اصناف منبع گرانی‌ها نیستند

رئیس اتاق اصناف اصناف منبع گرانی‌ها نیستند   رئیس اتاق اصناف درخصوص بحث غیرمنطقی بودن قیمت‌ها و ضعف نظارت بر بازار که از سوی رئیس‌جمهور مطرح شده است، گفت: دو مسأله گران‌فروشی و گرانی کالا در بازار وجود دارد. گرانی کالا به ما ارتباطی ندارد اما با گران‌فروشی واحدهای صنفی برخورد می‌کنیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، […]

رئیس اتاق اصناف

اصناف منبع گرانی‌ها نیستند  

رئیس اتاق اصناف درخصوص بحث غیرمنطقی بودن قیمت‌ها و ضعف نظارت بر بازار که از سوی رئیس‌جمهور مطرح شده است، گفت: دو مسأله گران‌فروشی و گرانی کالا در بازار وجود دارد. گرانی کالا به ما ارتباطی ندارد اما با گران‌فروشی واحدهای صنفی برخورد می‌کنیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده، قاسم نوده‌فرهانی افزود: از دید مردم گران‌فروشی در بازار وجود دارد اما از دید ما، واحدهای صنفی خود نمی‌توانند کالا را گران کنند و کالا، گران به دست آنها می‌رسد. وقتی تخم مرغ با قیمت هر شانه ۳۰ هزار تومان به دست واحد صنفی می‌رسد با چه قیمت باید آن را بفروشد؟

نودهفراهانی تصریح کرد: قبل از اینکه در کالایی کمبودی پیش بیاید باید از طرف تنظیم بازار مدیریت شود تا سبب افزایش قیمت و التهاب بازار نشود. کمبود کالا موجب گرانی کالا خواهد شد.

وی ادامه داد: هیچ واحد صنفی حق ندارد کالا را بدون فاکتور رسمی ‌تهیه کند چون کالای بدون فاکتور قاچاق است و با آن برخورد می‌شود. سود اصناف هم هر سال از سوی وزارت اقتصاد مشخص می‌شود و اگر غیر از این باشد ما با آن برخورد می‌کنیم.

رئیس اتاق اصناف گفت: آنچه در حال‌حاضر وجود دارد، بیشتر گرانی است و ما هم از این گران شدن عذاب می‌کشیم چون قدرت خرید افراد محدودتر می‌شود. منبع گرانی اصناف نیستند.

وی تصریح کرد: چنانچه مشکلی در قیمت‌گذاری سازمان حمایت است باید تغییر قیمت‌ها به موقع انجام گیرد تا در بازار مشکلی ایجاد نشود.

نوده‌فراهانی گفت: از دولت درخواست داریم در جلسات تصمیمگیری در حوزه قیمت‌گذاری و مسائل تولید و توزیع کالا، نماینده اصناف هم حضور داشته باشد.

گرانی‌ها تنها ناشی از ضعف نظارت سازمان حمایت نیست

جواد احمدی؛ معاون سازمان حمایت در این خصوص تصریح کرد: نظارت‌ها باید از مبدأ تولید کالا یا واردات آن تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، شکل بگیرد. اما آیا با وضعیت و امکانات کنونی و با این تعداد نیرو ،چنین نظارتی امکان‌پذیر است؟ ما بازرسی‌های خود را از سطح بازار انجام می‌دهیم اما اثربخشی لازم را ندارد.

وی ادامه داد: نظارت‌ها باید به سمت نظارت هوشمند و هدفمند و استفاده از سامانه‌ها پیش برود.

احمدی در پاسخ به این سؤال که آیا منظور رئیس‌جمهور از ضعف نظارت، سازمان حمایت بوده یا خیر؟ گفت: همه مسؤولان توزیع، تأمین و تولید کالا مخاطب رئیس‌جمهور هستند.

احمدی گفت: ضعف نظارتی وجود ندارد و سخنان رئیس‌جمهور مبتنی بر این موضوع است که نظارت‌ها باید هوشمندانه باشد. قیمت ناعادلانه در خودرو، مسکن و ارز وجود دارد اما در مواد غذایی نیست.

معاون سازمان حمایت تصریح کرد: باید زیرساخت‌های لازم را به‌گونه‌ای تأمین کنیم تا نظارت در قالب سامانه‌های هوشمند انجام گیرد. آنچه که در بحث نظارت در بازار انجام می‌شود از حداکثر توان نیروی انسانی وزارت صمت و سازمان حمایت استفاده شده است.