اند.