رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک تهران مشکلی در تولید و توزیع لاستیک خودرو در کشور وجود ندارد! رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران تهران گفت: هیچ مشکلی به لحاظ تولید و توزیع لاستیک خودروهای سواری در کشور وجود ندارد. داوود سعادتینژاد افزود: در حالحاضر چندان نیازی به واردات لاستیک خودروهای سواری در […]
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک تهران
مشکلی در تولید و توزیع لاستیک خودرو در کشور وجود ندارد!
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران تهران گفت: هیچ مشکلی به لحاظ تولید و توزیع لاستیک خودروهای سواری در کشور وجود ندارد.
داوود سعادتینژاد افزود: در حالحاضر چندان نیازی به واردات لاستیک خودروهای سواری در کشور نیست.
وی اظهارداشت: شاید ۱۰ تا ۱۲ درصد لاستیک خودروی سواری آن هم بیشتر برای ماشینهای جدیدی که وارد کشور شدهاند واردات صورت گیرد، چون لاستیک این نوع خودروها در داخل تولید نمیشود.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران تهران گفت: تولید لاستیک رینگ ۱۷ و ۱۸ در کشور کم است و این سایز بیشتر لاستیکها اسپورت و شاسیبلند را شامل میشود.
وی افزود: واقع امر اینکه تا خردادماه امسال نه از نظر تولید و نه از نظر توزیع لاستیک هیچ مشکلی در کشور وجود نداشت، متأسفانه در تیرماه سالجاری به دلیل ارز نیمایی ۵۵ درصد قیمت لاستیک افزایش یافت.
سعادتینژاد بیان داشت: در حالحاضر لاستیکهایی که در سطح بازار عرضه میشود به قیمت مصوب است.
وی ادامه داد: دو حرفه مهم در کشور وجود دارد یکی، عمده فروش و دیگری خردهفروش است. متأسفانه در حالحاضر جای این دو عوض شده یعنی در حوزه توزیع لاستیک عمدهفروشی جای خردهفروشی را گرفته است.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران تهران گفت: در حالحاضر ۲۲۰۰ عضو خدماتی و لاستیک فروش و همینطور ۳۰۰ نفر نماینده از ۹ شرکت تولیدکننده لاستیک خودرو داریم.
وی افزود: این ۳۰۰ نماینده بهصورت عمده لاستیک را از شرکتهای تولیدکننده داخلی دریافت و در بین واحدهای صنفی خردهفروشی جهت عرضه به مصرفکنندگان توزیع میکنند.
سعادتینژاد بیان داشت: صنف عمدهفروش و خردهفروش هریک باید به وظایف خود عمل کنند.
وی ادامه داد: اخیراً اعلام شده که تمام لاستیکهای تولیدشده بایستی وارد سامانه جامع تجارت شود؛ این راهکار بسیار خوبی برای شفافسازی است. اما با وارد شدن لاستیک به سامانه، عمدهفروش توانایی خود در عمدهفروشی را از دست میدهد و ناچار به خردهفروشی است.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران تهران، گفت: عاملان فروش شرکتها باید نقش توزیعکننده را در بازار داشته باشند اما خود آنها اقدام به خردهفروشی میکنند و مشکلات زیادی برای فعالان این صنف ایجاد کردهاند از اینرو باید فکر اساسی برای این قضیه کرد.
وی افزود: لاستیک رینگ ۱۳، ۱۴ و ۱۵ جزء سایزهای پُرمصرف جامعه است و بقیه سایزها در زمره پُرمصرفها قرار ندارند.
اما این در حالی است که مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر در مورد افزایش نرخ تایر در بازار اظهار داشت: تولیدکننده با مشکلات بسیاری مواد اولیه را جمعآوری و محصول را به بازار ارائه میدهد که باید در شبکه بازار توزیع شود. اما هیچ کسی نمیپرسد کیفیت و کمیت محصول چگونه است؟ ما تولید کنندهایم نه توزیعکننده. متأسفانه بافت اقتصادی ما به شکلی است که تایر با قیمتی که حق مصرفکننده است به دستش نمیرسد. اما باید در نظر داشت مگر خودرو، مسکن، گوشت و… گران نشدهاند؟ وقتی همه چیز گران است یعنی یک مشکل اساسی در اقتصاد ما وجود دارد. بنابراین تایری که افراد چندین برابر قیمت خریداری میکنند، مربوط به تولیدکننده نیست.
وی در ادامه افزود: متأسفانه شبکه توزیع کشور ما مشکل اساسی دارد و دارای یک شبکه بسیار قدیمی است. زمانی که در اقتصاد ما تولید با مشکلات زیادی مواجه است و اگر فردی سرمایه شخصی را صرف مغازهداری کند، میتواند سودی به مراتب بیشتر از تولید ببرد. از همین روی باید پرسید، چرا در سال گذشته هیچ سرمایهگذاریای در صنعت تایر کشور اتفاق نیفتاده است، علت چیست؟ زیرا بنیان اقتصادی ما دارای مشکل است.
وی ادامه داد: تولید ما به دست توزیعکننده نهایی نمیرسد و او نیز مقصر نیست، چون با حداقل سود کار میکنند. در سال گذشته ما ۲۶۰ هزار تن تولید داخلی داشتیم و نزدیک به ۲۰۰ هزار تن واردات داشتیم یعنی نزدیک به ۴۶۰ هزار تن، در حالی که کل مصرف ما در سال ۳۳۰ هزار تن بیشتر نمیشود، یعنی ما سالانه ۱۳۰ هزار تن تایر مازاد عرضه داشتهایم در حالی که آن را در بازار اصلاً حس نکردیم و همواره دچار کمبود بودیم.
تنها با بیان اینکه در پنج ماه ابتدایی سالجاری ۲۸درصد تولید تایر سواری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، ادامه داد: به عبارتی در سالجاری حدود به ۹ میلیون حلقه تایر تولید شده است که در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته این رقم به ششمیلیون و ۹۷۵ هزار حلقه تولید شده بود.
وی در خاتمه اضافه کرد: تولید تایر سواری بستگی به خودروسازیها دارد زیرا بهازای هر یک خودرو پنجحلقه تایر مصرف میشود، به همین جهت به فعالیت خودروسازها هم بستگی دارد و ممکن است آمار را سالانه را چند میلیون جابهجا کند. نیاز سالانه ما حدوداً نزدیک به ۲۲ میلیون حلقه لاستیک است که سال گذشته حدود ۱۹ میلیون حلقه لاستیک تولید کردیم و در سالجاری قرار بر آن است که بیش از ۲۰ میلیون حلقه تولید شود.
وی افزود: سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون یورو واردات تایر بوده اما این سختگیری و پیگیری که برای تولیدکنندگان وجود دارد، برای واردکنندگان وجود ندارد. قیمت مصوب سازمان حمایت برای مصرفکننده به نظر قیمت معقولی است اما در بازار تا دو برابر افزایش قیمت وجود دارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.